W stoczni Crist odbyła się ceremonia cięcia blach nowego projektu jednokadłubowego statku dla armatora Ulstein Verft o numerze roboczym NB318, który ma służyć do obsługi farmy wiatrowej. Współpraca stoczni z tym armatorem rozpoczęła się w 2013 r. od projektu NB301. Crist zrealizował dla nich już 14 projektów, teraz wykonuje projekty numer 15 i 16.
Ceremonia miała miejsce 18 listopada w gdańskiej Stoczni Crist. Statek budowany jest dla norweskiego armatora Olympic i właśnie w Norwegii będzie ukończony.
Jednostka będzie w stanie spełnić ogólne wymagania morskiej branży
wiatrowej, takie jak przewóz personelu, ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków
drobnicowych pod i na pokładach otwartych. Statek będzie posiadał
91 kabin, pomieści maksymalnie 126 osób. Będzie napędzany
elektrycznie, wspomagany bateryjnie. Hybrydowy napęd akumulatorowy
oraz paliwo metanolowe umożliwi zerową emisję. System ładunkowy
będzie zapewniać bezpieczeństwo oraz umożliwi sprawny załadunek
i rozładunek statku.
Kształt kadłuba zapewnia doskonałe osiągi w
zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności,
ładowności i wykorzystania energii. Oparty jest na technologii Ulstein Twin X-Stern - jest to cecha konstrukcyjna obejmująca
ostrzejsze linie kadłuba i eliminująca płytę pawęży, zwiększa
funkcjonalność dzięki pozytywnemu wpływowi na utrzymanie
położenia statku, reakcję fal, komfort i bezpieczeństwo w
trudnych warunkach poprzez zmniejszenie sił uderzenia fal,
wilgotności pokładu i rozprysku.
Jednostka będzie
zoptymalizowana pod kątem sprawnego i wydajnego wykonywania pracy
techników i przemieszczania ładunku na pokładzie, celem
zminimalizowania ręcznego przenoszenie ładunku, narzędzi i części
zamiennych. Jednostka będzie miała długość całkowitą 89,6 m
i szerokość 19,2 m.
Ulstein Verft to stały klient stoczni Crist. Współpraca jest bardzo owocna, co widać po
liczbie zrealizowanych projektów. Ulstein ma patent na nieszablonowy
kształt dziobu i rufy, z którym Crist jest już dobrze zaznajomiony.
Stocznia od lat pracuje zgodnie z ich standardami. Budowę kadłubów
realizuje na bieżąco w trakcie tworzenia i cotygodniowego spływu
dokumentacji. Obie firmy wypracowały do siebie wzajemne zaufanie,
które pozwala im przystąpić do prefabrykacji kolejnych jednostek.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów