• <
Proteh GlassDeep_top

Jan De Nul zwodował najnowszy statek do instalacji elektrowni wiatrowych w rozmiarze XXL

14.01.2022 09:40
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Jan De Nul zwodował najnowszy statek do instalacji elektrowni wiatrowych w rozmiarze XXL
Jan De Nul zwodował najnowszy statek do instalacji elektrowni wiatrowych w rozmiarze XXL - GospodarkaMorska.pl
Fot. Jan De Nul

Les Alizés – to statek instalacyjny, o którym będzie głośno w tym roku. Jest to najwyższej klasy jednostka instalacyjna przeznaczona do obsługi morskich farm wiatrowych, zarówno w procesie instalacji, jak i demontażu.

Na początku stycznia belgijski operator Jan De Nul zwodował jednostkę Les Alizés w stoczni CMHI Haimen w Chinach. Inwestycja jest odpowiedzią na globalny trend w sektorze morskiej energetyki wiatrowej, polegający na projektowaniu i instalowaniu coraz większych turbin wiatrowych.

Jednostka będzie największym statkiem typu Heavy Lift Vessel we flocie Grupy Jan De Nul, zdolnym do instalacji komponentów morskich elektrowni wiatrowych w rozmiarze XXL, w warunkach pływających i przy bardzo niskiej emisji zanieczyszczeń.

Wodowanie rozpoczęło się 2 stycznia 2021 roku od zalania suchego doku, w którym Les Alizés został zbudowany. Po wypłynięciu na powierzchnię, Les Alizés został zacumowany wzdłuż przyległego nabrzeża. Na początku stycznia w stoczni CMHI Haimen, w obecności kierownictwa stoczni i przedstawicieli Jan De Nul Group, odbyła się oficjalna ceremonia wodowania.

Niebawem rozpocznie się ostatnia faza rozwojowa statku, którym są próby morskie. Statek Les Alizés ma zostać oddany do użytku w drugiej połowie 2022 roku, aby zdążyć z realizacją pierwszego zlecenia w Niemczech przy budowie morskich farm wiatrowych Gode Wind 3 o mocy 242 MW i Borkum Riffgrund 3 o mocy 900 MW. Jan de Nul jest odpowiedzialny za transport i montaż 107 fundamentów monopalowych dla Ørsted, największego producenta morskich farm wiatrowych z Danii.

Obie farmy wiatrowe będą wykorzystywały 11-megawatowe turbiny Siemens Gamesa. Farmy powstaną na niemieckich wodach Morza Północnego. W szczególności Borkum Riffgrund 3 będzie zlokalizowany w sąsiedztwie istniejących morskich farm wiatrowych Ørsted Borkum Riffgrund 1 i Borkum Riffgrund 2. Gode Wind 3 będzie znajdować się w pobliżu Gode Wind 1 i 2.

- Budowa naszego statku instalacyjnego offshore Les Alizés przebiega zgodnie z planem. Jeszcze w tym roku możemy spodziewać się dostawy, dzięki której będziemy mogli kontynuować budowę przyszłości morskiej energetyki odnawialnej. Wraz z naszym morskim statkiem instalacyjnym typu Jack-Up Voltaire, który również jest budowany w Chinach, będziemy dysponować doskonałym zestawem morskich statków instalacyjnych, które będą w stanie zainstalować obecne i przyszłe generacje morskich farm wiatrowych. W ten sposób oferujemy naszym klientom najbardziej efektywne rozwiązania instalacyjne i wyniki – powiedział Philippe Hutse, dyrektor departamentu Offshore Division w Jan De Nul Group.

Imponujące wyposażenie Les Alizés

Zamówienie na budowę statku Les Alizés zostało złożone z 2019 roku. Od tego czasu projekt jednostki został jeszcze bardziej dopracowany. Zainstalowano innowacyjny żuraw z uniwersalnym szybkim złączem (UQC), który będzie jednym z największych w swojej klasie. System został opracowany przez ekspertów Huisman i zespoły inżynieryjne Jan De Nul.

Zainstalowano innowacyjny chwytak elektryczny do pali z kompensacją ruchu ze zintegrowanym systemem naprowadzania i pomiaru. Technologie umożliwią bezpieczną i wydajną instalację pali monopalowych nowej generacji z wysoką dokładnością. Les Alizés wykorzystuje w pełni zautomatyzowany system obsługi monopali, przystosowany do pracy w trudnych warunkach pogodowych i przy wysokim stanie morza.

Jan Van De Velde, szef działu Newbuilding w Jan De Nul Group, wyjaśnił, że projektanci skupili się na efektywności operacyjnej i poprawie bezpieczeństwa jako głównych celach. Grupa pozostaje o krok do przodu, oferując branży OZE bezpieczne i wydajne rozwiązanie instalacyjne typu "one-stop-shop".

Les Alizés z napędem hybrydowym

W celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla (CO2) przez statek, napęd statku tworzy układ hybrydowy, łączący generatory napędzane silnikiem diesla z akumulatorem, aby zoptymalizować obciążenie silnika i odzyskać potencjalną energię zwracaną przez ciężki dźwig. Aby jeszcze bardziej zmniejszyć ślad węglowy związany z pracami instalacyjnymi, statek o ultra niskiej emisji może być zasilany biodieslem drugiej generacji, który zmniejsza ślad węglowy spalania paliwa nawet o 90 proc.

Les Alizés wyposażony jest w wysoce zaawansowany system podwójnych filtrów wydechowych, usuwający do 99 proc. nanocząsteczek z emisji za pomocą filtra cząstek stałych (DPF) oraz redukujący emisję NOx i innych zanieczyszczeń za pomocą systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) do poziomu zgodnego z regulacjami UE. Les Alizés i Voltaire będą pierwszymi na świecie dwoma nadającymi się do żeglugi statkami instalacyjnymi, które będą realizować operacje o niskiej emisji zanieczyszczeń.


Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 43142,00 $ tona 0,81% 27 sty
 Cynk 3648,00 $ tona 0,11% 27 sty
 Aluminium 3106,00 $ tona 0,45% 27 sty
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.