• <
nauta_2024

Exail wybrany przez Navantia do wyposażenia okrętów podwodnych proj. S-80. Takie są oferowane także Polsce

29.05.2024 15:42 Źródło: Exail
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Exail wybrany przez Navantia do wyposażenia okrętów podwodnych proj. S-80. Takie są oferowane także Polsce

Partnerzy portalu

Fot. Navantia

Exail, dostawca dziedzinie nawigacji morskiej, wraz ze swoim dystrybutorem w Hiszpanii, Grafinta, podpisał kontrakt z Navantia na dostawę systemu wyświetlania map elektronicznych i informacji o okręcie Gecdis-W (WECDIS) dla czterech hiszpańskich okrętów podwodnych proj. S-80.

Okręty podwodne proj. S-80, opracowane przez Navantia dla hiszpańskiej marynarki wojennej, zostały zaprojektowane z myślą o mobilności operacyjnej w celu dyskretnej i szybkiej nawigacji przy dużych prędkościach, umożliwiając im wykonywanie misji związanych z potencjalnymi zagrożeniami. Integracja systemu Exail Gecdis-W dodatkowo zwiększy możliwości okrętów podwodnych, wspierając załogę elektronicznymi mapami nawigacyjnymi. Certyfikowany przez IMO jako oprogramowanie ECDIS i w pełni zgodny ze standardami STANAG NATO, system Exail Gecdis-W będzie służył jako wspólny zasób nawigacyjny dla hiszpańskiej marynarki wojennej podczas morskich operacji wojskowych.

- Exail i Grafinta mają zaszczyt utrzymać poziom bliskiej współpracy z Navantia i wnieść naszą wiedzę do hiszpańskich okrętów podwodnych S-80. Dostosowany do podstawowych celów projektowych okrętów podwodnych S80, takich jak niewidzialność, wytrzymałość i elastyczność operacyjna w odległych i potencjalnie wrogich obszarach, nasz system WECDIS ma przyczynić się do skuteczności operacyjnej i bezpieczeństwa nawigacji okrętów podwodnych w trudnych środowiskach podwodnych - powiedział Alexandre Maia, regionalny kierownik sprzedaży w Exail.

Zawarty kontrakt ma podkreślać pozycję Exail jako dostawcę nawigacji morskiej w zakresie elektronicznych systemów wyświetlania map i informacji. Firma została już wybrana do wyposażenia wszystkich platform dla Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), a także jednostek nawodnych dla sił morskich Grecji, Indii, Łotwy, Nowej Zelandii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Isaac Peral wchodzi do służby, fot. MW Hiszpanii


Okręty serii S-80 są nowym, flagowym produktem koncernu Navantia, mającym podkreślać zdolność do budowy jednostek tej klasy w Hiszpanii. Długość jednostki to 81,05 metra długości, a wyporność maksymalna to 3426 ton. Okręt prędkość 12 węzłów na powierzchni i blisko 19 pod wodą, mogąc zanurzyć się na 450 metrów. Załoga liczy 32 marynarzy z możliwością transportu ośmiu żołnierzy np. z komponentu sił specjalnych. Na napęd składają się wał Etanol-AIP, trzy silniki na bioetanol o mocy 1200 kW każdy, silnik elektryczny 3500 kW, ogniwo paliwowe AIP 300 kW oraz sprzęgła Vulkan RATO-S G-561W. Przestrzeń zaopatrzeniowa zapewnia mu autonomiczność (możliwość działania bez wracania do portu i uzupełniania zapasów) między 30 do nawet 55 dni w trybie ciągłym. Uzbrojenie stanowi sześć wyrzutni torpedowych 533 mm z torpedami DM2A4 i pociskami rakietowymi Harpoon UGM-84 Sub-Harpoon block II, acz jest planowany także wariant wyposażenia w pociski przeciwokrętowe NSM (Naval Strike Missile).

Aktualnie w służbie jest pierwszy okręt tej serii, Isaac Peral (S-81), który wszedł do służby 30 listopada ub. r. Budowany w latach 2005-2023 jest pierwszą z czterech zaplanowanych jednostek w swojej serii. Wielu specjalistów krytycznie oceniało projekt przez fakt tak długiej budowy, niemniej zarówno koncern Navantia jak i hiszpański resort obrony są przekonane, że po pokonaniu trudności są w stanie przygotować kolejne okręty do służby w latach 2025-2027. Co istotne, budowa wspomnianych jednostek rozpoczęła się w latach 2007-2010, a żadna z nich nie została jeszcze zwodowana. Stąd nie dziwią kontrowersje związane z tym przedsięwzięciem, jak i zdolnością hiszpańskiej stoczni w Kartagenie.

Gdy w lipcu ub. r. Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło rozpoczęcie wstępnych konsultacji rynkowych w sprawie programu "Orka", Navantia była pierwszym podmiotem, który zgłosił chęć dostarczenia okrętów podwodnych polskiej Marynarce Wojennej. W maju tego roku firma zorganizowała Dzień Przemysłu, który odbył się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. W jego trakcie, wraz z innymi podmiotami, prezentowała możliwości współpracy z polskim przemysłem, w tym również przy okazji programu "Orka". Przypomnijmy, że najprawdopodobniej w czerwcu zostanie ogłoszony przetarg, a także zostaną podani jego uczestnicy.

Fot. Navantia

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.