Norweski koncern naftowy połączył
siły z rodzimą firmą projektową Breeze Ship Design, aby opracować
koncepcję statku do przewozu CO2 i jego bezpośredniego wtłaczania
na morzu.
Obszarem handlowym będzie Europa
Północna/Skandynawia z miejscami rozładunku w rejonie Morza
Północnego. Napęd będzie oparty na podwójnym paliwie
amoniakalnym, gdzie pędniki i konfiguracja śruby napędowej będą
zoptymalizowane pod kątem trudnych warunków pogodowych do
podłączenia i odłączenia do morskiej boi STL (Submerged
Turret Loading), a także do ciągłego wtłaczania CO2 pod
wysokim ciśnieniem do podmorskich deformacji odwiertów.
Kluczowymi czynnikami projektowymi
będą: bezpieczny załadunek, transport i wstrzykiwanie CO2 do morza
przy jak najniższej emisji. Statek będzie wyspecjalizowany w swojej
branży, a jego ładowność wyniesie około 40.000 ton CO2.
-
Koncepcja bezpośredniego wtłaczania CO2 jest interesującym
sposobem wdrożenia rozwiązań jego transportu i magazynowania.
Musimy mieć pewność, że ryzyko techniczne zostanie zredukowane do
akceptowalnego poziomu, a uzasadnienie biznesowe będzie solidne.
Dlatego ten projekt jest dla nas istotny - skomentowała wiceprezes
ds. rozwiązań w zakresie wychwytywania i składowania CO2 w Equinor
Elisabeth Birkeland.
Za wychwytywanie CO2 w naturalnym cyklu węglowym
odpowiada morze, jednak od wielu lat zdolności jego pochłaniania
przez wodę nie nadążają za tempem globalnej emisji tego gazu.
Odpowiedzią na to jest wychwyt i składowanie CO2,
nazywane też sekwestracją. Musi
to spełniać kilka kryteriów, takich jak trwałość, brak
szkodliwości dla środowiska i efektywność ekonomiczna.
Wiąże się to z procedurą magazynowania CO2 w zbiornikach
umieszczonych pod powierzchnią ziemi, albo wiązania go w strukturze
minerałów i skał. Najlepiej sprawdzonym projektem z tego obszaru
jest wyłapywanie CO2 w złożu gazu Sleipner na Morzu Północnym u
wybrzeżu Norwegii, znajdującym się kilometr pod dnem morza.
-
Projekt dobrze wpisuje się w strategię Breeze Ship Design, która
chce być wiodącą firmą projektową przyspieszającą
transformację energetyczną w kierunku żeglugi małoemisyjnej.
Łącząc nasze doświadczenia w branży offshore jesteśmy pewni, że
będziemy w stanie dostarczyć firmie Equinor nowatorskie rozwiązania
dla ich przyszłych inwestycji – podkreślił dyrektor operacyjny
Breeze Ship Design Reinert Nordtveit,.
Firma Breeze Ship Design jest
obecnie zaangażowana w kilkanaście projektów statków o niskiej
bądź zerowej emisji, posiadających podwójne systemy napędowe,
oparte na amoniaku, wodorze, metanolu lub innych biopaliwach. W czerwcu tego roku przedsiębiorstwo zawarło umowę z konsorcjum projektowym Nordic
Green Ammonia Powered Ships (NoGAPS) na przeprowadzenie studiów
wykonalności i opracowanie projektu koncepcyjnego transportowca
zasilanego amoniakiem.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów