PGNiG podało, że spółka jest zainteresowana usługami regazyfikacyjnymi, jakie może oferować planowany przez Gaz-System FSRU (Floating Storage Regasification Unit).
FSRU, czyli statek specjalnie dostosowany do magazynowania i bieżącego przetwarzania surowców, w celu dalszego ich wprowadzenia do systemu, pełniący funkcję terminalu gazowego, ma rozpocząć działanie na Zatoce Gdańskiej. Nad projektem pracuje Gaz-System. Jednostka ma funkcjonować jako stanowisko do wyładunku LNG, składowania go i regazyfikacji.
Gaz-System w grudniu rozpoczął procedurę Open Season, której celem jest weryfikacja zainteresowania uczestników rynku potencjalną mocą regazyfikacji oferowaną przez FSRU poprzez pozyskanie wiążących zamówień na długoterminowe korzystanie z usług regazyfikacji. Zamówienie takie złożyło Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, o czym poinformowano w przedstawionym dziś raporcie bieżącym z działalności spółki. Tym samym PGNiG potwierdziło swoje zainteresowanie wykorzystaniem terminalu.
– Dzięki podpisanym kontraktom PGNiG będzie dysponowało wolumenem LNG gwarantującym bezpieczeństwo energetyczne Polski. Same kontrakty amerykańskie stanowią około 9 mld metrów sześc. W polityce dywersyfikacji istotne jest jednak nie tylko pozyskanie gazu, ale także posiadanie odpowiednich możliwości infrastrukturalnych pozwalających na jego import – podkreśla Paweł Majewski, prezes PGNiG. – Mamy także ambicje zwiększenia swoich udziałów na międzynarodowym rynku gazu, zwłaszcza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Dlatego też decydujemy się na dodatkową rezerwację mocy regazyfikacyjnych. Nie ukrywamy, że planowaną gdańską jednostkę FSRU traktujemy priorytetowo.
Projekt będący przedmiotem Open Season FSRU zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU zdolnej do wyładunku, składowania i regazyfikacji LNG oraz do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie do 6,1 mld m3 paliwa gazowego rocznie. Udostępnienie usług regazyfikacji, pod warunkiem podjęcia przez Gaz-System pozytywnej ostatecznej decyzji inwestycyjnej oraz zrealizowania inwestycji w zakładanym terminie, nastąpi 1 stycznia 2028 r.
Źródło: PAP, jm
Wspólny pływający terminal LNG Finlandii i Estonii dotrze pod koniec 2022 r.
Famur Amur i EDF Renewables planują w Polsce współpracę w obszarze OZE
Energia z wiatru napędza transformację energetyczną – nadchodzi Konferencja PSEW2022, 13-15 czerwca w Serocku
PGNIG zawarło porozumienie na dostawy LNG z Sempra Infrastructure Partners
Offshore: „Sny o potędze” czy realne szanse Szczecina i regionu? Już 18 maja debata online
Włosi uruchomili pierwszą morską farmę wiatrową
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 34975,00 $ | tona | 1,82% | 16 maj |
Cynk | 3583,00 $ | tona | 2,40% | 16 maj |
Aluminium | 2790,00 $ | tona | 2,50% | 16 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |