Exail, dostawca dziedzinie nawigacji morskiej, wraz ze swoim dystrybutorem w Hiszpanii, Grafinta, podpisał kontrakt z Navantia na dostawę systemu wyświetlania map elektronicznych i informacji o okręcie Gecdis-W (WECDIS) dla czterech hiszpańskich okrętów podwodnych proj. S-80.
Okręty podwodne proj. S-80, opracowane przez Navantia dla hiszpańskiej marynarki wojennej, zostały zaprojektowane z myślą o mobilności operacyjnej w celu dyskretnej i szybkiej nawigacji przy dużych prędkościach, umożliwiając im wykonywanie misji związanych z potencjalnymi zagrożeniami. Integracja systemu Exail Gecdis-W dodatkowo zwiększy możliwości okrętów podwodnych, wspierając załogę elektronicznymi mapami nawigacyjnymi. Certyfikowany przez IMO jako oprogramowanie ECDIS i w pełni zgodny ze standardami STANAG NATO, system Exail Gecdis-W będzie służył jako wspólny zasób nawigacyjny dla hiszpańskiej marynarki wojennej podczas morskich operacji wojskowych.
- Exail i Grafinta mają zaszczyt utrzymać poziom bliskiej współpracy z Navantia i wnieść naszą wiedzę do hiszpańskich okrętów podwodnych S-80. Dostosowany do podstawowych celów projektowych okrętów podwodnych S80, takich jak niewidzialność, wytrzymałość i elastyczność operacyjna w odległych i potencjalnie wrogich obszarach, nasz system WECDIS ma przyczynić się do skuteczności operacyjnej i bezpieczeństwa nawigacji okrętów podwodnych w trudnych środowiskach podwodnych - powiedział Alexandre Maia, regionalny kierownik sprzedaży w Exail.
Zawarty kontrakt ma podkreślać pozycję Exail jako dostawcę nawigacji morskiej w zakresie elektronicznych systemów wyświetlania map i informacji. Firma została już wybrana do wyposażenia wszystkich platform dla Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), a także jednostek nawodnych dla sił morskich Grecji, Indii, Łotwy, Nowej Zelandii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Okręty serii S-80 są nowym, flagowym produktem koncernu Navantia,
mającym podkreślać zdolność do budowy jednostek tej klasy w Hiszpanii.
Długość jednostki to 81,05 metra długości, a wyporność maksymalna to
3426 ton. Okręt prędkość 12 węzłów na powierzchni i blisko 19 pod wodą,
mogąc zanurzyć się na 450 metrów. Załoga liczy 32 marynarzy z
możliwością transportu ośmiu żołnierzy np. z komponentu sił specjalnych.
Na napęd składają się wał Etanol-AIP, trzy silniki na bioetanol o mocy
1200 kW każdy, silnik elektryczny 3500 kW, ogniwo paliwowe AIP 300 kW
oraz sprzęgła Vulkan RATO-S G-561W. Przestrzeń zaopatrzeniowa zapewnia
mu autonomiczność (możliwość działania bez wracania do portu i
uzupełniania zapasów) między 30 do nawet 55 dni w trybie ciągłym.
Uzbrojenie stanowi sześć wyrzutni torpedowych 533 mm z torpedami DM2A4 i
pociskami rakietowymi Harpoon UGM-84 Sub-Harpoon block II, acz jest
planowany także wariant wyposażenia w pociski przeciwokrętowe NSM (Naval
Strike Missile).
Aktualnie w służbie jest pierwszy okręt tej serii, Isaac Peral (S-81), który wszedł do służby 30 listopada ub. r. Budowany w latach 2005-2023 jest pierwszą z czterech zaplanowanych jednostek w swojej serii. Wielu specjalistów krytycznie oceniało projekt przez fakt tak długiej budowy, niemniej zarówno koncern Navantia jak i hiszpański resort obrony są przekonane, że po pokonaniu trudności są w stanie przygotować kolejne okręty do służby w latach 2025-2027. Co istotne, budowa wspomnianych jednostek rozpoczęła się w latach 2007-2010, a żadna z nich nie została jeszcze zwodowana. Stąd nie dziwią kontrowersje związane z tym przedsięwzięciem, jak i zdolnością hiszpańskiej stoczni w Kartagenie.
Gdy
w lipcu ub. r. Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło rozpoczęcie
wstępnych konsultacji rynkowych w sprawie programu "Orka", Navantia była
pierwszym podmiotem, który zgłosił chęć dostarczenia okrętów podwodnych
polskiej Marynarce Wojennej. W maju tego roku firma zorganizowała Dzień
Przemysłu, który odbył się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. W
jego trakcie, wraz z innymi podmiotami, prezentowała możliwości
współpracy z polskim przemysłem, w tym również przy okazji programu
"Orka". Przypomnijmy, że najprawdopodobniej w czerwcu zostanie ogłoszony przetarg, a także zostaną podani jego uczestnicy.
Ulstein przekazuje statek CSOV Olympic Boreas. W jego budowie brała udział stocznia CRIST
Indyjska branża okrętowa nie zwalnia tempa i woduje pierwszą fregatę
Mapa historycznej Stoczni Gdańskiej
Fincantieri podpisuje z Carnival Corporation umowę na trzy wielkie statki wycieczkowe
„Freedom & Solidarity” w Gdyni, w stoczni CRIST
Stawki frachtowe kontenerowców wróciły do szczytów z 2022 r.