• <
KONGSBERG_2023

Złomowanie statków w Południowej Azji kwitnie pomimo pandemii koronawirusa

PMK

27.10.2020 15:00
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Złomowanie statków w Południowej Azji kwitnie pomimo pandemii koronawirusa

Partnerzy portalu

Złomowanie statków w Południowej Azji kwitnie pomimo pandemii koronawirusa - GospodarkaMorska.pl
Google Maps

W trzecim kwartale 2020 roku zezłomowano łącznie 170 statków. Z tego 65%, czyli 110 statków, sprzedano na plaże Azji Południowej, wynika z ostatniego kwartalnego raportu opublikowanego przez platformę NGO Shipbreaking Platform.

Jak podała organizacja pozarządowa, złomowanie statków nadal stanowi zagrożenie dla życia pracowników, mimo że kilka stoczni w Azji Południowej zostało zamkniętych z powodu pandemii COVID-19.

Między lipcem a wrześniem co najmniej czterech pracowników zostało ciężko rannych, a jeden stracił życie w Bangladeszu.

W trzecim kwartale 2020 roku najwięcej statków stoczniom w Azji Południowej sprzedali greccy armatorzy, a zaraz za nimi byli operatorzy japońscy, rosyjscy i południowokoreańscy. Południowokoreańska firma Polaris Shipping sprzedała kolejne dwa statki do Pakistanu. Armator, który zatopił statek rudy Stellar Banner u wybrzeży Brazylii, sprzedał w tym roku łącznie siedem statków do brudnych i niebezpiecznych stoczni w Bangladeszu i Pakistanie.

W kwietniu organizacja pozarządowa NGO wezwała Bangladesz, Indie i Pakistan do wstrzymania importu wysoce toksycznej jednostki przybrzeżnej, która nielegalnie opuściła Indonezję. Pływający zbiornikowiec do przechowywania i rozładunku (FSO) J. Nat (przemianowany na Radiant) opuścił wody indonezyjskie, mimo że lokalni działacze ostrzegali władze Indonezji o toksyczności statku. W następstwie działań organizacji pozarządowej rząd Bangladeszu nakazał wszystkim zainteresowanym departamentom, aby nie zezwalały statkowi na wpływanie na terytorium Bangladeszu. Podobnie indyjskie władze ostrzegły niedawno stocznie złomowe w Alang, aby nie przyjmowały toksycznego tankowca do złomowania. Źródła morskie wskazują obecnie, że statek płynie w kierunku Gadani w Pakistanie.

Prawie jedna trzecia statków sprzedanych do Azji Południowej w III kwartale zmieniła banderę w rejestrach Komorów, Gabonu, Palau oraz St. Kitts i Nevis na kilka tygodni przed przybyciem na plażę.

Jak wyjaśniono, flagi te nie są zazwyczaj używane w okresie eksploatacji statków i oferują zniżki za „ostatnią rejestrację rejsu”. Są szczególnie popularne wśród pośredników zajmujących się handlem złomem, którzy kupują statki za gotówkę od właścicieli statków i znajdują się na szarej i czarnej liście ze względu na słabe wdrażanie międzynarodowe.

Duża liczba zmian bandery po wycofaniu z eksploatacji poważnie zagraża skuteczności prawodawstwa opartego wyłącznie na jurysdykcji państwa bandery, takiego jak rozporządzenie Unii Europejskiej (UE) w sprawie recyklingu statków. Platforma zanotowała co najmniej siedem statków, które wyrejestrowały się z rejestru bander europejskich przed ostatnim rejsem do Azji Południowej w celu obejścia przepisów UE.

Statek towarowy RoRo Zeran, należący do Polskich Linii Oceanicznych, zamienił maltańską banderę na flagę Panamy i pod koniec lipca nielegalnie opuścił wody tureckie. Według organizacji pozarządowej został wyrzucony na brzeg w Bangladeszu we wrześniu.

Co więcej, władze Islandii wszczęły śledztwa w związku z nielegalnym wywozem do Indii dwóch kontenerowców należących do islandzkiej firmy Eimskip.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.