Mowa o ORP "Sokół", okręcie podwodnym Marynarki Wojennej typu Kobben, który ze służby został wycofany w 2018 roku. Obecnie w Stoczni Wojennej trwają prace przystosowujące "Sokoła" do celów ekspozycyjnych. W tym celu jednostka została dokładnie zważona.
Przypomnijmy. Jednostkę zbudowano w stoczni Nordseewerke w Republice Federalnej Niemiec. Początkowo okręt nazywał się KNM Stord (S-308). Został zwodowany w 1966 roku, a do służby w marynarce norweskiej wszedł w roku 1967. Wycofany z niej został w 2001 roku, a rok później przekazany Polsce. Okręt został wycofany ze służby 8 czerwca 2018 roku.
Jak informuje Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, ostatnio przeprowadzono operację zważenia okrętu. Okazuje się, że znacznie zmieniła się zarówno całkowita jego masa, jak i rozkład ciężarów po zdemontowaniu m.in. baterii akumulatorów, jednego z silników czy szeregu drobniejszych elementów wyposażenia.
Dokładna znajomość tych parametrów niezbędna jest do stabilnego, bezpiecznego posadowienia Sokoła na lądzie w miejscu ekspozycyjnym.
Jak zważyć okręt?
Niezbędna była pomoc wyspecjalizowanej firmy. Za pomocą odpowiednio rozmieszczonych ośmiu hydraulicznych siłowników uniosła kadłub okrętu o kilkanaście centymetrów. Siłowniki, stanowiące równocześnie zintegrowany system elektronicznych dynamometrów, pozwalają, po zsumowaniu, wykazać zarówno całkowitą masę jak i precyzyjnie określić aktualny, zmieniony w stosunku do okrętu będącego w służbie, środek ciężkości.
Po synchronicznym uniesieniu okrętu i kilkunastominutowym ustabilizowaniu się wskazań, możliwe jest precyzyjne określenie całkowitej masy jako sumy z poszczególnych dynamometrów.
Ważenie Sokoła wykazało, że jego masa wynosi wg wskazań 375 300 kg.
Sokół jako eksponat
Odczyt z przyrządów zostanie skorygowany według odpowiednich wzorów, co z kolei pozwoli dokładnie wskazać rozkład ciężarów. A to jest ważne jest do określenia nacisków, jakie kadłub wywierać będzie na podłoże.
Jak przekazują eksperci z muzeum, określony zostanie także nowy środek ciężkości. Wskazany odczyt zostanie także skorygowany poprzez odjęcie masy wszelkich podpór, które uniesione zostały wraz z kadłubem.
Szacuje się, że masa samego kadłuba wynosi ok. 350 ton.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów