Samarytanka to motorówka sanitarna, pierwsza jednostka zaprojektowana i zbudowana przez Stocznię Gdyńską. Obecnie wyeksponowana przed gmachem stoczni, pod koniec października zostanie przekazana Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.
Historia Samarytanki rozpoczyna się w 1930 roku, kiedy to Stocznia Gdyńska otrzymała od Urzędu Morskiego w Gdyni zlecenie na budowę motorówki sanitarnej, z której korzystać będzie portowy lekarz. Zlecenie opiewało na 90 tys. złotych, co było wtedy kwotą niebagatelną. Zadaniem Samarytanki był przeważnie transport chorych ze statków do szpitala kwarantannowego na Babich Dołach.
Samarytanka stała się tym samym pierwszą konstrukcją zaprojektowaną i wybudowaną w Stoczni Gdyńskiej. Nosiła numer B-01.
Wodowanie przy pomocy pływającego dźwigu odbyło się 17 września 1931 roku. Do armatora motorówka trafiła dopiero w 1933 roku – opóźnienie spowodowane było przez problemy związane z silnikiem.
Samarytanka nie była udanym projektem – łódź była mało zwrotna i wolna. Pomieszczenia na motorówce zostały zaprojektowane tak, że nie można było transportować chorych na noszach. Finalnie lekarz portowy zrezygnował z jej używania i trafiła do Kapitanatu Portu. Do wybuchu II wojny światowej służyła tam jako jednostka służby pilotowej. W trakcie okupacji Niemcy przemianowali Samarytankę na Stegen i używali do prac związanych z utrzymaniem portu. Motorówka otrzymała wtedy nowy silnik i przeszła modernizację.
W 1945 roku odnaleziono ją na lądzie, pozbawioną silnika, przy nabrzeżu Belgijskim. Samarytanka była niezdatna do eksploatacji. Choć pojawiały się różne pomysły na wykorzystanie łodzi, ostatecznie, po latach przetrzymywania jej w porcie wojennym, postanowiono ją uratować w charakterze pomnika. W 1971 przeszła remont w Stoczni Gdyńskiej i została wyeksponowana przed gmachem jej zarządu. W późniejszych latach wraz z nim przeszła na własność Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Od pewnego czasu trwały rozmowy na temat jej godnego zachowania i zapewnienia jej stosownej opieki. Finalnie zostanie ona przekazana Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, gdzie zostanie wyeksponowana w plenerze, w sąsiedztwie kutra pościgowego „Batory”.
Pierwotnie Samarytanka była stalową motorówką pełnopokładową, wyposażoną w dwucylindrowy silnik polskiej firmy Perkun o mocy 65 KM. Jej długość to 15 metrów, szerokość 3,8 metra, głębokość kadłuba 2,8 metra, zanurzenie około 1,5 metra, a pojemność 28 BRT.
Samarytanka zostanie przetransportowana do Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni nocą z 26 na 27 października.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym