Na liście potencjalnych dostawców pływającego gazoportu polska spółka wpisała dwie firmy - BW LNG oraz Mitsui OSK Lines (MOL). W zamierzeniu zwycięzca przetargu zbuduje jeden, bądź dwa statki do magazynowania i regazyfikacji (FSRU), co ma zwiększyć dostawy LNG do Polski oraz przepustowość terminali gazowych.
Przypomnijmy, że 12 października br. w siedzibie Kapitanatu Portu Morskiego w Gdańsku Gaz-System podpisał porozumienia z Urzędem Morskim w Gdyni oraz Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A w sprawie współpracy przy realizacji w Zatoce Gdańskiej budowy terminalu LNG FSRU. Jest to inwestycja kluczowa ze względu na bezpieczeństwo energetyczne kraju. W razie budowy dwóch statków jeden ma służyć dostawom na polski rynek o przepustowości 6,1 mld m3, natomiast drugi najprawdopodobniej 4,5 mld m3, z myślą o dalszym eksporcie do sąsiednich państw, co jest zależne od zainteresowania z ich strony, w tym w związku z zakończeniem dostaw z Rosji.
Wybór dostawcy FSRU wstępnie był planowany na jesień tego roku, a w razie zamówienia na dwa statki, to ich dostarczenie miałoby nastąpić na przełomie 2027 i 2028 roku.
Obok zamówienia jednostek do magazynowania i regazyfikacji Gaz-System jest odpowiedzialny za budowę niezbędnej dla nich infrastruktury, w tym hydrotechnicznej, a także gazociągu podmorskiego (o dł. ok. 3 km), który połączy terminal FSRU z krajowym systemem przesyłowym oraz gazociągów lądowych (ok. 250 km) na trasach Kolnik – Gdańsk, Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja. Z kolei Urząd Morski w Gdyni ma za zadanie wykonać falochron, tor wodny podejściowy do linii łączącej północną główkę falochronu osłonowego, południowo-wschodniego Portu Północnego z zachodnią główką projektowanego falochronu FSRU, obrotnicę i oznakowanie nawigacyjne związane z infrastrukturą dostępową.
Anglojęzyczny portal TradeWinds, który podał firmy, jakie są podobno brane pod uwagę w związku z inwestycją, wskazał że w ramach konkursu ofert w grę wchodzi nie tylko budowa nowego statku, ale też przebudowa już istniejącego gazowca, co potencjalnie byłoby szybszym i tańszym rozwiązaniem. Wskazał też, że wcześniej branymi pod uwagę firmami w przetargu były Excelerate Energy, Hoegh LNG i Exmar (we współpracy z Hanwha Ocean) i FSRU Knutsen LNG. Na "placu boju", starając się o wskazanie jako zwycięzca, pozostały BW LNG, pierwotnie norweska, a obecnie będąca częścią gigakoncernu World-Wide Shipping z Hongkongu. Z kolei Mitsui OSK Lines należy do czołówki branży transportowej w skali ogólnoświatowej, posiadający jedną z największych flot kontenerowców. nie tylko w skali Azji, ale też ogólnoświatowej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów