• <
nauta_2024

W stoczni Crist powstaje zeroemisyjny statek do obsługi offshore wind [ZDJĘCIA]

gm

24.11.2022 11:00
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W stoczni Crist powstaje zeroemisyjny statek do obsługi offshore wind [ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

W stoczni Crist powstaje zeroemisyjny statek do obsługi offshore wind [ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. Ulstein

W stoczni Crist odbyła się ceremonia cięcia blach nowego projektu jednokadłubowego statku dla armatora Ulstein Verft o numerze roboczym NB318, który ma służyć do obsługi farmy wiatrowej. Współpraca stoczni z tym armatorem rozpoczęła się w 2013 r. od projektu NB301. Crist zrealizował dla nich już 14 projektów, teraz wykonuje projekty numer 15 i 16.

Ceremonia miała miejsce 18 listopada w gdańskiej Stoczni Crist. Statek budowany jest dla norweskiego armatora Olympic i właśnie w Norwegii będzie ukończony.

Jednostka będzie w stanie spełnić ogólne wymagania morskiej branży wiatrowej, takie jak przewóz personelu, ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków drobnicowych pod i na pokładach otwartych. Statek będzie posiadał 91 kabin, pomieści maksymalnie 126 osób. Będzie napędzany elektrycznie, wspomagany bateryjnie. Hybrydowy napęd akumulatorowy oraz paliwo metanolowe umożliwi zerową emisję. System ładunkowy będzie zapewniać bezpieczeństwo oraz umożliwi sprawny załadunek i rozładunek statku.

Kształt kadłuba zapewnia doskonałe osiągi w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i wykorzystania energii. Oparty jest na technologii Ulstein Twin X-Stern - jest to cecha konstrukcyjna obejmująca ostrzejsze linie kadłuba i eliminująca płytę pawęży, zwiększa funkcjonalność dzięki pozytywnemu wpływowi na utrzymanie położenia statku, reakcję fal, komfort i bezpieczeństwo w trudnych warunkach poprzez zmniejszenie sił uderzenia fal, wilgotności pokładu i rozprysku.

Jednostka będzie zoptymalizowana pod kątem sprawnego i wydajnego wykonywania pracy techników i przemieszczania ładunku na pokładzie, celem zminimalizowania ręcznego przenoszenie ładunku, narzędzi i części zamiennych. Jednostka będzie miała długość całkowitą 89,6 m i szerokość 19,2 m.

Ulstein Verft to stały klient stoczni Crist. Współpraca jest bardzo owocna, co widać po liczbie zrealizowanych projektów. Ulstein ma patent na nieszablonowy kształt dziobu i rufy, z którym Crist jest już dobrze zaznajomiony. Stocznia od lat pracuje zgodnie z ich standardami. Budowę kadłubów realizuje na bieżąco w trakcie tworzenia i cotygodniowego spływu dokumentacji. Obie firmy wypracowały do siebie wzajemne zaufanie, które pozwala im przystąpić do prefabrykacji kolejnych jednostek.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.