W trzecim kwartale 2020 roku zezłomowano łącznie 170 statków. Z tego 65%, czyli 110 statków, sprzedano na plaże Azji Południowej, wynika z ostatniego kwartalnego raportu opublikowanego przez platformę NGO Shipbreaking Platform.
Jak podała organizacja pozarządowa, złomowanie statków nadal stanowi zagrożenie dla życia pracowników, mimo że kilka stoczni w Azji Południowej zostało zamkniętych z powodu pandemii COVID-19.
Między lipcem a wrześniem co najmniej czterech pracowników zostało ciężko rannych, a jeden stracił życie w Bangladeszu.
W trzecim kwartale 2020 roku najwięcej statków stoczniom w Azji Południowej sprzedali greccy armatorzy, a zaraz za nimi byli operatorzy japońscy, rosyjscy i południowokoreańscy. Południowokoreańska firma Polaris Shipping sprzedała kolejne dwa statki do Pakistanu. Armator, który zatopił statek rudy Stellar Banner u wybrzeży Brazylii, sprzedał w tym roku łącznie siedem statków do brudnych i niebezpiecznych stoczni w Bangladeszu i Pakistanie.
W kwietniu organizacja pozarządowa NGO wezwała Bangladesz, Indie i Pakistan do wstrzymania importu wysoce toksycznej jednostki przybrzeżnej, która nielegalnie opuściła Indonezję. Pływający zbiornikowiec do przechowywania i rozładunku (FSO) J. Nat (przemianowany na Radiant) opuścił wody indonezyjskie, mimo że lokalni działacze ostrzegali władze Indonezji o toksyczności statku. W następstwie działań organizacji pozarządowej rząd Bangladeszu nakazał wszystkim zainteresowanym departamentom, aby nie zezwalały statkowi na wpływanie na terytorium Bangladeszu. Podobnie indyjskie władze ostrzegły niedawno stocznie złomowe w Alang, aby nie przyjmowały toksycznego tankowca do złomowania. Źródła morskie wskazują obecnie, że statek płynie w kierunku Gadani w Pakistanie.
Prawie jedna trzecia statków sprzedanych do Azji Południowej w III kwartale zmieniła banderę w rejestrach Komorów, Gabonu, Palau oraz St. Kitts i Nevis na kilka tygodni przed przybyciem na plażę.
Jak wyjaśniono, flagi te nie są zazwyczaj używane w okresie eksploatacji statków i oferują zniżki za „ostatnią rejestrację rejsu”. Są szczególnie popularne wśród pośredników zajmujących się handlem złomem, którzy kupują statki za gotówkę od właścicieli statków i znajdują się na szarej i czarnej liście ze względu na słabe wdrażanie międzynarodowe.
Duża liczba zmian bandery po wycofaniu z eksploatacji poważnie zagraża skuteczności prawodawstwa opartego wyłącznie na jurysdykcji państwa bandery, takiego jak rozporządzenie Unii Europejskiej (UE) w sprawie recyklingu statków. Platforma zanotowała co najmniej siedem statków, które wyrejestrowały się z rejestru bander europejskich przed ostatnim rejsem do Azji Południowej w celu obejścia przepisów UE.
Statek towarowy RoRo Zeran, należący do Polskich Linii Oceanicznych, zamienił maltańską banderę na flagę Panamy i pod koniec lipca nielegalnie opuścił wody tureckie. Według organizacji pozarządowej został wyrzucony na brzeg w Bangladeszu we wrześniu.
Co więcej, władze Islandii wszczęły śledztwa w związku z nielegalnym wywozem do Indii dwóch kontenerowców należących do islandzkiej firmy Eimskip.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów