8 listopada br. rozpoczął się kolejny etap prób morskich statku Coey Viking, jednej z dwóch specjalistycznych, wielozadaniowych jednostek PSV, zamówionych przez firmę Borealis Maritime, współpracującą ze szwedzkim armatorem Viking Supply Ships AB.
Na obecnym etapie prób statku, sprawdzane jest między innymi działanie systemów - napędowego oraz Pozycjonowania Dynamicznego DP - jak również systemów do zwalczania pożarów Fi-Fi oraz do zwalczania rozlewów olejowych.
Wcześniej Coey Viking przeszedł pierwszy etap prób, obejmujący między innymi: testy prędkości, określanie charakterystyk manewrowych oraz zdawanie systemów statkowych (łódź ratownicza, urządzenie kotwiczne).
Oba statki PSV przeznaczone są do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego. Od października ubiegłego roku trwały na nich intensywne prace wyposażeniowe.
Coey Viking ma hybrydowy system napędowy składający się z dwóch pędników azymutalnych firmy Steertroop o mocy 2 x 2200 kW. Są one zasilane przez 4 silniki Wartsila (2 x 6L34DF o mocy 2510 kWe każdy + 2 x 8L20DF o mocy 1350 kWe każdy), przystosowane do spalania zarówno LNG jak i lekkiego oleju napędowego. Paliwo gazowe w stanie ciekłym przechowywane jest w zainstalowanym na statku zbiorniku kriogenicznym o objętości 230 m3. Dodatkowo, statek wyposażony jest w system baterii elektrycznych o mocy projektowej 625 kWh.
W trakcie prób morskich, system pracy elektrowni statku jest
sprawdzany we wszystkich możliwych konfiguracjach uwzględniając
zasilanie paliwem konwencjonalnym jak i gazowym. Dodatkowo, system
zasilania bateriami musi spełnić wymagania pełnej operacyjności wraz z
jednym agregatem prądotwórczym. Podczas prób morskich określony zostanie
funkcjonalny zakres działania statku na samej baterii.
System Pozycjonowania DP zgodnie z założeniami projektowymi musi zapewnić utrzymanie pozycji statku przy wietrze o prędkości 35 węzłów i fali dochodzącej do 4 m wysokości. Komputerowy system zdalnego pozycjonowania firmy
Kongsberg opiera się na dwóch pędnikach
azymutalnych firmy Steerproop oraz trzech sterach strumieniowych firmy
Brunvoll, z czego jeden jest w wersji opuszczanej.
Statek
posiada dwa potężne hydromonitory do zwalczania pożarów na morzu o
zasięgu projektowym 180 m. Coey Viking wyposażony został w elektroniczny
system do identyfikacji rozlewów olejowych.
Harmonogram prób
obejmuje łącznie kilkadziesiąt pozycji, w których zaangażowanych jest
ponad 40 specjalistów zarówno z wydziałów stoczniowych jak i serwisów
odpowiedzialnych za poszczególne systemy. Wszystkie próby i testy
odbywają się pod okiem przedstawicieli towarzystwa klasyfikacyjnego
DNVGL jak i armatora.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów