W sobotę 10 bm. na próby morskie wypłynęły Coey Viking oraz Planeta I. Oba statki budowane są w ramach programu produkcyjnego stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy Remontowa Holding.
– Próby morskie statku rozpoczęto zgodnie z przyjętym harmonogramem realizacji projektu. Są ostatnim etapem budowy, mającym na celu sprawdzenie w warunkach morskich wszystkich systemów ogólnookrętowych na jednostce z naciskiem na te, które odpowiadają za sprawność oraz bezpieczeństwo – wyjaśnia Bartosz Znyk, dyrektor projektu z Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.
W początkowej fazie zaplanowano wykonanie testów silników głównych sprzężonych z pędnikami. W związku z tym, że Coey Viking może pracować zarówno na paliwie konwencjonalnym jak i na LNG lub bateriach, testy składają się z kombinacji wartości obciążenia silników, przy różnych źródłach zasilania. Wraz silnikami zostanie sprawdzona sprawność pędników, a także zmierzony czas reakcji jednostki na polecenia wydawane z mostka.
W związku z wyposażeniem statku w system DP (pozycjonowania dynamicznego), cykl testów mają przejść także stery, zarówno pod kątem zarządzania ich pracą, jak i pozycjonowania jednostki. Próby sprawności morskiej połączone są z całym zestawem testów i pomiarów np. wibracji, poziomu i częstotliwości dźwięków w przestrzeni roboczej jak i życiowej. W zakresie jest także m.in. sprawdzenie działania wciągarek, wykonanie zrzutu i podniesienia tratw oraz łodzi ratunkowej.
Poza próbami sprawności morskiej, jednostka wymaga także sprawdzenia systemu gaszenia pożarów obiektów zewnętrznych wraz z ich oświetleniem, a także weryfikacji własnego bezpieczeństwa (systemy alarmowe oraz ppoż.). Próby zwieńczą testy łączności zewnętrznej i wewnętrznej w warunkach morskich wraz z prowadzeniem zapisu wszelkich operacji jak i wyników.
Próby morskie Planety I przebiegają dwuetapowo. Podczas pierwszego, zaplanowanego na 5 dni, sprawdzone i przetestowane zostaną wszystkie urządzenia i systemy, w które jednostka została wyposażona. Drugi etap, to kalibracja i testy urządzeń hydrograficznych.
Początek prób to ustawienia i synchronizacja napędu, przeprowadzone w obecności inżynierów serwisowych producentów urządzeń, zespołu automatyków stoczni oraz spółki Remontowa Electrical Solutions, odpowiadającej za kompleksowe wyposażenie elektryczne statku.
– W kolejnych dniach prezentujemy Zamawiającemu funkcjonalność i możliwości wyposażenia pokładowego statku, systemy radionawigacji i radiokomunikacji – mówi kierownik prób Piotr Paczuszka ze stoczni Remontowa Shipbuilding, odpowiadający za koordynację prac i zgodną z harmonogramem realizację programu testów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów