Planowana mega-fuzja między włoskim
gigantem stoczniowym Fincantieri i francuskim Chantiers de
l’Atlantique została odwołana. Decyzja została
ogłoszona we wspólnym oświadczeniu wydanym przez ministrów
gospodarki Francji i Włoch, wskazując na wpływ pandemii
koronawirusa na turystykę i sektor wycieczkowców jako powód
niezdecydowania unijnych urzędów antymonopolowych.
Komisja
wstępnie stwierdziła, że jest mało prawdopodobne, aby terminowe i
wiarygodne wejście innych stoczniowców przeciwdziałało możliwym
negatywnym skutkom transakcji. Jednak ostateczna decyzja komisji
nigdy nie została sfinalizowana.
Plan połączenia Chantiers de l'Atlantique z Fincantieri wzbudził obawy wokół nieuczciwej konkurencji na całym kontynencie. W przypadku fuzji, liczba wiodących stoczni europejskich zmniejszyłaby się z trzech do dwóch, a ruch ten mógłby zakłócić dynamikę rynku na Starym Kontynencie. Z drugiej strony, ewentualna umowa zyskałaby aprobatę wielu interesariuszy, którzy uważają, że może ona zwiększyć międzynarodowy prestiż Europy w obliczu rosnącej konkurencji ze stoczniami azjatyckimi i amerykańskimi.
Wśród najgłośniejszych
przeciwników porozumienia był francuski związek zawodowy Force
Ouvriere, który reprezentuje pracowników stoczni Chantiers de
l'Atlantique w Saint-Nazaire na zachodnim wybrzeżu Francji. Jak
stwierdzili przedstawiciele związku: "Ewentualna transakcja
może spowodować, że francuska stocznia straci władzę i
możliwości zarządzania przedsiębiorstwem, co może wywołać
negatywne konsekwencje dla bezpośrednio zatrudnionych pracowników i
podwykonawców. Nasza stocznia ma możliwość realizowania zamówień
bez wsparcia włoskiej grupy i możliwość oferowania
atrakcyjniejszych cen niż te narzucane przez Fincantieri ".
Zgodnie z umową Fincantieri miało przejąć 50% udziałów w Chantiers de l’Atlantique, a dodatkowy 1% pożyczyć od państwa francuskiego. Francja pozostanie jednak głównym udziałowcem Chantiers de l’Atlantique i będzie wspierać odbudowę firmy przez cały kryzys.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów