Les Alizés – to statek instalacyjny, o którym będzie głośno w tym roku. Jest to najwyższej klasy jednostka instalacyjna przeznaczona do obsługi morskich farm wiatrowych, zarówno w procesie instalacji, jak i demontażu.
Na początku stycznia belgijski operator Jan De Nul zwodował jednostkę Les Alizés w stoczni CMHI Haimen w Chinach. Inwestycja jest odpowiedzią na globalny trend w sektorze morskiej energetyki wiatrowej, polegający na projektowaniu i instalowaniu coraz większych turbin wiatrowych.
Jednostka będzie największym statkiem typu Heavy Lift Vessel we flocie Grupy Jan De Nul, zdolnym do instalacji komponentów morskich elektrowni wiatrowych w rozmiarze XXL, w warunkach pływających i przy bardzo niskiej emisji zanieczyszczeń.
Wodowanie rozpoczęło się 2 stycznia 2021 roku od zalania suchego doku, w którym Les Alizés został zbudowany. Po wypłynięciu na powierzchnię, Les Alizés został zacumowany wzdłuż przyległego nabrzeża. Na początku stycznia w stoczni CMHI Haimen, w obecności kierownictwa stoczni i przedstawicieli Jan De Nul Group, odbyła się oficjalna ceremonia wodowania.
Niebawem rozpocznie się ostatnia faza rozwojowa statku, którym są próby morskie. Statek Les Alizés ma zostać oddany do użytku w drugiej połowie 2022 roku, aby zdążyć z realizacją pierwszego zlecenia w Niemczech przy budowie morskich farm wiatrowych Gode Wind 3 o mocy 242 MW i Borkum Riffgrund 3 o mocy 900 MW. Jan de Nul jest odpowiedzialny za transport i montaż 107 fundamentów monopalowych dla Ørsted, największego producenta morskich farm wiatrowych z Danii.
Obie farmy wiatrowe będą wykorzystywały 11-megawatowe turbiny Siemens Gamesa. Farmy powstaną na niemieckich wodach Morza Północnego. W szczególności Borkum Riffgrund 3 będzie zlokalizowany w sąsiedztwie istniejących morskich farm wiatrowych Ørsted Borkum Riffgrund 1 i Borkum Riffgrund 2. Gode Wind 3 będzie znajdować się w pobliżu Gode Wind 1 i 2.
- Budowa naszego statku instalacyjnego offshore Les Alizés przebiega zgodnie z planem. Jeszcze w tym roku możemy spodziewać się dostawy, dzięki której będziemy mogli kontynuować budowę przyszłości morskiej energetyki odnawialnej. Wraz z naszym morskim statkiem instalacyjnym typu Jack-Up Voltaire, który również jest budowany w Chinach, będziemy dysponować doskonałym zestawem morskich statków instalacyjnych, które będą w stanie zainstalować obecne i przyszłe generacje morskich farm wiatrowych. W ten sposób oferujemy naszym klientom najbardziej efektywne rozwiązania instalacyjne i wyniki – powiedział Philippe Hutse, dyrektor departamentu Offshore Division w Jan De Nul Group.
Imponujące wyposażenie Les Alizés
Zamówienie na budowę statku Les Alizés zostało złożone z 2019 roku. Od tego czasu projekt jednostki został jeszcze bardziej dopracowany. Zainstalowano innowacyjny żuraw z uniwersalnym szybkim złączem (UQC), który będzie jednym z największych w swojej klasie. System został opracowany przez ekspertów Huisman i zespoły inżynieryjne Jan De Nul.
Zainstalowano innowacyjny chwytak elektryczny do pali z kompensacją ruchu ze zintegrowanym systemem naprowadzania i pomiaru. Technologie umożliwią bezpieczną i wydajną instalację pali monopalowych nowej generacji z wysoką dokładnością. Les Alizés wykorzystuje w pełni zautomatyzowany system obsługi monopali, przystosowany do pracy w trudnych warunkach pogodowych i przy wysokim stanie morza.
Jan Van De Velde, szef działu Newbuilding w Jan De Nul Group, wyjaśnił, że projektanci skupili się na efektywności operacyjnej i poprawie bezpieczeństwa jako głównych celach. Grupa pozostaje o krok do przodu, oferując branży OZE bezpieczne i wydajne rozwiązanie instalacyjne typu "one-stop-shop".
Les Alizés z napędem hybrydowym
W celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla (CO2) przez statek, napęd statku tworzy układ hybrydowy, łączący generatory napędzane silnikiem diesla z akumulatorem, aby zoptymalizować obciążenie silnika i odzyskać potencjalną energię zwracaną przez ciężki dźwig. Aby jeszcze bardziej zmniejszyć ślad węglowy związany z pracami instalacyjnymi, statek o ultra niskiej emisji może być zasilany biodieslem drugiej generacji, który zmniejsza ślad węglowy spalania paliwa nawet o 90 proc.
Les Alizés wyposażony jest w wysoce zaawansowany system podwójnych filtrów wydechowych, usuwający do 99 proc. nanocząsteczek z emisji za pomocą filtra cząstek stałych (DPF) oraz redukujący emisję NOx i innych zanieczyszczeń za pomocą systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) do poziomu zgodnego z regulacjami UE. Les Alizés i Voltaire będą pierwszymi na świecie dwoma nadającymi się do żeglugi statkami instalacyjnymi, które będą realizować operacje o niskiej emisji zanieczyszczeń.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth