ew
Państwo o tak długiej linii brzegowej (jak Polska) nie może być pozbawione nowoczesnych jednostek sprzętowych – powiedział w sobotę w Szczecinie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas uroczystości chrztu i podniesienia bandery na wielofunkcyjnym statku Planeta I.
Uroczystość chrztu i podniesienia bandery na jednostce Planeta I odbyła się przy szczecińskim Bulwarze Chrobrego, ze względu na sytuację epidemiczną bez udziału publiczności. Matką chrzestną statku została żona dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie Agata Lichszteld.
Jak mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej online, statek oddany został w służbę żegludze bałtyckiej, "która podnosi poziom bezpieczeństwa wszystkiego, co dzieje się na morzu, szczególnie wzdłuż polskich granic".
"Państwo o tak długiej linii brzegowej nie może być pozbawione nowoczesnych jednostek sprzętowych" – powiedział Adamczyk, gratulując m.in. stoczniowcom z gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding, którzy, jak wskazywał, "są w stanie, potrafią, mogą wykonywać zamówienia na najwyższym światowym poziomie".
Minister Adamczyk dodał, że "Polska wreszcie przestała odwracać się od morza" podkreślając, że polskie morze to także obszar, który "musi, powinien i będzie bardzo aktywny gospodarczo".
"Polska gospodarka morska musi się rozwijać. Będziemy robili – i robimy – wszystko, żeby tak właśnie było" – zaznaczył szef resortu infrastruktury.
Planeta I będzie wykorzystywana w Urzędzie Morskim w Szczecinie; jej bliźniacza jednostka, Zodiak II, którego chrzest odbył się we wrześniu br., zbudowana została dla Urzędu Morskiego w Gdyni.
Jednostki to statki wielozadaniowe z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego wraz z wyposażeniem w urządzenia specjalistyczne. Będą też wykorzystywane m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich (boi), do wykonywania pomiarów hydrograficznych z obróbką i opracowywaniem pomiarów, a także jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim, gaszeniu pożarów i zwalczaniu rozlewów olejowych.
Obie jednostki – Planetę I i Zodiak II - wybudowano w ramach projektu Nostri Maris współfinansowanego ze środków unijnych. Statki wybudowała stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska. Kwota kontraktu wynosiła 213 mln 650 tys. zł.
⚓️ Od dzisiaj wchodzi do służby na #Bałtyk wyprodukowany w 🇵🇱 długo wyczekiwany ⛴lodołamacz z funkcjami jednostki ratowniczej. Podziękowania dla #UrządMorski w #Szczecin 👏🏻 Zwiększamy potencjał polskich portów i tym samym dbamy o dynamiczny rozwój 🇵🇱 gospodarki morskiej 💪🏻 🌊 pic.twitter.com/Oj8kM9SxSR
— Andrzej Adamczyk (@AMAdamczyk) November 14, 2020
Kolejny etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - betonowanie płyty dolnej śluzy [foto, wideo
Kłajpeda – historyczny litewski port z przyszłością
Anwil szuka wykonawcy do zaprojektowania i budowy terminalu morskiego w Porcie Gdańsk
Atrakcyjna powierzchnia biurowa w nowoczesnym budynku przy ulicy Polskiej w Gdyni
Lotos "zwiększy obecność" na Norweskim Szelfie Kontynentalnym
Tony stali rdzewieją na morzach. Koszty naprawy możesz chronić ubezpieczeniem
Ropa brent | 63,32 $ | baryłka | 0,00% | 23:55 |
Cyna | 27500,00 $ | tona | -6,97% | 26 lut |
Cynk | 2821,00 $ | tona | -2,52% | 26 lut |
Aluminium | 2202,00 $ | tona | -0,94% | 26 lut |
Pallad | 2353,00 $ | uncja | 0,15% | 01:57 |
Platyna | 1199,45 $ | uncja | 0,72% | 01:58 |
Srebro | 26,68 $ | uncja | 0,15% | 01:58 |
Złoto | 1725,35 $ | uncja | 0,13% | 01:58 |