Fińska Agencja Infrastruktury Transportowej (FTIA) wybrała Aker Arctic do zaprojektowania lodołamacza nowej generacji do pomocy na Morzu Bałtyckim w ramach projektu Winter Navigation Motorways of the Sea III (WINMOS III) współfinansowanego przez Unię Europejską. Oprócz wstępnego projektu, ocen technicznych i porównania koncepcji, prace obejmą testy modelowe i opracowanie ostatecznego pakietu projektu koncepcyjnego.
Całoroczna dostępność fińskich portów morskich zależy od utrzymania odpowiedniego potencjału w zakresie żeglugi w warunkach zimowych. W sezonie 2023/2024, który można uznać za przeciętny pod względem intensywności lodu, pierwszy specjalistyczny statek został skierowany do Zatoki Botnickiej już pod koniec listopada. Do końca stycznia cała fińska flota przeznaczona do operacji w lodzie była już aktywna.
– Zaostrzenie norm dotyczących efektywności energetycznej sprawi, że nowe jednostki komercyjne będą mniej samodzielne w żegludze po lodzie, co zwiększy zapotrzebowanie na pomoc techniczną nawet podczas łagodnych zim – tłumaczy Mika Hovilainen, dyrektor generalny Aker Arctic. – Dlatego tak istotne jest, by nowe konstrukcje łączyły wysoką skuteczność operacyjną w trudnych, dynamicznych warunkach lodowych z oszczędnością paliwa i dobrymi osiągami w żegludze po otwartych wodach.
Trwają intensywne prace nad nowym projektem jednostki pomocniczej roboczo nazwanym „B+”. Oznaczenie to wskazuje na pozycjonowanie statku pomiędzy największymi jednostkami klasy A a mniejszymi klasy B – zarówno pod względem wielkości, jak i możliwości operacyjnych. Taka jednostka mogłaby zostać wysłana do Zatoki Botnickiej już na początku sezonu, by wspierać mniejsze statki handlowe, a w miarę postępu zimy – przemieścić się na południe, do Morza Botnickiego lub Zatoki Fińskiej, w zależności od potrzeb.
Nowy projekt ma również odpowiadać na wyzwania związane z dekarbonizacją żeglugi. Już na etapie koncepcyjnym inżynierowie przeanalizują alternatywne paliwa oraz konfiguracje napędowe odpowiednie dla eksploatacji w trudnych warunkach zimowych. Rozważone zostaną także systemy magazynowania energii elektrycznej, które mogłyby wyrównywać obciążenia w trakcie zmiennej pracy jednostki wspierającej ruch w regionie Morza Bałtyckiego.
Proces projektowy rusza natychmiast. W pierwszej fazie opracowane zostaną trzy różne koncepcje, które zostaną porównane pod względem wydajności, kosztów zakupu, serwisu i eksploatacji. Co najmniej dwie z nich zostaną dodatkowo przetestowane w warunkach modelowych. Finalna wersja projektu koncepcyjnego ma być gotowa na początku 2026 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów