• <
nauta_2024

Koniec testów zakładowych systemu, który znajdzie się na niszczycielu min ORP Jaskółka

26.05.2024 21:11 Źródło: OSI Maritime Systems
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Koniec testów zakładowych systemu, który znajdzie się na niszczycielu min ORP Jaskółka

Partnerzy portalu

Fot. Remontowa Shipbuilding S.A.

Firma OSI Maritime Systems poinformowała o o zakończeniu z powodzeniem odbiorczych prób zakładowych Zintegrowanych Systemów Nawigacyjno-Taktycznych (Integrated Navigation and Tactical Systems, INTS). Znajdzie się on na kolejnym, czwartym już niszczycielu min proj. 258, przyszłym ORP Jaskółka, który najprawdopodobniej w czerwcu zostanie zwodowany.

W siedzibie przedsiębiorstwa odbyły się fabryczne testy odbiorcze (Factory Acceptance Test) wyposażenia, które zostanie umieszczone na stanowisku dowodzenia okrętu. Będą one dostarczone za pośrednictwem PGZ Stocznia Wojenna.

Zakład podkreślił, że łączy go z gdyńską stocznią długoterminowa umowa partnerska (Long-Term Partnership Agreement, LTPA), która obejmuje szkolenie pracowników PGZ SW w zakresie prowadzenia prac instalacyjnych wyposażenia okrętowego, uruchamia, konfiguracji i rozruchu. 

Jak podaje OSI Maritime Systems, INTS został specjalnie zaprojektowany, aby sprostać wymagającym potrzebom rynku wojskowych okrętów wojennych. To w pełni skalowalny, zgodny z IMO i NATO STANAG 4564 zintegrowany system mostka nawigacyjnego, który oferuje elastyczną konstrukcję, która może spełnić wymagania najbardziej wymagających środowisk wojskowych. W jego skład wchodzą:

- wyświetlacz danych morskich ECPINS, zdolny do wyświetlania ponad 22 różnych oficjalnych typów danych i renderowania ENC w #D, bez potrzeby stosowania zastrzeżonych typów map. Zdjęcia satelitarne i produkty mapowania w wysokiej rozdzielczości mogą być wyświetlane płynnie i jednocześnie. Korzystając z filtrów zdefiniowanych przez użytkownika, operacje lądowe i morskie mogą być prowadzone jednocześnie przy użyciu tego samego wyświetlacza;

- wyświetlacz Conning pozwalający na obserwację stanu silnika i steru, warunków środowiskowych, a także informacji o trasie, stanu alarmu i profilu głębokości. Jest dostępny w wersji powierzchniowej lub podpowierzchniowej, zaprojektowany do użytku wojskowego. Ułatwia również szybką nawigację dzięki uproszczonemu interfejsowi użytkownika;

- Nav Tac DDU zaprojektowany, aby spełnić wymagania "Consistent Common Reference System" (CCRS) określone w standardzie IMO: MSC252(83) dla zintegrowanych systemów nawigacyjnych, akceptując dane z czujników w formacie NMEA z czujników statku lub translatorów komunikatów opracowanych w celu akceptacji zastrzeżonych komunikatów danych. Zaprojektowany jako system podwójnie redundantny, Nav Tac DDU spełnia wymagania IMO i zapewnia solidny projekt systemu stanowiska dowodzenia. Działa również jako interfejs z systemami zarządzania walką okrętu wojennego. Jest w pełni redundantny i opracowany w celu zapewnienia solidności oraz odporności na warunki operacji morskich;

- radar nawigacyjny w paśmie X i S. Interfejs HMI każdego radaru może być dostosowany do wymagań IMO i może być kontrolowany na dowolnym MFW lub dedykowany do konkretnych wyświetlaczy zgodnie z potrzebami użytkownika. Nakładka obrazu radaru może być dostarczana bezpośrednio z radarów cyfrowych lub za pośrednictwem sieci LAN przy użyciu zastrzeżonego serwera RIBNet firmy OSI;

- ECPINS SHOL mający na celu poprawę integracji okręt-powietrze i zmniejszenie ryzyka wypadków, w tym również działanie w ramach ASW (Anti-Submarine Warfare) podczas współpracy z wieloma okrętami w nocy i trudny stan morza. Oprogramowanie ECPINS SHOL upraszcza obraz sytuacji, umożliwiając oficerowi wachtowemu skupienie się na wielu zadaniach, wiedząc, że informacje są przekazywane w czasie rzeczywistym, dokładne i aktualne. Wyświetlanie dynamicznych "stożków kursów" pozwala obsłudze na maksymalną elastyczność taktyczną przy jednoczesnej optymalizacji bezpieczeństwa okrętu i współdziałających sił powietrznych;

- W-AIS pozwalający na kompilację i zarządzanie szczegółowym rozpoznanym obrazem morskim, dając mniejszym jednostkom możliwość posiadania bogatego obrazu i zwiększonej świadomości sytuacyjnej;

- WECDIS pozwalający okrętowi działać nawet w najtrudniejszych scenariuszach nawigacyjnych i taktycznych, łącząc wiele technik mocowania z zestawami narzędzi taktycznych ECPINS.

INTS wszedł w skład wyposażenia dwóch seryjnych niszczycieli min typu Kormoran II, ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603). Jest też dedykowany obecnie budowanym wielozadaniowym fregatom programu "Miecznik", ponadto instaluje się go na okrętach już obecnych w służbie w ramach modernizacji. Przyszły ORP Jaskółka to czwarty z niszczycieli min z wspomnianej wcześniej serii, budowany od marca 2023 roku. Stępka została położona w lipcu ub. r., natomiast wodowanie prawdopodobnie odbędzie się w czerwcu tego roku.

OSI Maritime Systems jest dostawcą zintegrowanych rozwiązań nawigacyjnych i taktycznych przeznaczonych dla marynarki wojennej i operacji bezpieczeństwa morskiego. Firma opracowuje i dostarcza zintegrowane systemy na stanowiska dowodzenia dla okrętów wojennych, zintegrowane systemy nawigacji nurkowej dla okrętów podwodnych oraz systemy C2 dla małych jednostek pływających. Firma ma obecnie 25 klientów z całego świata, a ponad 700 okrętów nawodnych i podwodnych korzysta z jej wiodących na świecie zintegrowanych rozwiązań nawigacyjnych i taktycznych.

Stanowisko dowodzenia ORP Albatros fot. GospodarkaMorska.pl


Niszczyciele min projektu 258 to jednostki o długości 58,5 m, z pełną wypornością 900 ton. Wyróżnia je konstrukcja kadłuba, wykonana z amagnetycznej stali austenitycznej i skonstruowana z uwzględnieniem jak najmniejszej, skutecznej powierzchni odbicia: radiolokacyjnego, akustycznego i termicznego (SPO). Napęd stanowią dwa pędniki cykloidalne Voith-Schneider, napędzane przez dwa silniki wysokoprężne MTU 8V369TE74L o mocy 1000 kW, zapewniające nominalną prędkość ok. 15 węzłów i zasięg do 2500 km. Siłownia okrętowa jest zarządzana z użyciem zinformatyzowanych przyrządów obsługi, dzięki czemu nie ma potrzeby stałej obecności w niej członków załogi, gdyż wszelkie trudności mogą być od razu wykryte przez system.

Fot. GospodarkaMorska


Choć głównym zadaniem jednostki jest identyfikowanie i neutralizowanie niebezpiecznych pod wodą z użyciem dronów, posiada okrętowy system uzbrojenia OSU-35K 35 mm, dostarczony przez konsorcjum PIT-RADWAR i przeznaczony zarówno do współpracy z okrętowym systemem zarządzania walką (CMS), jak i też do pracy autonomicznej. Niszczyciele min typu Kormoran II dysponują też zintegrowanym systemem dowodzenia i zarządzania walką SCOT-M, którego sercem jest bojowe centrum informacji (BCI). Integruje on wszystkie główne i pomocnicze funkcje okrętu, w tym systemy obserwacji technicznej, łączności i dowodzenia, a także podsystemy zwalczania celów powietrznych, nawodnych i podwodnych. Całość jest obsługiwana z użyciem szeregu wielofunkcyjnych konsoli operatorskich. Na uwagę zasługuje też trójczęstotliwościowa stacja poszukiwania min SHL-101/TM, sonar boczny wysokiej rozdzielczości z aparaturą syntetyczną HISAS 1032, a także radar nawigacyjny Mk11 SharpEye. Istotnym wyposażeniem okrętu, świadczącym o jego możliwościach, są bezzałogowe pojazdy podwodne, w tym autonomiczne (AUV – autonomous underwater vehicle) Gavia i Hugin oraz zdalnie sterowane (ROV – remotely operated underwater vehicle), jak pojazd głębinowy Saab Double Eagle Mk III i sonar obserwacji bocznej Kraken KATFISH 180.

Tak jak pozostałe okręty tej serii, Jaskółka powstaje w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. Również na jej terenie zostaną zbudowane dwie kolejne jednostki, przyszłe ORP Rybitwa (605) i ORP Czajka (606). Wszystkie wejdą w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i będą stacjonować w Porcie Wojennym Świnoujście.

Fot. Służby Prasowe 8. FOW

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.