Wiceminister i sekretarz stanu Arkadiusz Marchewka podkreślił w mediach społecznościowych, że władze planują rozwijać żeglugę śródlądową na Odrze, zwłaszcza w kontekście drogi wodnej do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Na portalu X (dawniej Twitter) polityk podkreślił, że w Ministerstwie Infrastruktury nadzoruje m.in. żeglugę śródlądową, stąd z "pierwszej ręki" zapewnił, że" rozwój żeglugi śródlądowej stanowi jeden z priorytetów działania" resortu. Dodał też, że "nie boją się ambitnych i rozwojowych planów."
Aktualnie są prowadzone konsultacje dotyczące aktualizacji Krajowego Programu Żeglugowego. W zamierzeniu ma przyczynić się do wzrostu potencjału Odry, zwłaszcza w kontekście drogi wodnej do portów w Szczecinie i Świnoujście.
- Żegluga śródlądowa będzie się rozwijać - podkreślił wiceminister.
Z racji tego, że w @MI_GOV_PL nadzoruję https://t.co/4lbu32Wt8n. żeglugę śródlądową, to mogę z pierwszej ręki wszystkim przekazać, że rozwój żeglugi śródlądowej stanowi jeden z priorytetów naszego działania.
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) May 10, 2024
Nie boimy się ambitnych i rozwojowych planów.
Właśnie prowadzimy…
Deklaracja sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury wydaje się stać w kontrze do opinii innego przedstawiciela resortu i zastępcy dyrektora departamentu gospodarki wodnej, Macieja Thorza, w trakcie panelu dotyczącego zasobów wodnych podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Podkreślił on, że władze nie zamierzają "kontynuować budowy Polski mocarstwowej w oparciu o zwiększenie żeglowności na Odrze po to, żeby przemysłowo traktować rzeki." Dodał też, że priorytetem Ministerstwa Infrastruktury i całego rządu jest renaturyzacja wód, co oznacza przywracanie ciekom i zbiornikom wodnym przekształconym w wyniku działalności człowieka stanu zbliżonego do naturalnego.
Zapytany o tę deklarację Arkadiusz Marchewka podkreślił w mediach społecznościowych, że "tamta opinia nie ma żadnego odzwierciedlenia w działaniach resortu i nie jest stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury." Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej 25 kwietnia br. wskazał, że budowa Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry nie zagraża żegludze na rzece, a celem Ministerstwa Infrastruktury jest dbanie o to, żeby żegluga śródlądowa rozwijała się, mając oczywiście na względzie także aspekty środowiskowe.
Fot. Depositphotos
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk