Dowództwo operacji EUNAVFOR Atalanta przekazało informację, że porwany przez piratów dzień wcześniej statek został odbity w ramach akcji przeprowadzonej przez okręt wchodzący w skład międzynarodowego zespołu. To drugi taki sukces działań europejskich sił morskich w tym rejonie.
Jak podano na stronie operacji, pływający pod liberyjską banderą statek Basilisk wraz z 17 członkami załogi jest już bezpieczny. Akcję przeprowadziła fregata typu Santa Maria, Canarias (F86), wchodząca w skład Marynarki Wojennej Hiszpanii (Armada Espana).
Statek został zaatakowany przez wykorzystujących dwie szybkie łodzie piratów 23 maja, podczas tranzytu przez Ocean Indyjski, płynąc około 380 mil morskich na wschód od Mogadiszu w Somalii, kierując się z Porto Grande w Republice Zielonego Przylądka do portu Khalifa w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Do celu miał dotrzeć 29 maja.
Natychmiast po zgłoszeniu informacji o ataku w rejon wysłano wspomniany okręt biorący udział w operacji. 24 maja wieczorem, po przeprowadzeniu obserwacji i zwiadu, z pokładu fregaty wysłano śmigłowiec z zespołem jednostki specjalnej, która dokonała zajęcia statku. Użyto w tym celu metody "Fast Rope" (szybkiej liny), czyli opuszczenia się po linach z unoszącej się maszyny na pokład zbiornikowca. Nie doszło przy tym do walki ani zatrzymania piratów, gdyż ci w sytuacji odkrycia, że zbliża się do nich okręt i śmigłowiec, przedostali się na swoje łodzie motorowe i uciekli, najprawdopodobniej w stronę somalijskiego wybrzeża.
Okazało się również, że jeden z członków załogi został ranny w wyniku pirackiego ataku 23 maja, został przetransportowany na okręt i udzielono mu pomocy medycznej. Przez cały czas trwania akcji zarówno okręt, jak i dowództwo EUNAVFOR Atalanta były w kontakcie z armatorem i państwem bandery.
Fot. EUNAVFOR Atalanta
Była to druga w ostatnim czasie udana akcja przeprowadzona przez fregatę Canaris. Dwa tygodnie temu jej załoga udzieliła pomocy tankowcowi Chrystal Arctic, zaatakowanemu 10 maja przez piratów. W wyniku tego udało się zatrzymać niedoszłych porywaczy (statek posiadał uzbrojoną ochronę), którzy następnie trafili na Seszele celem osadzenia w związku z postępowaniem karnym i osądzeniem za próbę porwania zbiornikowca.
W ostatnim czasie siły morskie europejskiej operacji zwiększyły swoją działalność w rejonie i dokonały kilku udanych akcji wymierzonych przeciwko piractwu, które wzrosło wykorzystując kryzys rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej w związku z atakami bojowników Huti na żeglugę międzynarodową. Doszło wtedy zarówno do głośnych ataków pirackich, jak i udanych akcji odbicia statków w wykonaniu indyjskich, a w ostatnim czasie też europejskich okrętów.
Dowództwo EUNAVFOR Atalanta zaleca statkom handlowym i innym zagrożonym jednostkom nawodnym zarejestrowanie się w systemie dobrowolnej rejestracji Centrum Bezpieczeństwa Morskiego w Rogu Afryki (Maritime Security Centre - Horn of Africa's Voluntary Registration Scheme), aby zapewnić najbardziej efektywne monitorowanie i reagowanie przez siły międzynarodowego zespołu i ich partnerów w związku z przeciwdziałaniem zagrożeniu piractwa i dążeniu do utrzymania bezpieczeństwa morskiego. W ostatnim czasie ataki pirackie uległy nasileniu, a rozwiązaniem, obok wzywania sił międzynarodowych z prośbą o pomoc, jest zatrudnianie uzbrojonej ochrony i tworzenia systemów bezpieczeństwa na statkach, np. rozstawiania drutów kolczastych na pokładzie, jak i punktów z zainstalowanymi np. armatkami wodnymi, bądź nawet bronią maszynową.
