Europejskie bezpieczeństwo morskie znacznie się poprawiło w ostatnich latach w kilku wymiarach, takich jak współpraca międzynarodowa lub regionalna, wymiana informacji, rozwój zdolności, zarządzanie ryzykiem i szkolenia.
Taka jest konkluzja nowego raportu na temat realizacji planu działania dot. strategii bezpieczeństwa morskiego Unii Europejskiej, opracowanego przez Komisję Europejską we współpracy z Europejską Agencją Obrony i Europejską Służbą Działań Zewnętrznych.
Wszyscy polegamy na bezpiecznych i czystych morzach i oceanach. Dzięki polityce bezpieczeństwa morskiego możemy utrzymać praworządność w obszarach pozostających poza jurysdykcją krajową i chronić strategiczne interesy morskie UE. Obejmują one między innymi nasze granice zewnętrzne, wspólne zasoby naturalne i infrastrukturę morską, taką jak porty, platformy morskie i sprzęt naukowy. Również zmiana klimatu i nasza gotowość do stawienia czoła ich wpływowi na środowisko morskie i przybrzeżne są ważnym priorytetem w zakresie bezpieczeństwa morskiego.
Strategia bezpieczeństwa morskiego Unii Europejskiej wyjaśnia, w jaki sposób UE broni swoich morskich interesów, z pełnym poszanowaniem międzynarodowych przepisów i zasad. Plan działania - przyjęty w 2014 r. I poprawiony w 2018 r. - pomaga we wdrażaniu tej strategii.
Zgodnie ze sprawozdaniem z postępu osiągnięto znaczną poprawę we wszystkich pięciu „kluczowych obszarach wymagających natychmiastowych działań” określonych w strategii. Działania są bardzo zróżnicowane, od poprawy odporności na ataki cybernetyczne, poprzez wspólne platformy wymiany informacji, po rozwijanie półautonomicznych możliwości nadzoru. Poziom międzynarodowy ma nadal kluczowe znaczenie dla UE, gdyż wzmocnił jej współpracę z ONZ, NATO i innymi partnerami strategicznymi.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi