Mowa o ORP "Sokół", okręcie podwodnym Marynarki Wojennej typu Kobben, który ze służby został wycofany w 2018 roku. Obecnie w Stoczni Wojennej trwają prace przystosowujące "Sokoła" do celów ekspozycyjnych. W tym celu jednostka została dokładnie zważona.
Przypomnijmy. Jednostkę zbudowano w stoczni Nordseewerke w Republice Federalnej Niemiec. Początkowo okręt nazywał się KNM Stord (S-308). Został zwodowany w 1966 roku, a do służby w marynarce norweskiej wszedł w roku 1967. Wycofany z niej został w 2001 roku, a rok później przekazany Polsce. Okręt został wycofany ze służby 8 czerwca 2018 roku.
Jak informuje Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, ostatnio przeprowadzono operację zważenia okrętu. Okazuje się, że znacznie zmieniła się zarówno całkowita jego masa, jak i rozkład ciężarów po zdemontowaniu m.in. baterii akumulatorów, jednego z silników czy szeregu drobniejszych elementów wyposażenia.
Dokładna znajomość tych parametrów niezbędna jest do stabilnego, bezpiecznego posadowienia Sokoła na lądzie w miejscu ekspozycyjnym.
Jak zważyć okręt?
Niezbędna była pomoc wyspecjalizowanej firmy. Za pomocą odpowiednio rozmieszczonych ośmiu hydraulicznych siłowników uniosła kadłub okrętu o kilkanaście centymetrów. Siłowniki, stanowiące równocześnie zintegrowany system elektronicznych dynamometrów, pozwalają, po zsumowaniu, wykazać zarówno całkowitą masę jak i precyzyjnie określić aktualny, zmieniony w stosunku do okrętu będącego w służbie, środek ciężkości.
Po synchronicznym uniesieniu okrętu i kilkunastominutowym ustabilizowaniu się wskazań, możliwe jest precyzyjne określenie całkowitej masy jako sumy z poszczególnych dynamometrów.
Ważenie Sokoła wykazało, że jego masa wynosi wg wskazań 375 300 kg.
Sokół jako eksponat
Odczyt z przyrządów zostanie skorygowany według odpowiednich wzorów, co z kolei pozwoli dokładnie wskazać rozkład ciężarów. A to jest ważne jest do określenia nacisków, jakie kadłub wywierać będzie na podłoże.
Jak przekazują eksperci z muzeum, określony zostanie także nowy środek ciężkości. Wskazany odczyt zostanie także skorygowany poprzez odjęcie masy wszelkich podpór, które uniesione zostały wraz z kadłubem.
Szacuje się, że masa samego kadłuba wynosi ok. 350 ton.
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji