Davie, międzynarodowa stocznia z siedzibą w Quebecu, ogłosiła, że otrzymała kontrakt od rządu Kanady na budowę lodołamacza polarnego. Prace rozpoczną się w 2025 r.
Dzięki tej umowie, wycenionej na 3,25 miliarda dolarów, Davie dostarczy gotowy lodołamacz o nazwie Polar Max do 2030 roku. Do realizacji projektu Davie wykorzysta doświadczenie specjaalistów Helsinki Shipyard, którą Davie przejęło w 2023 roku przy wsparciu rządu Quebecu. Helsinki Shipyard zbudowało ponad 50% wszystkich lodołamaczy na świecie.
Badania, bezpieczeństwo, rozwój
„Dzisiaj jest ważny kamień milowy w naszym zaangażowaniu w zwiększanie potencjału morskiego naszego kraju” powiedział Jean-Yves Duclos, minister Usług Publicznych i Zamówień Publicznych Quebecu. „Umowa przyznana Chantier Davie Canada Inc. na budowę nowego polarnego lodołamacza podkreśla nasze zaangażowanie w zapewnienie bezpiecznej i wydajnej nawigacji w regionach arktycznych. Ten najnowocześniejszy statek nie tylko wzmocni naszą flotę lodołamaczy, ale także wesprze kluczowe badania naukowe i działania na rzecz ochrony środowiska oraz zapewni bezpieczeństwo narodowe w Arktyce. Jesteśmy dumni, że możemy podjąć ten krok naprzód w celu wzmocnienia naszej infrastruktury morskiej w celu ochrony suwerenności Kanady w Arktyce”.
Prezes i dyrektor generalny Davie, James Davies, komentując kontrakt powiedział: „Dostarczenie tak wyjątkowego statku w odpowiednim czasie leży w najlepszym interesie wszystkich Kanadyjczyków. Przyspieszy to korzyści ekonomiczne dla mieszkańców Quebecu. W niestabilnym świecie możemy i musimy nawiązać współpracę w zakresie budowy statków z zaufanymi sojusznikami, takimi jak Finlandia, aby zabezpieczyć wspólne interesy. Jeśli nie teraz, to kiedy?”
Zlecenie przyniesie wymierne korzyści Quebecowi i reszcie Kanady. Davie zobowiązał się do zbudowania silnej sieci dostawców stoczniowych i planuje zainwestować ponad 200 milionów dolarów w lokalne małe i średnie przedsiębiorstwa, aby pomóc im się rozwijać i czerpać korzyści z kontraktów stoczniowych w nadchodzących latach, a także wzmocnić pozycję Quebecu jako centrum budowy okrętów.
Mająca siedzibę w Quebecu w Kanadzie od 1825 roku firma Davie jest światowej klasy projektantem i budowniczym specjalistycznych statków, takich jak lodołamacze, promy i okręty wojenne dla odbiorców publicznych i komercyjnych. Firma Davie została partnerem w Narodowej Strategii Budowy Okrętów Rządu Kanady 4 kwietnia 2023 r. Ta umowa dotyczy projektowania i budowy największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie statków do żeglugi po akwenach polarnych, jakie kiedykolwiek zbudowano w Kanadzie i dla Kanady. Początkowy pakiet prac o wartości 8,5 miliarda dolarów obejmuje siedem ciężkich lodołamaczy i dwa duże promy z napędem hybrydowym.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów