• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024
mewo_2022
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Powtórki z historii, czyli o szkodach i niebezpieczeństwach na morzach i oceanach świata. Raport wypadków i zdarzeń morskich – kwiecień 2024 r.

Kwiecień to kolejny miesiąc, w którym dochodziło do groźnych ataków na statki handlowe, które w mniejszej ilości, ale nadal kontynuują swoje podróże przez Morze Czerwone oraz Zatokę Adeńską. Jak podają międzynarodowe źródła analityczne, w tym Clarksons Research takich przejść statków w zależności od ich typów jest o wiele mniej niż wcześniej. Chodzi o spadki rzędu od około 70 % do nawet 90 % statków różnych typów przepływających mniej przez te niebezpieczne rejony w stosunku do okresu grudnia 2023 roku.

12.05.2024, 13:57
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Do IMO złożono wniosek dotyczący osiągnięcia zerowej emisji CO2 w żegludze. Dekarbonizację ma wesprzeć fundusz opłat

Międzynarodowa Izba Żeglugi ( International Chamber of Shipping, ICS), Wspólnota Bahamów i Republika Liberii przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) szczegółową propozycję dotyczącą Funduszu Żeglugi Zeroemisyjnej w celu przyspieszenia przejścia na zerową emisję do 2050 roku. Ma on zachęcać do produkcji i stosowania paliw oraz technologii morskich o zerowej emisji gazów cieplarnianych oraz zapewnić miliardy dolarów na wsparcie transformacji energetycznej w krajach rozwijających się.

01.02.2024, 16:28
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Rekordowe zamówienia na eko statki. Porty morskie pod presją modernizowanych flot

Dekarbonizacja floty rozpędza się wraz z zamówieniami na nowe statki. I choć to w stoczniach europejskich powstaje wiele innowacyjnych konstrukcji, beneficjentami wydatków armatorów na dekarbonizację flot są stocznie azjatyckie. Głównie to chińskie i koreańskie, które otrzymują na tacy nowe technologie. Porty morskie muszą wciąż inwestować w obsługę statków zasilanych energią z nabrzeża i bunkrowanych paliwami alternatywnymi.

28.01.2024, 17:07
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Niemiecki armator zamówił kolejne dwa metanolowe kontenerowce

Elbdeich Reederei zamówił w Chinach dwa kolejne kontenerowce napędzane metanolem. Armator czeka już łącznie na cztery takie jednostki.

15.01.2024, 21:28
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Doki w Chinach pękają w szwach. W Korei i UE pustoszeją

Chińscy stoczniowcy w 2023 r. odnotowali 63% wzrost zamówień na nowe projekty. Tak wynika danych podanych przez CANSI za okres od stycznia do października. Chińscy stoczniowcy uzyskali zamówienia na 61,06 mln t w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2023 r. Innowacyjne promy z Chin i kontenerowce oraz masowce możemy oglądać w polskich portach prawie codziennie.

07.12.2023, 21:16
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Chartwell Marine i VARD łączą siły, aby opracować oryginalny projekt statku serwisowego dla morskiej energetyki wiatrowej

Chartwell Marine ogłasza współpracę z VARD w celu wprowadzenia nowej jednostki do zadań serwisowych, tzw. "Midi-SOV". Statek, który ma trafić na rynek amerykański i europejski już w przyszłym roku, ma zaprezentować efekt połączenia specjalistycznej wiedzy obu przedsiębiorstw w celu budowy jednostek morskich przeznaczonych do transferu pracowników i zadań serwisowych, zapewniając zupełnie nowe rozwiązanie dla ciągłego wyzwania, jakim jest rozwój morskiej energetyki wiatrowej na całym świecie.

04.10.2023, 15:13
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Zielona rewolucja w shippingu nabiera tempa. 6,5 tys. statków na paliwa alternatywne w 2025 r.

Badanie Clarksons Green Technology Tracker z maja wskazuje, że armatorzy przeznaczyli znaczną kwotę inwestycji tonażowych w niskoemisyjne technologie. Statki z silnikami przystosowanymi do stosowania dwóch lub trzech rodzajów paliw są coraz powszechniej zamawiane przez operatorów i stanowią obecnie 48% całkowitego portfela zamówień. Oznacza to, że operatorzy wprowadzą w najbliższym czasie na rynek 843 statki z instalacjami LNG – wyliczyli dokładnie eksperci Clarksons.

05.09.2023, 22:26
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Portfel zamówień na zbiornikowce LNG osiągnął 50% floty w eksploatacji

Statki zasilane paliwem alternatywnym stanowiły około 60% nowych zamówień od początku 2022 r. w GT, głównie dzięki zamówieniom na statki dwupaliwowe LNG i coraz częściej metanolowi, a obecnie stanowią 5% GT floty i 47% zamówień ustalił Clarksons Research.

06.07.2023, 21:14
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Budowa mostów między ambicjami a rzeczywistością podczas pierwszej konferencji Nor-Shipping Offshore Wind

Nor-Shipping i Norwegian Energy Partners (NORWEP) chcą rozwijać partnerstwo w ramach rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Plany oraz ich realizacja to tematy pierwszej konferencji Nor-Shipping Offshore Wind Conference, podczas której liderzy branży będą dyskutować o najnowszych wymaganiach, innowacjach i trendach w tym segmencie. Odbędzie się 7 czerwca w głównych obiektach wystawowych Nor-Shipping w Lillestrøm w Norwegii.

15.05.2023, 10:43
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Raport: Przemysł stoczniowy w Polsce w przededniu wojny na Ukrainie

Jaka faktycznie była sytuacja przemysłu stoczniowego w Polsce w kolejnym, drugim już roku po wystąpieniu pandemii COVID-19 stanowi przedmiot niniejszego opracowania. Na ile słuszne okazały się zamieszczone powyżej wnioski zostanie ocenione na podstawie danych GUS dla sektora stoczniowego w Polsce za rok 2021.

10.05.2023, 23:55
nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.