Koreański gigant stoczniowy KSOE ogłosił pozyskanie zamówienia na dwa nowoczesne gazowce. Branżowe źródła twierdzą, że zamawiającym jest norweski Knutsen, a docelowym czarterującym będzie PGNiG.
W piątek koreański gigant stoczniowy Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) ogłosił pozyskanie zamówienia na dwa nowoczesne gazowce LNG. Koreańczycy poinformowali, że nabywcą jest firma z Europy. Statki mają kosztować po 224,5 miliona dolarów każdy.
Choć KSOE nie doprecyzowało, kto jest zamawiającym, źródła branżowe wskazują na norweskiego armatora Knutsen OAS Shipping, który ma już z PGNiG podpisane dwie umowy na czarter gazowców. Komentatorzy twierdzą, że w ramach jednej z umów Norwegowie zapewnili sobie opcję na jeszcze dwa czartery. Tym samym nowobudowane w KSOE statki mają być przeznaczone właśnie na potrzeby polskiego koncernu. Jednostki mają opuścić stocznię w pierwszej połowie 2025 roku.
Ani Knutsen, ani PGNiG nie skomentowały jeszcze doniesień. Obie spółki mają już aktywne umowy czarterowe. W 2020 roku PGNiG zawarło umowę dotyczącą czterech gazowców do transportu LNG, w kolejnym roku umowa została rozszerzona o dwie kolejne jednostki. Wszystkie statki będą pływały na wyłączność dla PGNiG przez dekadę. Te statki również powstają w Korei Południowej, ale w stoczni HHI.
Branżowe źródła w zeszłym roku donosiły także o zainteresowaniu PGNiG jeszcze jedną jednostką – gazowcem będącym w posiadaniu spółki Thenamaris. Miałaby być ona wyczarterowana na okres 3 do 5 lat.
Tymczasem od początku 2022 roku PGNiG wydaje się poszukiwać kolejnych możliwości powiększenia tonażu. W spektrum zainteresowania miałyby znajdować się już istniejące statki, ale w grę wchodzić ma także zamówienie zupełnie nowych.
PGNiG stale zwiększa import LNG drogą morską ze Stanów Zjednoczonych, w czym znacznie miałyby pomóc czarterowane gazowce. Pierwsze umowy z amerykańskimi dostawcami gazu koncern zawarł w 2020 roku, ale dotychczas zostały one znacznie rozszerzone. Biorąc pod uwagę odwrót od surowców z Rosji trudno się spodziewać odejścia od tego trendu.
Do Polski gaz dociera poprzez gazoport w Świnoujściu. Docelowo wykorzystywany ma być także będący we wczesnej fazie inwestycyjnej pływający terminal gazowy FSRU na Zatoce Gdańskiej. Koncern planuje także w dalszym ciągu korzystać z usług terminalu w Kłajpedzie.
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów