Stena Ebba, najnowszy prom typu E-Flexer w barwach Stena Line, jest już w Gdańsku. Po przeglądzie w Gdańskiej Stoczni Remontowej rozpocznie regularne rejsy do Szwecji.
Stena Ebba to siostrzana jednostka Steny Estelle – pierwszego powiększonego promu typu E-Flexer, który już kursuje na linii Gdynia-Karlskrona i cieszy się dużym powodzeniem zarówno pasażerów, jak i shipspotterów. Wkrótce, bo już od stycznia 2023 roku, na tej samej trasie kursować będą obie nowe jednostki.
W ramach dziewiczego rejsu z chińskiej stoczni Merchants Jinling, gdzie miał miejsce montaż statku, sprowadził go do Europy, a konkretnie do brytyjskiego Bristolu, ten sam kapitan, który wcześniej na tej samej trasie dowodził Steną Estelle – Andrew Parker. Stena Ebba z Andrew Parkerem na mostku kapitańskim wypłynęła z Yantai w chińskiej prowincji Shandong, co ciekawe, z ładunkiem. Prom płynął przez całą trasę z ekonomiczną prędkością by zredukować zużycie paliwa, a tym samym emisje spalin. W ładowniach statku znalazły się między innymi samochody elektryczne przeznaczone na rynek brytyjski. Pierwszy postój Stena Ebba zaliczyła w Singapurze, gdzie uzupełniono zapasy paliwa, wody i prowiantu oraz rozładowano odpady. Następnie statek pożeglował przez Ocean Indyjski, Morze Czerwone i Kanał Sueski na Morze Śródziemne.
W Bristolu Parker przekazał stery do E-Flexera kapitanowi operacyjnemu.
– Statek spisał się naprawdę dobrze podczas całego rejsu! Dzięki stosunkowo spokojnej podróży i braku problemów technicznych, wykorzystaliśmy trochę czasu na pokładzie, aby szkolić załogę w zakresie procedur bezpieczeństwa – powiedział kapitan Parker.
W trakcie rejsu załoga miała także okazję świętować 60-lecie Stena Line tortem upieczonym przez kucharza w pokładowej kuchni.
Po postoju i rozładunku w Wielkiej Brytanii Stena Ebba pod rozkazami nowego kapitana wyruszyła do Karlskrony, skąd już wkrótce - od stycznia 2023 r. - rozpocznie regularny serwis na linii Gdynia-Karlskrona.
Wcześniej jednak Stena Ebba przejdzie rzetelny przegląd w Gdańskiej Stoczni Remontowej. W Gdańsku jednostka zostanie przystosowana odpowiednio do wymogów trasy bałtyckiej. W ramach niezbędnej adaptacji odbędzie się, m.in., montaż oznakowania układu komunikacyjnego oraz informacyjnego dla pasażerów i załogi, a także modyfikacja systemu wentylacyjnego.
Stena Ebba i Stena Estelle to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Mają długość 240 metrów, oferują miejsce dla 1200 osób oraz każdy z nich pomieści nawet 200 ciężarówek na 3600 metrach pokładów samochodowych. Są wydajne energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji. Mogą być przystosowane do zasilania gazem, co pozwoli na zmianę paliwa na metanol lub LNG. Podczas zawinięć do portów statki mogą korzystać z zasilania z lądu, co ogranicza emisję spalin. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy. Pasażerowie mają do dyspozycji wykończone w stylu skandynawskim wnętrza z panoramicznymi oknami.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędu od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek