• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024
mewo_2022
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – "permissible delay" omówiliśmy kategorię zdarzeń i okoliczności, które zgodnie z danymi postanowieniami umownymi, umożliwiają stoczni („Builder”/,,Seller”) przesunięcie kontraktowego terminu dostawy statku („Delivery Date”) bez żadnych konsekwencji prawnych i finansowych z tego tytułu. Wyjaśniono też, w ślad za orzeczeniem w sprawie „Zhoushan Iinhaaiwan Shipyard Co. Ltd. v Golden Exquisite Inc” [2015], iż kategoria „permissible delay” składa się w istocie z dwóch podkategorii.

17.04.2024, 11:03
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Katar zrealizuje zamówienia na konwencjonalne tankowce LNG, osiągając liczbę 104 jednostek

QatarEnergy podpisało długoterminowe umowy czarteru czasowego (TCP) z czterema międzynarodowymi armatorami na eksploatację 19 nowych, ultranowoczesnych, konwencjonalnych statków LNG jako część drugiego przetargu armatorów w ramach historycznego programu rozbudowy floty LNG QatarEnergy.

02.04.2024, 11:33
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)

Kolejne tygodnie 2024 roku to intensyfikacja inwestycji tonażowych w segmentach: masowym i zbiornikowcowym. Jak podawały źródła shipbrokerskie i analityczne, w tym Golden Destiny sporo było transakcji kupna – sprzedaży używanych jednostek. Bardzo dużo odnotowywano też nowych zamówień, natomiast złomowań było nadal mało.

18.03.2024, 10:36
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Piraci porwali masowiec i kierują się z nim do Somalii

Ze statku Abdullah, należącego do SK Shipping Lines, nadano komunikat wzywający do pomocy. Na pokład jednostki dostała się grupa uzbrojonych mężczyzn, którzy prawdopodobnie kierują jednostkę na somalijskie wybrzeże.

13.03.2024, 12:30
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Lepsze perspektywy dla inwestycji tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2– 7.2024)

Ostatnie tygodnie to umiarkowana aktywność w zakresie inwestycji tonażowych, o czym informowały międzynarodowe źródła raportów brokerskich, w tym Golden Destiny. Nieco lepiej było na rynku złomowań, gdzie pojawiło się trochę więcej transakcji w porównaniu do poprzednich okresów. Działania inwestycyjne są odpowiedzią na aktualny i przewidywany stan rynku żeglugowego. Po okresie zastoju dla wielu segmentów żeglugi pojawiają się nowe perspektywy, a potrzeba wymiany flot również pod kątem restrykcyjnych wymagań ekologicznych będzie t

26.02.2024, 11:14
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Umowa o budowę statku – „permissible delay”

Art. VIII (3) formularza SAJ – definiuje „permissible delay” (dopuszczalne opóźnienia) jako okoliczności mające charakter „siły wyższej” („force majeure”; określone w Art. VIII (1)) oraz „inne opóźnienia” („other delays”), charakter których, zgodnie z warunkami kontraktu, pozwala na przesunięcie terminu dostawy („Delivery Date”) statku.tzw. „dostawach armatorskich”

26.02.2024, 10:07
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Ożywienie na rynku tonażowym. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2-5/2024)

Początkowe tygodnie nowe roku to mocny wzrost w obrocie używanym tonażem, a także w składaniu nowych zamówień. Wskazywały na to między raporty Golden Destiny. Wzrasta również zapotrzebowanie na złomowany tonaż. Brakuje jednak nadal znaczącego zasilania branży recyklingu okrętowego w przeznacozne do tego celu statki. Taki impas według analityków tego rynku ma nadal trwać w tym zakresie.

19.02.2024, 13:11
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Przełom roku z różnorodnymi danymi i nadziejami na nowy rok. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 51.2023 – 1.2024)

Różnorodna sytuacja panowała na rynku tonażowym w segmentach jednostek wielozadaniowych i kontenerowców. Jak wskazywał Golden Destiny niewiele było transakcji używanym tonażem. Na początku roku pojawiła się za to informacja o sporych zamówieniach nowych kontenerowców. Nadal trwała posucha w złomowaniu statków. Zakłady złomowe liczą w nowym roku na poprawę swojej sytuacji. Ostatnie tygodnie to również kontynuacja zastoju w segmencie wycieczkowców.

31.01.2024, 14:00
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Aktywny przełom roku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 50/2023-1/2024)

Jak pokazują statystyki sprzedaż statków suchych masowych oraz tankowców w 2023 roku była mniejsza niż jeszcze w 2022 roku. W tych segmentach w 2023 roku zanotowano 1.256 transakcji kupna – sprzedaży. Pomimo tego greccy inwestorzy byli wyjątkowo aktywni w zakresie zlecenia nowych budów wyżej wspomnianego tonażu. Tymczasem według danych Golden Destiny na przełomie roku doszło do całkiem sporej ilości transakcji, pomimo wyłączenia praktycznie całego jednego tygodnia.

19.01.2024, 20:46
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Niepokojący raport OOCL. Przewozy w górę, przychody drastycznie w dół

Opublikowano niezaudytowany raport finansowy Orient Overseas Container Line (OOCL) za czwarty kwartał 2023 r. Wyniki zaskakują i niepokoją.

11.01.2024, 14:47
nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.