• <
nauta_2024

40-lecie Daru Młodzieży. Jaką rolę w historii fregaty pełnił PRS?

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki 40-lecie Daru Młodzieży. Jaką rolę w historii fregaty pełnił PRS?

Partnerzy portalu

40-lecie Daru Młodzieży. Jaką rolę w historii fregaty pełnił PRS? - GospodarkaMorska.pl
Wodowanie "Daru Młodzieży". Fot. Uniwersytet Morski w Gdyni

Dar Młodzieży do służby wszedł w 1982 roku. Dziś to znany na całym świecie szkolny żaglowiec Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Odegrał spektakularną rolę w rejsie z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Warto również pamiętać, że ta trzymasztowa fregata została zbudowana pod nadzorem i ma klasę Polskiego Rejestru Statków (PRS). 

Budowa statku rozpoczęła się 30 czerwca 1981 roku. Tego samego dnia położono stępkę pod jednostkę o stoczniowym symbolu B-95/1. 

 W pracach projektowych jednostki uczestniczył m.in. kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, dziś prezes Polskiego Rejestru Statków, pod nadzorem którego Dar Młodzieży został zbudowany. 

– Miałem szansę brać udział w końcowej fazie budowy tego żaglowca – wspomina prof. Henryk Śniegocki. – Później tak się układało, że niemal moje całe moje życie zawodowe było związane z Darem Młodzieży, pracując jako oficer, kapitan w latach 90. ubiegłego wieku, przez kilka kadencji prorektor Uniwersytetu odpowiedzialny za fregatę, a teraz szef PRS-u, który wciąż pełni nadzór nad statkiem.

Przypomnijmy, Dar Młodzieży służbę na morzu pełni od 4 lipca 1982 roku, kiedy to przy Nabrzeżu Pomorskim podniesiona została na statku polska bandera. Wodowany był kilka miesięcy wcześniej, 12 listopada 1981 roku, z bocznej pochylni Wydziału Montażu Kadłubów C-1 Stoczni Gdańskiej.

– W 1982 roku statek wypłynął w dziewiczy rejs pod dowództwem kpt. Tadeusza Olechnowicza. Wystartował do regat z brytyjskiego Falmouth do Lizbony. Podczas wyścigu załoga ratowała niemiecki jacht Peter on Danzig, na pokładzie, którego jeden z żeglarzy doznał obrażeń w wyniku pożaru – wspomina prof. Śniegocki.

Dodaje również, że żaglowiec ze stratą czterech godzin dołączył ponownie do wyścigu. Brawurowo finiszował i pierwszy przekroczył linię mety, wyprzedając o ponad 14 minut niemiecki bark Gorch Fock. Dowódca i załoga Daru Młodzież otrzymali Nagrodę Fair Play Polskiego Komitetu Olimpijskiego.

 W latach 90. prezes Śniegocki był kapitanem m.in. ciekawego rejsu fregaty do Japonii. 

– Wygraliśmy wtedy bardzo prestiżowe regaty. W tamtym czasie nigdzie nie było tak dużych żaglowców. W Japonii panowały zupełnie inne warunki żaglowe, w tym silne wiatry i prądy  – opowiada. 

Autorem projektu żaglowca szkoleniowego był inż. Zygmunt Choreń, młody projektant gdańskiej stoczni i żeglarz. Dar Młodzieży to pierwszy żaglowiec zbudowany w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkoleniowa. 

Polski Rejestr Statków z Darem Młodzieży związany jest od samego początku.

– PRS nadzorował budowę kadłuba i maszynerii. Z nadzoru były wyłączone balasty i maszty. Podobnie było na Pogorii czy Fryderyku Szopenie, na dużych polskich żaglowcach – opowiada prof. Śniegocki. 

Zasady te uległy zmianie, gdy doszło do pierwszego wypadku uszkodzenia masztów na Pogorii. Pokłosiem tego zdarzenia było wydanie przez Izbę Morską zaleceń o wprowadzeniu obowiązkowych nadzorów stałego takielunku poza kadłubem na dużych żaglowcach. 

Ciekawostką jest również fakt, że Dar Młodzieży był budowany w konwencji statku handlowego. Co to oznacza?

– Zwykle po dwudziestu kilku latach taka jednostka handlowa powinna iść na złom. Natomiast kiedyś statki żaglowe budowano na znacznie dłużej. Dzięki temu pływały dłużej – wyjaśnia. – To dlatego jako kapitan zdawałem sobie sprawę z tego, że o Dar Młodzieży trzeba dbać szczególnie. Dokonywaliśmy prac serwisowych z poczuciem troski, by jednostka służyła jak najdłużej kolejnym pokoleniom przyszłych kadr morskich.

Dziś PRS dba o bezpieczeństwo jednostki, m.in. dzięki inspektorom, którzy przeprowadzają audyty i wydają stosowne certyfikaty. 

Dodajmy, że fregata służy młodzieży po dziś dzień jako szkolny statek szkoleniowy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, kształcąc kadry morskie, cenione na całym świecie.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.