W Gdańskiej Stoczni "Remontowa" im. J. Piłsudskiego podpisano umowę, na mocy której stocznia otrzymuje od KUKE limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro, związany z realizacją kontraktu na budowę trzech promów typu ro-pax - poinformowała stocznia.
Jednostki powstają na zamówienie spółki Polskie Promy i od 2025 roku zaczną stopniowo obsługiwać połączenia na Morzu Bałtyckim.
- To jedno z największych zamówień złożonych w polskiej stoczni w ostatnich 30 latach - powiedział dyrektor ds. komunikacji w Stoczni Remontowej Grzegorz Landowski.
Wcześniej Remontowa S.A. pozyskała w KUKE gwarancje należytego wykonania kontraktu, których beneficjentem jest zamawiający. Wartość tych gwarancji sięga 48 mln euro.
- Realizacja kontraktu na budowę promów ro-pax nabiera tempa i nie ukrywamy, że wsparcie KUKE jest tu kluczowe. Dzięki gwarancjom należytego wykonania kontrakt się uprawomocnił, a dzięki uzyskanym gwarancjom płatniczym, możemy liczyć na zapewnienie niezbędnego finansowania w bankach, które z kolei jest niezbędne do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami. Zabezpieczyliśmy już dostawy systemów energetycznych i napędu na te jednostki, a sam projekt prowadzony jest zgodnie z założonym harmonogramem, co oznacza, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 roku – powiedział prezes zarządu Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. Michał Habina.
- Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tak istotnym przedsięwzięciu, wspierając ten konkretny projekt Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A i po raz kolejny polski przemysł stoczniowy. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań z nowego systemu wsparcia eksportu, udało nam się wspólnie wypracować taką strukturę transakcji, która zapewnia finansowanie na każdym etapie budowy jednostek umożliwiając bezpieczne i niezakłócone wykonanie kontraktu. Przejmując na siebie znaczną część ryzyka, czynimy transakcję mniej ryzykowną i zachęcamy krajowe banki do szerszego otwarcia się na finansowanie branży stoczniowej, która dotąd była traktowana przez nie z dużą ostrożnością. A mamy przecież doskonałe technologie, świetnych fachowców, zaufanie zachodnich armatorów i potencjał, by budować więcej. Tymczasem problemem jest zdobycie stosownego finansowania w postaci gwarancji i kredytów. Oby nasze nowe rozwiązania oraz sam program Batory zmieniły tę sytuację na dobre – powiedział prezes zarządu KUKE Janusz Władyczak.
Nowe promy będą mogły przewozić 400 osób. Promy będą niskoemisyjne, wyposażone w sterowane elektrycznie pędniki azymutalne i stery strumieniowe, którym energii dostarczą generatory zasilane LNG, pracujące w układzie hybrydowym ze wspomaganiem bateryjnym.
Jednostki mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Będą obsługiwały linię między Świnoujściem a Ystad, wspierając rozwój transportu morskiego.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza