Europejskie bezpieczeństwo morskie znacznie się poprawiło w ostatnich latach w kilku wymiarach, takich jak współpraca międzynarodowa lub regionalna, wymiana informacji, rozwój zdolności, zarządzanie ryzykiem i szkolenia.
Taka jest konkluzja nowego raportu na temat realizacji planu działania dot. strategii bezpieczeństwa morskiego Unii Europejskiej, opracowanego przez Komisję Europejską we współpracy z Europejską Agencją Obrony i Europejską Służbą Działań Zewnętrznych.
Wszyscy polegamy na bezpiecznych i czystych morzach i oceanach. Dzięki polityce bezpieczeństwa morskiego możemy utrzymać praworządność w obszarach pozostających poza jurysdykcją krajową i chronić strategiczne interesy morskie UE. Obejmują one między innymi nasze granice zewnętrzne, wspólne zasoby naturalne i infrastrukturę morską, taką jak porty, platformy morskie i sprzęt naukowy. Również zmiana klimatu i nasza gotowość do stawienia czoła ich wpływowi na środowisko morskie i przybrzeżne są ważnym priorytetem w zakresie bezpieczeństwa morskiego.
Strategia bezpieczeństwa morskiego Unii Europejskiej wyjaśnia, w jaki sposób UE broni swoich morskich interesów, z pełnym poszanowaniem międzynarodowych przepisów i zasad. Plan działania - przyjęty w 2014 r. I poprawiony w 2018 r. - pomaga we wdrażaniu tej strategii.
Zgodnie ze sprawozdaniem z postępu osiągnięto znaczną poprawę we wszystkich pięciu „kluczowych obszarach wymagających natychmiastowych działań” określonych w strategii. Działania są bardzo zróżnicowane, od poprawy odporności na ataki cybernetyczne, poprzez wspólne platformy wymiany informacji, po rozwijanie półautonomicznych możliwości nadzoru. Poziom międzynarodowy ma nadal kluczowe znaczenie dla UE, gdyż wzmocnił jej współpracę z ONZ, NATO i innymi partnerami strategicznymi.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych