17 listopada, po zakończonych próbach przy współudziale Zamawiającego, został podpisany Protokół Zdawczo-Odbiorczy czwartego z serii sześciu holowników projektu B860, H-12 Semko. Zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA opuścił Gdańsk i dopłynął już do Świnoujścia. Ma zostać przekazany 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. Wiceadmirała Kazimierza Porębskiego w Świnoujściu.
Przewodniczącym Komisji Zdawczo-Odbiorczej jest Szef Oddziału Techniki Morskiej Inspektoratu Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych kmdr Zbigniew Micek, dowódcą jednostki pływającej H-12 Semko został chor. Grzegorz Ciecierski.
Kontrakt na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP podpisano w czerwcu 2017 roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. Holownik”. Realizacja zamówienia dotyczy zaprojektowania i wybudowania jednostek pływających klasy holownik.
PRS bierze czynny udział w nadzorze nad budową holowników dla MW. Główne czynności wykonują inspektorzy placówki terenowej Gdańsk, a inspektorzy Centrali PRS zatwierdzają i konsultują projekt pod kątem zgodności z przepisami własnymi towarzystwa klasyfikacyjnego, jak i zgodności ze aktualnymi wymogami konwencji MARPOL i SOLAS.
Obecny nadzór nad projektowaniem i budową jednostek dla Marynarki Wojennej PRS sprawuje na podstawie kontraktów zawieranych w ramach realizacji wieloletniego Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP. Projekty te to budowa holowników pod kryptonimem „Holownik” oraz serii niszczycieli min z funkcją poszukiwania pod kryptonimem "Kormoran". PRS bierze czynny udział w nadzorze nad budową, uzgodnieniach technicznych, montażu nowoczesnego sprzętu, jak również odbiorach sprzętu i materiału u producentów zarówno krajowych, jak i zagranicznych.
Od początku tego roku, oprócz H-12 Semko, Remontowa Shipbuilding przekazała już holowniki B860/1 Bolko (styczeń), B860/2 Gniewko (marzec 2020) i 860/3 Mieszko (lipiec 2020). W stoczni rozpoczęły się już próby portowe na piątym holowniku, H-3 Leszko, które potrwają do stycznia 2021 roku. Wodowanie ostatniego holownika, H-13 Przemko nastąpi w grudniu 2020 roku.
zdjęcia: Marcin Koszałka
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów