Polskie firmy mogą otrzymać na innowacyjne rozwiązania 60 tys. euro. 22 małe i średnie polskie firmy zgłosiły gotowość do zaprojektowania innowacyjnych produktów i usług w portach i stoczniach. Po firmach z Francji, polscy przedsiębiorcy są drugą tak liczną grupą gotową działać w projekcie GALATEA.
Wsparcie eksperckie oraz projektowanie i wdrażanie innowacji finansowane jest ze środków Unii Europejskiej przeznaczonych na Horyzont 2020. Przedstawiciele małych i średnich firm z Francji, Hiszpanii, Polski, Grecji i Rumunii zainteresowani wdrażaniem innowacji w niebieskiej gospodarce w Unii Europejskiej uczestniczyli 19 i 21 stycznia w specjalistycznych warsztatach pod nazwą:
Innovation Clubs. Warsztaty zorganizowały dwa silne francuskie
klastry: morski - Pôle Mer Méditerranée oraz lotniczo-kosmiczny
Aerospace Valley. Mimo, że spotkania odbywały się w sieci, udało się
zidentyfikować cała paletę potrzeb i problemów stojących przez portami i
stoczniami oraz wygenerować wiele nowych pomysłów na ich rozwiązanie.
Dodatkowym wyzwaniem dla proponowanych projektów jest konieczność
uwzględniania działania w warunkach pandemii Covid-19.
Organizatorzy
Klubów Innowacji skupili uwagę na rozwiązaniu potrzeb i wdrożeniu
innowacji w 4 obszarach przemysłów morskich: smart ship, smart port,
smart shipyard oraz maritime surveillance. W przygotowaniu i prowadzeniu
spotkań zaangażowani zostali również eksperci z Grecji (Corallia
Clusters Initiative/Research Center Athena) Hiszpanii (Asociación
Clúster de Movilidad y Logística de Euskadi oraz Fundació Eurecat,
Catalan Water Partnership), Rumunii (Asociatia Cluj IT). Polskę
reprezentował Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny z zespołem ekspertów
ds. portów i stoczni.
Smart Ship Innovation Club.
Uczestnicy warsztatów na temat smart ship poruszyli praktycznie
wszystkie obszary związane z projektowaniem, budową i eksploatacją
inteligentnych i zautomatyzowanych jednostek. Zwrócono uwagę, że
wyzwaniem przy projektowaniu i eksploatacji jednostek z małą załogą lub
bezzałogowych jest konieczność uwzględnienia ograniczeń technicznych,
prawnych i zakłóceń działania systemów informatycznych i satelitarnych.
Uczestnicy zaproponowali całą paletę rozwiązań związanych z napędami i
obsługą informatyczną takich jednostek. Silny nacisk zwrócono na
siłownie przyjazne środowisku. W warsztatach uczestniczyło około 30
przedstawicieli MSP przy 5 stolikach. Stolikiem przy którym rozwiązywane
były zagadnienia związane z bezpieczeństwem eksploatacji i żeglugi
inteligentnymi statkami kierował kpt. ż.w. Bartosz Bobko, ekspert
Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. Innovation Club Smart Ship
sprawnie zorganizował i prowadził Diego Carballo z Aerospace Valley.
Smart Port Innovation Club
cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Warsztaty zgromadziły około
40 uczestników. Przy poszczególnych stolikach reprezentanci MSP i
eksperci zajęli się identyfikacją potrzeb i innowacji w takich obszarach
jak: energia (zasilanie terminali, urządzeń portowych i statków energią
odnawialną), logistyka (organizacja i optymalizacja procesów
logistycznych w porcie, zarządzanie transportem i kontenerami), ochrona
środowiska (wdrażanie w portach technologii przyjaznych dla środowiska,
monitorowanie zanieczyszczeń wody i powietrza, jakość energii itp.),
digitalizacja (rozwój informatyzacji i automatyzacji) w portach z
wykorzystaniem technologii piątej generacji (5G) oraz blockchain,
internet of things (IoT) i systemów satelitarnych. W tych obszarach
zaproponowano wiele interesujących projektów.
Niezwykle
twórczy był zespół zajmujący się obszarem Service Developement.
