Brazylijskie władze podpisały dwie umowy z francuskim koncernem Naval Group o wartości blisko pół miliarda dolarów w związku z rozwijanym Programem Rozwoju Okrętów Podwodnych. Choć już obecnie realizuje w kraju budowę nad konwencjonalnymi jednostkami typu Riachuelo, opartymi na serii Scorpène, tak kolejnym dalekosiężnym celem jest dostarczenie Marynarce Wojennej Brazylii pierwszego w jej historii, jak i ogólnie państwa Ameryki Południowej, okrętu podwodnego z napędem jądrowym.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, wraz z przedstawicielami resortu oraz reprezentantami Agencji Uzbrojenia, przybył do Francji, by zapoznać się z ofertą na okręty podwodne dla Polski w ramach programu „Orka”. W związku z tym spotyka się z przedstawicielami francuskich władz, sił morskich państwa (Marine nationale) a także oferenta, tj. koncernu Naval Group. Wizyta ma miejsce w Tulonie, gdzie mieszczą się kluczowe zakłady stoczniowe oraz port marynarki wojennej.
Brazylijski zakład w TKMS Estaleiro Brasil Sul w Itajaí, należący do niemieckiej stoczni TKMS, był miejscem ceremonii położenia stępki pod trzecią fregatę typu Tamandaré. Przyszły Cunha Moreira (F202) jest kolejnym okrętem, który ma wzmocnić potencjał morskiego rodzaju sił zbrojnych Brazylii, a także stanowić o rozwoju przemysłu okrętowego państwa. Odbywa się to w ramach Programa Fragatas Classe Tamandaré (PFCT).
Marynarka Wojenna Brazylii (Marinha do Brasil) od kwietnia prowadzi operację Catrimani II. Jej celem jest walka z nielegalnym wydobyciem surowców na ziemiach tubylczego plemienia Yanomami w stanie Roraima. Rabunkowa działalność firm i organizacji przestępczych na terenach Puszczy Amazońskiej stanowi poważne wyzwanie dla władz, angażując tak służby policyjne, jak i siły zbrojne.
Francuska stocznia podpisała umowę z holenderskim instytutem morskim MARIN (Maritime Research Institute Netherlands), wiodącym instytutem badań morskich w Holandii. Celem jest współpraca w ramach programu zastępowania okrętów podwodnych Submarine Replacement Capability (programma vervanging onderzeebootcapaciteit, VOZBT) dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine).
Największy kraj Ameryki Południowej dąży do wzmocnienia swojej pozycji jako posiadającego silną marynarkę wojenna. Oprócz budowy i wdrażania nowych okrętów formacja ma wzbogacić się też o najnowsze rozwiązania techniczne, systemowe oraz uzbrojenie. Obok jednostek nawodnych wdraża także śmigłowce, wchodzące w skład lotnictwa morskiego.
Może nastąpić zwrot w planach zakupowych Argentyny na okręty podwodne. Po tym, jak władze miały wyrażać zainteresowanie jednostkami Scorpène francuskiego koncernu Naval Group, na horyzoncie pojawił niemiecki Thyssenkrupp Marine Systems, który również przedstawił swoją ofertę. Zapowiada się kolejna rywalizacja podmiotów, które są także oferentami na okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”.
Brazylijska stocznia Itaguaí Construções Navais (ICN) kontynuuje prace związane z budową i praktycznymi próbami morskimi trzeciego okrętu podwodnego typu Riachuelo, Tonelero (S42). Kolejne testy mają dowodzić właściwego przebiegu prac nad tą jednostką, opartą na platformie Scorpène. Bardzo podobne są oferowane Polsce przez francuski koncern Naval Group w ramach programu „Orka”.
Pod koniec grudnia 2024 roku Ministerstwo Obrony Indii poinformowało o podpisaniu dwóch kontrakty o wartości 335 mln dolarów na modernizację okrętów podwodnych typu Kalvari, opartych na serii Scorpène francuskiego koncernu Naval Group.
Mimo problemów finansowych kraju, władze podpisały i sformalizowały list intencyjny z przedstawicielami morskiego rodzaju sił zbrojnych, rozpoczynając tym samym proces mający doprowadzić do zakupu trzech okrętów podwodnych. W planach jest nabycie trzech jednostek oferowanych przez Naval Group, najprawdopodobniej typu Scorpène, będące towarem eksportowym koncernu. Są one również oferowane Polsce w ramach programu „Orka”.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie