Norweski koncern naftowy połączył
siły z rodzimą firmą projektową Breeze Ship Design, aby opracować
koncepcję statku do przewozu CO2 i jego bezpośredniego wtłaczania
na morzu.
Obszarem handlowym będzie Europa
Północna/Skandynawia z miejscami rozładunku w rejonie Morza
Północnego. Napęd będzie oparty na podwójnym paliwie
amoniakalnym, gdzie pędniki i konfiguracja śruby napędowej będą
zoptymalizowane pod kątem trudnych warunków pogodowych do
podłączenia i odłączenia do morskiej boi STL (Submerged
Turret Loading), a także do ciągłego wtłaczania CO2 pod
wysokim ciśnieniem do podmorskich deformacji odwiertów.
Kluczowymi czynnikami projektowymi
będą: bezpieczny załadunek, transport i wstrzykiwanie CO2 do morza
przy jak najniższej emisji. Statek będzie wyspecjalizowany w swojej
branży, a jego ładowność wyniesie około 40.000 ton CO2.
-
Koncepcja bezpośredniego wtłaczania CO2 jest interesującym
sposobem wdrożenia rozwiązań jego transportu i magazynowania.
Musimy mieć pewność, że ryzyko techniczne zostanie zredukowane do
akceptowalnego poziomu, a uzasadnienie biznesowe będzie solidne.
Dlatego ten projekt jest dla nas istotny - skomentowała wiceprezes
ds. rozwiązań w zakresie wychwytywania i składowania CO2 w Equinor
Elisabeth Birkeland.
Za wychwytywanie CO2 w naturalnym cyklu węglowym
odpowiada morze, jednak od wielu lat zdolności jego pochłaniania
przez wodę nie nadążają za tempem globalnej emisji tego gazu.
Odpowiedzią na to jest wychwyt i składowanie CO2,
nazywane też sekwestracją. Musi
to spełniać kilka kryteriów, takich jak trwałość, brak
szkodliwości dla środowiska i efektywność ekonomiczna.
Wiąże się to z procedurą magazynowania CO2 w zbiornikach
umieszczonych pod powierzchnią ziemi, albo wiązania go w strukturze
minerałów i skał. Najlepiej sprawdzonym projektem z tego obszaru
jest wyłapywanie CO2 w złożu gazu Sleipner na Morzu Północnym u
wybrzeżu Norwegii, znajdującym się kilometr pod dnem morza.
-
Projekt dobrze wpisuje się w strategię Breeze Ship Design, która
chce być wiodącą firmą projektową przyspieszającą
transformację energetyczną w kierunku żeglugi małoemisyjnej.
Łącząc nasze doświadczenia w branży offshore jesteśmy pewni, że
będziemy w stanie dostarczyć firmie Equinor nowatorskie rozwiązania
dla ich przyszłych inwestycji – podkreślił dyrektor operacyjny
Breeze Ship Design Reinert Nordtveit,.
Firma Breeze Ship Design jest
obecnie zaangażowana w kilkanaście projektów statków o niskiej
bądź zerowej emisji, posiadających podwójne systemy napędowe,
oparte na amoniaku, wodorze, metanolu lub innych biopaliwach. W czerwcu tego roku przedsiębiorstwo zawarło umowę z konsorcjum projektowym Nordic
Green Ammonia Powered Ships (NoGAPS) na przeprowadzenie studiów
wykonalności i opracowanie projektu koncepcyjnego transportowca
zasilanego amoniakiem.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza