• <
nauta_2024

Testy napędu fregaty programu "Miecznik" w fabryce Rolls-Royce

21.05.2024 08:11 Źródło: PGZ Stocznia Wojenna
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Testy napędu fregaty programu "Miecznik" w fabryce Rolls-Royce

Partnerzy portalu

Fot. PGZ Stocznia Wojenna

Przez cały tydzień specjaliści z niemieckiej fabryki Rolls-Royce Solutions GmbH w Friedrichshafen wraz z przedstawicielami PGZ Stocznia Wojenna z Gdyni testowali wyposażenie przyszłej fregaty ORP Wicher. Przeprowadzono test głównych jednostek napędowych oraz silników napędzających generatory.

Testy największych produkowanych przez Rolls-Royce Solutions GmbH silników głównych Miecznika (20V 8000 M71) zorganizowano na potężnym stanowisku testowym (test bench), wyposażonym w zaawansowaną i wszechstronną aparaturę pomiarową. Wielostronicowe dokumenty procedur testowych zawierały scenariusze obciążenia silników, sprawdzenia pracy licznych czujników, reakcji systemu sterowania na przekraczanie zadanych wartości testowych czy sprawdzenia pewnych parametrów po wykonanych testach (np. analiza oleju i filtra olejowego po teście). Każda z licznych części testu trwa od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Na podstawie zebranych danych specjalistyczne oprogramowanie w pomieszczeniu kontrolnym sporządza bardzo szczegółowy raport, który jest potem przedmiotem dokładnych analiz inżynierów. Przedstawiciele PGZ Stocznia Wojenna podkreślili, że wszystkie testy zostały ukończone pomyślnie. W ciągu kilku najbliższych miesięcy wyposażenie tworzące napęd trafi do gdyńskiej stoczni i zostanie umieszczone w siłowni okrętowej budowanego w PGZ Stocznia Wojenna przyszłego ORP Wicher.

Napęd okrętu będzie tworzył MTU 20V8000M71, mający wymiary 6,65 x 2,04 x 3,38 metrów i ważący 45,3 tony. Jego moc wynosi ponad 8000 kW (blisko 11 000 koni mechanicznych). Co istotne, na każdym z okrętów programu "Miecznik" znajdą się cztery takie silniki, więc ich łączna waga wyniesie ok. 136 ton. To tez oznacza, że dla trzech polskich okrętów przygotowano 12 takich elementów wyposażenia.

Z racji na swoje rozmiary, elementy napędu muszą zostać zainstalowane zanim zostanie ukończone montowanie kadłuba okrętu, stąd muszą przejść rygorystyczne testy fabryczne (FAT). Wykorzystując zainstalowane czujniki zespół testowy sprawdzał różne aspekty działania silnika, na koniec sporządzając szczegółowy raport. Po pomyślnym przejściu wszystkich prób fabrycznych silniki trafiają na malarnię, gdzie po dokładnym zabezpieczeniu niepokrywanych elementów zmieniają kolor zgodnie z wytycznymi zamawiającego. Silniki fregat będą jasnoszare z wyróżniającymi się czarnymi, ręcznie malowanymi literami MTU.

W grudniu ub. r. Agencja Uzbrojenia zatwierdziła procedurę wyposażenia wszystkich trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Od tamtego czasu Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. podpisała szereg umów na dostawy uzbrojenia i wyposażenia polskich okrętów, które w przyszłości wejdą w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów i będą stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia. Przypomnijmy, że 20 grudnia 2023 roku PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions GmbH na zakup silników głównych, zespołów prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym dla trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Umowa przewiduje dostawy trzech zestawów silników wysokoprężnych napędu głównego MTU 20V8000 M71 (po cztery na każdą z trzech fregat) oraz zespołów prądotwórczych MTU 12V4000 M53B (także po cztery). Wraz z nimi zakupiono także systemy sterowania i monitoringu MTU.

Aktualnie trwają intensywne prace związane z budowa kadłuba okrętu pierwszej, prototypowej fregaty programu "Miecznik". Jej budowa rozpoczęła się 16 sierpnia 2023 roku od cięcia blach, natomiast 31 stycznia tego roku odbyło się położenie stępki pod okręt. Latem tego roku ma zakończyć się budowa hali kadłubowej, najwyższej w Polsce. To w niej będą montowane kadłuby fregat i po inauguracji jej otwarcia trafią do niej bloki przyszłego ORP Wicher, gdzie będą łączone w całość.

W skład konsorcjum PGZ-Miecznik wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami w projekcie są firmy Babcock, Thales UK, MBDA UK i Remontowa Shipbuilding S.A. Cięcie blach pod prototypową fregatę, przyszły ORP Wicher odbyło się 16 sierpnia br., natomiast położenie stępki jest zaplanowane na 31 stycznia 2024 roku. Wodowanie kadłuba ma odbyć się dwa lata później, a przekazanie zamawiającemu w 2028 roku. Pozostałe jednostki wejdą do służby w latach 2030-2031.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.