Uczestnicy do zagadnienia podeszli interdyscyplinarnie i rozważali
rozwiązania związane zarówno z zarządzaniem portem jak i usprawnieniem
obsługi klientów. Zgłoszono również propozycje sposobów poprawy
bezpieczeństwa, ochrony środowiska, informatyzacji i zarządzaniem
personelem. Panelem sprawnie kierowała Nerea Rojas, menedżer ds.
innowacji z działającego w Kraju Basków Cluster of Mobility and
Logistics (San Sebastia’n, Donostia), a wspierali ją eksperci z Polski,
Krzysztof Anzelewicz i Marek Grzybowski. Innovation Club Smart Port
koordynowała skutecznie Clemence Le Corff z francuskiego klastra
morskiego Pôle Mer Méditerranée z Marsylii.
W warsztatach
smart shipyard wiele uwagi skupiono na informatyzacji procesów produkcji
statków oraz ochronie środowiska, a przy stolikach maritime
surveillance skoncentrowano się głównie na ochronie środowiska
naturalnego i wykorzystaniu do tego celu narzędzi informatycznych i
sieci satelitarnych.
GALATEA to jeden z satelitów
Neptuna, któremu nadano imię morskiej nimfy znanej z mitologii greckiej.
Jej urodę możemy podziwiać na fresku Rafaela Santi, który znajduje się
Willi Farnesina (Chigi) w Rzymie. Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny
został zaproszony do projektu przez klastry francuskie (morski i
lotniczo-kosmiczny), które doceniły silną markę Klastra na rynku Regionu
Bałtyckiego i w Europie Środkowej. Szczególne uznanie zdobyła aktywność
członków Klastra na rynkach i w projektach międzynarodowych, udział w
rozwoju innowacji, transferze wiedzy i komercjalizacji nauki.
Projekt
GALATEA otrzymał 3,67 mln euro z programu Komisji Europejskiej Horyzont
2020. Z tego 79% zostanie przeznaczone jest na bezpośrednie wsparcie
finansowe MŚP, a także usługi świadczone przez partnerów GALATEA oraz
inne zorganizowane działania. Finanse będą wydatkowane na opracowanie
innowacyjnych produktów, usług lub procesów, rozwój projektów
interdyscyplinarnych o dużej skali oddziaływania lub pozycjonowanie
innowacji na rynkach międzynarodowych.
Międzynarodowa integracja. Dlatego ważną cechą projektu jest integracja działań silnych partnerów z 3 basenów morskich: Atlantyku, Bałtyku i Morza Śródziemnego – podkreślają autorzy projektu. Liderem jest francuski Klaster Morski Pôle Mer Méditerranée - Toulon Var Technologies wiodący w innowacjach pozycjonowanych w przemysłach morskich. W projekcie uczestniczą równie aktywne klastry: Aerospace Valley (Francja); Corallia Clusters Initiative/Research Center Athena (Grecja); Asociación Clúster de Movilidad y Logística de Euskadi (Kraj Basków); Fundació Eurecat (Hiszpania); Catalan Water Partnership (Katalonia); Asociatia Cluj IT (Rumunia) oraz Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny (Polska, region Morza Bałtyckiego).
W Polsce partnerami projektu GALATEA są
członkowie Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. Wiodącą rolę
odgrywają Zarządy Morskich Portów Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście
oraz Związek Małych Portów Morskich. Przemysł stoczniowy reprezentują
Crist i Nauta. A działania w projekcie wspiera swoim doświadczeniem
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczne oraz inni członkowie Klastra,
którzy wykazali duży popyt na innowacje i transfer wiedzy. Obecnie
projekt wszedł w fazę kojarzenia innowatorów z potencjalnymi odbiorcami.
W lutym zostaną ogłoszone konkursy na innowacyjne rozwiązania dla
portów i stoczni. Małe i średnie firmy będą mogły otrzymać do 60 tys.
euro na projekty przydatne w polskich portach i stoczniach. Jeszcze
można się rejestrować do 4 lutego br. na spotkania biznesowe B2B poprzez
portal: https://galateaproject.eu/.
Tekst i zrzut z ekranu: Marek Grzybowski
Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność
Rząd dopłaci do transportu zboża do nadbałtyckich portów
Maersk otworzył trasę kontenerową na Ukrainę przez rumuńskie porty
Piłeś – nie płyń. Kontenerowiec uderza w nabrzeże, pilot pod wpływem
Kanał przez Mierzeję Wiślaną rozwija się. Będzie pełnił funkcję przejścia granicznego
Kolejna dostawa czołgów i armatohaubic dotarła do Portu Gdynia