• <
PZT_980x120_gif_2020

Porty w Szczecinie i Świnoujściu - imponujące tempo prac poprawiających dostęp kolejowy

Strona główna Porty, logistyka Porty w Szczecinie i Świnoujściu - imponujące tempo prac poprawiających dostęp kolejowy
Porty w Szczecinie i Świnoujściu - imponujące tempo prac poprawiających dostęp kolejowy - GospodarkaMorska.pl

ew

09.11.2020 Źródło: mat. prasowe

Mimo pandemii nie spada tempo prac przy największych w historii robotach budowlanych poprawiających dostęp kolejowy do portów w Szczecinie i Świnoujściu. W sumie ułożono już 21 kilometrów nowych torów: 14 kilometrów w rejonie stacji Szczecin Port Centralny i 7 kilometrów w Świnoujściu.

Budowa obejmuje infrastrukturę kolejową stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski w Porcie Szczecin, a także tory zdawczo-odbiorcze w Porcie Świnoujście. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą.

Docelowo na stacji Szczecin Port Centralny wymienionych na nowe zostanie około 61 kilometrów torów oraz 177 rozjazdów. Te ostatnie będą wyposażone w elektryczne ogrzewanie, co zwiększy ich bezawaryjność, zwłaszcza w okresie zimowym. 12 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie poddanych modernizacji, co znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa na szlaku kolejowym.

W Świnoujściu przebudowywanych jest 35 kilometrów torów oraz 10 przejazdów kolejowo-drogowych.108 nowoczesnych rozjazdów zapewni sprawniejszą obsługę składów towarowych.

Na różnych odcinkach prowadzonej inwestycji trwają prace przy stabilizacji podłoża, odwodnieniu oraz budowie słupów i sieci trakcyjnej.

W obu portach, aby nie ograniczać ruchu pociągów i przeładunku statków, prace prowadzone są etapami.

Dzięki inwestycji zwiększy się potencjał portów. Po zakończonych pracach do portów pojadą dłuższe i cięższe składy. Pociągi towarowe będą mogły mieć długość nawet 750 metrów przy obciążeniu na oś 21kN.

Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i Świnoujściu, a porty przyjmą i odprawią więcej ładunków.

Jest to bardzo potrzebna inwestycja w kontekście rozwoju obu portów. Przypomnijmy, w Świnoujściu przystosowywany jest terminal promowy do obsługi transportu intermodalnego, rozbudowywany będzie terminal LNG oraz jest planowana budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. W Szczecinie natomiast dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra i przystosowaniu istniejących nabrzeży do przyjmowania większych jednostek oraz budowy nowych wzrośnie liczba obsługiwanych statków i ładunków.

Inwestycję za prawie 1,5 miliarda zł netto realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., głównym wykonawcą robót jest firma Torpol. Prace współfinansowane są z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę" i mają się zakończyć w II kw. 2022 r.

Dodatkowo na początku roku podpisane zostały z firmą Strabag umowy na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Szczecina. PKP PLK S.A. planują także do 2027 roku modernizację tzw. Nadodrzanki łączącej Rzepin przez Szczecin Podjuchy ze Świnoujściem. Drogą tą przewożone są towary z Dolnego Śląska.

Modernizacja obu linii skróci czas przejazdu pociągów i poprawi dostęp do zespołu portów Szczecin – Świnoujście. Po zakończeniu modernizacji wzrosną prędkości poruszających się nimi pociągów osobowych do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h.

port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_szczecin_390x100_2020
port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 48,28 $ baryłka  0,00% 19:58
 Cyna 18825,00 $ tona 0,19% 26 lis
 Cynk 2754,00 $ tona 0,99% 26 lis
 Aluminium 1961,00 $ tona -0,31% 26 lis
 Pallad 2420,70 $ uncja  0,00% 19:44
 Platyna 970,95 $ uncja  0,00% 19:44
 Srebro 22,68 $ uncja  0,00% 19:44
 Złoto 1783,10 $ uncja  0,00% 19:44
invest_gda_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.