• <

Hyundai będzie przerabiał metanowce na FSRU

gm

05.04.2022 08:30
Strona główna Hyundai będzie przerabiał metanowce na FSRU
Hyundai będzie przerabiał metanowce na FSRU - GospodarkaMorska.pl

Koreański koncern Hyundai Heavy Industries przygotowuje się do przerabiania statków do transportu LNG na pływające terminale FSRU – pisze gazeta Korea Economic Daily. To reakcja na spodziewany popyt na te jednostki w Europie.


Korea Economic Daily cytuje menedżera HHI, który wskazuje, że przeróbka metanowca na pływający terminal FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) jest znacznie szybsza niż budowa nowej jednostki od podstaw, a także znacznie tańsza. HHI spodziewa się znaczącego wzrostu popytu na FSRU, przede wszystkim z Europy, gdzie szereg państw poszukuje szybkiej alternatywy dla dostaw rosyjskiego gazu gazociągami. Według rozmówców Korea Economic Daily, już w tym roku HHI będzie gotowe przyjmować pierwsze zamówienia na przeróbki. Gazeta przypomina, że w 2021 roku koncern opracował moduły regazyfikacyjne, możliwe do zainstalowania na metanowcach.


Według organizacji International Gas Union budowa jednostki FSRU od zera zajmuje zazwyczaj od 30 do 50 miesięcy. Wiosną 2021 roku Turcja odebrała od HHI zamówiony trzy lata wcześniej pływający terminal o zdolności regazyfikacyjnej 10 mld m sześc. gazu rocznie.


Koreańskie grupy stoczniowe, należące do HHI, Daewoo, Samsunga czy KSOE, zbudowały znaczącą część światowej floty metanowców i niemal wszystkie z ok. 50 używanych obecnie na świecie FSRU.


Po rozpoczęciu ataku Rosji na Ukrainę szereg państw UE zaczęło poszukiwać sposobów importu LNG i dostawców skroplonego gazu jako alternatywy dla importu gazu z Rosji, szybszej w wykonaniu niż budowa tradycyjnego terminala importowego. W marcu minister ds. gospodarki i klimatu Niemiec Robert Habeck ogłosił, że rząd federalny „zbudował podstawy” dla wyczarterowania przez firmy energetyczne jednostek FSRU. W tym samym czasie minister ds. transformacji Włoch Roberto Cingolani ogłosił, że włoski rząd polecił kontrolowanej przez państwo firmie Snam rozpoczęcie negocjacji w sprawie kupna jednego FSRU i wyczarterowania drugiego. Również w Holandii państwowe Gasunie planuje – obok zwiększenia mocy terminala Gate w Rotterdamie – pozyskanie FSRU.


Polski operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System z początkiem 2028 roku planuje uruchomić w Zatoce Gdańskiej FSRU o rocznej zdolności regazyfikacyjnej 6,1 mld m sześc. Rozpoczął już pierwszą fazę procedury Open Season w celu zgromadzenia zamówień na usługę regazyfikacji. Zamówienie złożyło już PGNiG. W drugiej fazie, planowanej przez Gaz-System na II kwartał 2023 roku, nastąpi rezerwacja mocy regazyfikacyjnych. Ostatnia wersja 10-letniego planu planem rozwoju sieci gazowej na lata 2022-2031 Gaz-Systemu zaplanował budowę gazociągów, niezbędnych do podłączenia FSRU do sieci gazowej. Inwestycje te planowane są aż po 2024 rok. W przyjętych przez rząd założeniach do aktualizacji Polityki Energetycznej Państwa do 2040 roku zakłada się przyspieszenie uruchomienia terminala w Zatoce Gdańskiej.


Źródło: PAP

Dziękujemy za wysłane grafiki.