Unijna operacja EUNAVFOR Atalanta została zainicjowana celem zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na Oceanie Indyjskim i tzw. "Rogu Afryki" w związku z atakami pirackimi, głównie z Somalii, gdzie spora część kraju pozostaje poza kontrolą władz, de facto należąca do gangów, watażków i grup plemiennych. Międzynarodowe siły morskie pozostają zaangażowane we wspieranie krajów regionu w ściganiu sprawców ataków na statki i inne jednostki nawodne aż do momentu ich osądzenia. Od momentu powstania w 2008 roku, okręty misji przekazały ponad 177 podejrzanych o piractwo właściwym organom, z czego ok. 145 zostało skazanych.
❗Operation ATALANTA confirms the liberation of the Liberian-flagged Merchant Vessel BASILISK.
— EUNAVFOR ATALANTA (@EUNAVFOR) May 24, 2024
Operation ATALANTA is fully committed to maritime security in its Area of Operations.
More information and images: https://t.co/33wVAhZciQ pic.twitter.com/4nKdXDzVhZ
Była to druga w ostatnim czasie udana akcja przeprowadzona przez fregatę Canaris. Dwa tygodnie temu jej załoga udzieliła pomocy tankowcowi Chrystal Arctic, zaatakowanemu 10 maja przez piratów. W wyniku tego udało się zatrzymać niedoszłych porywaczy (statek posiadał uzbrojoną ochronę), którzy następnie trafili na Seszele celem osadzenia w związku z postępowaniem karnym i osądzeniem za próbę porwania zbiornikowca.
W ostatnim czasie siły morskie europejskiej operacji zwiększyły swoją działalność w rejonie i dokonały kilku udanych akcji wymierzonych przeciwko piractwu, które wzrosło wykorzystując kryzys rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej w związku z atakami bojowników Huti na żeglugę międzynarodową. Doszło wtedy zarówno do głośnych ataków pirackich, jak i udanych akcji odbicia statków w wykonaniu indyjskich, a w ostatnim czasie też europejskich okrętów.
Dowództwo EUNAVFOR Atalanta zaleca statkom handlowym i innym zagrożonym jednostkom nawodnym zarejestrowanie się w systemie dobrowolnej rejestracji Centrum Bezpieczeństwa Morskiego w Rogu Afryki (Maritime Security Centre - Horn of Africa's Voluntary Registration Scheme), aby zapewnić najbardziej efektywne monitorowanie i reagowanie przez siły międzynarodowego zespołu i ich partnerów w związku z przeciwdziałaniem zagrożeniu piractwa i dążeniu do utrzymania bezpieczeństwa morskiego. W ostatnim czasie ataki pirackie uległy nasileniu, a rozwiązaniem, obok wzywania sił międzynarodowych z prośbą o pomoc, jest zatrudnianie uzbrojonej ochrony i tworzenia systemów bezpieczeństwa na statkach, np. rozstawiania drutów kolczastych na pokładzie, jak i punktów z zainstalowanymi np. armatkami wodnymi, bądź nawet bronią maszynową.
Unijna operacja EUNAVFOR Atalanta została zainicjowana celem zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na Oceanie Indyjskim i tzw. "Rogu Afryki" w związku z atakami pirackimi, głównie z Somalii, gdzie spora część kraju pozostaje poza kontrolą władz, de facto należąca do gangów, watażków i grup plemiennych. Międzynarodowe siły morskie pozostają zaangażowane we wspieranie krajów regionu w ściganiu sprawców ataków na statki i inne jednostki nawodne aż do momentu ich osądzenia. Od momentu powstania w 2008 roku, okręty misji przekazały ponad 177 podejrzanych o piractwo właściwym organom, z czego ok. 145 zostało skazanych.
Tak gorąco na Morzu Czerwonym nie było od dawna. Siły koalicji zwalczają Huti w każdej domenie i pomagają ofiarom ataków
Rosja utraci kolejny okręt? Przyczyną wypadek i pożar w maszynowni
Kosiniak-Kamysz: Polska będzie rotacyjnie z Niemcami i Szwecją pełniła dowództwo na Bałtyku
Prezydent: bezpieczeństwo wybrzeża, portów i infrastruktury ma kluczowe znaczenie dla Polski
Czy holenderska "Orka" dobije do brzegu? Ministerstwo Obrony się tłumaczy
Łódź patrolowa Fidżi utknęła na mieliźnie podczas pierwszego patrolu