PGNiG podało, że spółka jest zainteresowana usługami regazyfikacyjnymi, jakie może oferować planowany przez Gaz-System FSRU (Floating Storage Regasification Unit).
FSRU, czyli statek specjalnie dostosowany do magazynowania i bieżącego przetwarzania surowców, w celu dalszego ich wprowadzenia do systemu, pełniący funkcję terminalu gazowego, ma rozpocząć działanie na Zatoce Gdańskiej. Nad projektem pracuje Gaz-System. Jednostka ma funkcjonować jako stanowisko do wyładunku LNG, składowania go i regazyfikacji.
Gaz-System w grudniu rozpoczął procedurę Open Season, której celem jest weryfikacja zainteresowania uczestników rynku potencjalną mocą regazyfikacji oferowaną przez FSRU poprzez pozyskanie wiążących zamówień na długoterminowe korzystanie z usług regazyfikacji. Zamówienie takie złożyło Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, o czym poinformowano w przedstawionym dziś raporcie bieżącym z działalności spółki. Tym samym PGNiG potwierdziło swoje zainteresowanie wykorzystaniem terminalu.
– Dzięki podpisanym kontraktom PGNiG będzie dysponowało wolumenem LNG gwarantującym bezpieczeństwo energetyczne Polski. Same kontrakty amerykańskie stanowią około 9 mld metrów sześc. W polityce dywersyfikacji istotne jest jednak nie tylko pozyskanie gazu, ale także posiadanie odpowiednich możliwości infrastrukturalnych pozwalających na jego import – podkreśla Paweł Majewski, prezes PGNiG. – Mamy także ambicje zwiększenia swoich udziałów na międzynarodowym rynku gazu, zwłaszcza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Dlatego też decydujemy się na dodatkową rezerwację mocy regazyfikacyjnych. Nie ukrywamy, że planowaną gdańską jednostkę FSRU traktujemy priorytetowo.
Projekt będący przedmiotem Open Season FSRU zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU zdolnej do wyładunku, składowania i regazyfikacji LNG oraz do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie do 6,1 mld m3 paliwa gazowego rocznie. Udostępnienie usług regazyfikacji, pod warunkiem podjęcia przez Gaz-System pozytywnej ostatecznej decyzji inwestycyjnej oraz zrealizowania inwestycji w zakładanym terminie, nastąpi 1 stycznia 2028 r.
Źródło: PAP, jm
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej