• <
nauta_2024

60 mln euro limitu gwarancyjnego na budowę promów dla Stoczni Remontowej

gm

25.04.2022 05:45 Źródło: PAP
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki 60 mln euro limitu gwarancyjnego na budowę promów dla Stoczni Remontowej

Partnerzy portalu

60 mln euro limitu gwarancyjnego na budowę promów dla Stoczni Remontowej - GospodarkaMorska.pl

W Gdańskiej Stoczni "Remontowa" im. J. Piłsudskiego podpisano umowę, na mocy której stocznia otrzymuje od KUKE limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro, związany z realizacją kontraktu na budowę trzech promów typu ro-pax - poinformowała stocznia.

Jednostki powstają na zamówienie spółki Polskie Promy i od 2025 roku zaczną stopniowo obsługiwać połączenia na Morzu Bałtyckim.

- To jedno z największych zamówień złożonych w polskiej stoczni w ostatnich 30 latach - powiedział dyrektor ds. komunikacji w Stoczni Remontowej Grzegorz Landowski.

Wcześniej Remontowa S.A. pozyskała w KUKE gwarancje należytego wykonania kontraktu, których beneficjentem jest zamawiający. Wartość tych gwarancji sięga 48 mln euro.

- Realizacja kontraktu na budowę promów ro-pax nabiera tempa i nie ukrywamy, że wsparcie KUKE jest tu kluczowe. Dzięki gwarancjom należytego wykonania kontrakt się uprawomocnił, a dzięki uzyskanym gwarancjom płatniczym, możemy liczyć na zapewnienie niezbędnego finansowania w bankach, które z kolei jest niezbędne do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami. Zabezpieczyliśmy już dostawy systemów energetycznych i napędu na te jednostki, a sam projekt prowadzony jest zgodnie z założonym harmonogramem, co oznacza, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 roku – powiedział prezes zarządu Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. Michał Habina.

- Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tak istotnym przedsięwzięciu, wspierając ten konkretny projekt Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A i po raz kolejny polski przemysł stoczniowy. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań z nowego systemu wsparcia eksportu, udało nam się wspólnie wypracować taką strukturę transakcji, która zapewnia finansowanie na każdym etapie budowy jednostek umożliwiając bezpieczne i niezakłócone wykonanie kontraktu. Przejmując na siebie znaczną część ryzyka, czynimy transakcję mniej ryzykowną i zachęcamy krajowe banki do szerszego otwarcia się na finansowanie branży stoczniowej, która dotąd była traktowana przez nie z dużą ostrożnością. A mamy przecież doskonałe technologie, świetnych fachowców, zaufanie zachodnich armatorów i potencjał, by budować więcej. Tymczasem problemem jest zdobycie stosownego finansowania w postaci gwarancji i kredytów. Oby nasze nowe rozwiązania oraz sam program Batory zmieniły tę sytuację na dobre – powiedział prezes zarządu KUKE Janusz Władyczak.

Nowe promy będą mogły przewozić 400 osób. Promy będą niskoemisyjne, wyposażone w sterowane elektrycznie pędniki azymutalne i stery strumieniowe, którym energii dostarczą generatory zasilane LNG, pracujące w układzie hybrydowym ze wspomaganiem bateryjnym.

Jednostki mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Będą obsługiwały linię między Świnoujściem a Ystad, wspierając rozwój transportu morskiego.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.