• <
nauta_2024

Aker Arctic zaprojektuje bałtycki lodołamacz nowej generacji

16.04.2025 12:34 Źródło: Aker Arctic
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Aker Arctic zaprojektuje bałtycki lodołamacz nowej generacji
Fot. Aker Arctic

Fińska Agencja Infrastruktury Transportowej (FTIA) wybrała Aker Arctic do zaprojektowania lodołamacza nowej generacji do pomocy na Morzu Bałtyckim w ramach projektu Winter Navigation Motorways of the Sea III (WINMOS III) współfinansowanego przez Unię Europejską. Oprócz wstępnego projektu, ocen technicznych i porównania koncepcji, prace obejmą testy modelowe i opracowanie ostatecznego pakietu projektu koncepcyjnego.

Całoroczna dostępność fińskich portów morskich zależy od utrzymania odpowiedniego potencjału w zakresie żeglugi w warunkach zimowych. W sezonie 2023/2024, który można uznać za przeciętny pod względem intensywności lodu, pierwszy specjalistyczny statek został skierowany do Zatoki Botnickiej już pod koniec listopada. Do końca stycznia cała fińska flota przeznaczona do operacji w lodzie była już aktywna.

– Zaostrzenie norm dotyczących efektywności energetycznej sprawi, że nowe jednostki komercyjne będą mniej samodzielne w żegludze po lodzie, co zwiększy zapotrzebowanie na pomoc techniczną nawet podczas łagodnych zim – tłumaczy Mika Hovilainen, dyrektor generalny Aker Arctic. – Dlatego tak istotne jest, by nowe konstrukcje łączyły wysoką skuteczność operacyjną w trudnych, dynamicznych warunkach lodowych z oszczędnością paliwa i dobrymi osiągami w żegludze po otwartych wodach.

Trwają intensywne prace nad nowym projektem jednostki pomocniczej roboczo nazwanym „B+”. Oznaczenie to wskazuje na pozycjonowanie statku pomiędzy największymi jednostkami klasy A a mniejszymi klasy B – zarówno pod względem wielkości, jak i możliwości operacyjnych. Taka jednostka mogłaby zostać wysłana do Zatoki Botnickiej już na początku sezonu, by wspierać mniejsze statki handlowe, a w miarę postępu zimy – przemieścić się na południe, do Morza Botnickiego lub Zatoki Fińskiej, w zależności od potrzeb.

Nowy projekt ma również odpowiadać na wyzwania związane z dekarbonizacją żeglugi. Już na etapie koncepcyjnym inżynierowie przeanalizują alternatywne paliwa oraz konfiguracje napędowe odpowiednie dla eksploatacji w trudnych warunkach zimowych. Rozważone zostaną także systemy magazynowania energii elektrycznej, które mogłyby wyrównywać obciążenia w trakcie zmiennej pracy jednostki wspierającej ruch w regionie Morza Bałtyckiego.

Proces projektowy rusza natychmiast. W pierwszej fazie opracowane zostaną trzy różne koncepcje, które zostaną porównane pod względem wydajności, kosztów zakupu, serwisu i eksploatacji. Co najmniej dwie z nich zostaną dodatkowo przetestowane w warunkach modelowych. Finalna wersja projektu koncepcyjnego ma być gotowa na początku 2026 roku.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.