• <
nauta_2024

ZHD Stevedores zamawia pierwszy w pełni elektryczny dźwig przeładunkowy CBG 500 E

kw

12.07.2023 10:53
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki ZHD Stevedores zamawia pierwszy w pełni elektryczny dźwig przeładunkowy CBG 500 E

Partnerzy portalu

Fot. Liebherr

Żuraw łączy najnowocześniejsze technologie napędowe z opracowanym przez firmę Liebherr systemem sterowania żurawiem „Master V”. Kolejnym wyróżnikiem jest system odzyskiwania energii LiCaTronic, który umożliwia najlepsze możliwe wykorzystanie dostępnej energii. CBG 500 E obsługuje wiele dostosowanych do potrzeb funkcji, które zostały opracowane w ścisłej współpracy z ZHD, aby jak najlepiej dostosować się do wymagań pól operacyjnych, którym ma służyć.

Żuraw stworzony dzięki bliskiemu partnerstwu


W momencie kontaktu między ZHD i Liebherr podczas wczesnej fazy projektu w 2021 r., prototyp CBG 500 E był wciąż na etapie rozwoju. Opierając się na wspólnych podstawowych wartościach i zainteresowaniu ulepszaniem produktów dla przemysłu morskiego, firma ZHD ściśle współpracowała z firmą Liebherr nad tym projektem, aby uwzględnić w procesie swoje wieloletnie doświadczenie w przeładunku i specyficzne wymagania dotyczące maszyny. W rezultacie do żurawia dodano dodatkowe funkcje, takie jak komfortowy dostęp do kabiny z zewnątrz, opcjonalne powiększenie kabiny do 10 m3 oraz zoptymalizowana konstrukcja wysięgnika.

Prototyp całkowicie elektrycznego CBG 500 E pozostanie na stanowisku testowym w fabryce Liebherr w Rostocku do trzeciego kwartału 2023 r. Następnie żuraw zostanie zainstalowany na odnowionej barce ZHD „Ahoy 50”.

W przyszłości żuraw będzie używany do przeładunku towarów masowych na osłoniętych wodach Holandii. Dzięki rozszerzonemu wysięgowi żurawia i funkcjom specyficznym dla danego zastosowania możliwy będzie bezpośredni przeładunek, tj. załadunek i rozładunek barek i statków bez dodatkowego sprzętu do załadunku.

Nowe wnętrze i wygląd zewnętrzny, projekt i funkcje dostosowane do procesu


Nowy w pełni elektryczny żuraw CBG 500 E oferuje wydajność przeładunkową do 2000 ton na godzinę i maksymalny wysięg 50 metrów. Specjalnie zaprojektowany wysięgnik kratownicowy sprawia, że ​​jest on szczególnie sztywny i lekki, co dodatkowo poprawia wydajność obrotową, a jednocześnie zmniejsza zapotrzebowanie na energię. Daje to udźwig do 105 ton przy pracy z hakiem i maksymalną zdolność chwytania do 90 ton. Przedłużenie kabiny i wysoka pozycja zapewniają operatorowi żurawia optymalny kąt widzenia na wszystkie procesy. Z uwagi na to, że żuraw koncentruje się na operacjach masowych, gdzie będzie ładował i rozładowywał barki i statki, ta konfiguracja jest szczególnie mile widziana przez ZHD.

„Nasza współpraca z firmą Liebherr w ciągu ostatnich dwóch lat w celu opracowania i zbudowania w pełni elektrycznego dźwigu do naszych operacji przeładunkowych przekroczyła nasze oczekiwania” — zauważa Yves Bornet, kierownik projektu i partner w ZHD. „Byliśmy w stanie przetestować wczesne prototypy i wykorzystać nasze własne doświadczenie branżowe, które zakończyło się zdefiniowaniem praktycznych opcji i korzyści, które są teraz częścią produktu końcowego. Nasze inwestycje w infrastrukturę i nowe produkty są oparte na aktualnych i rozwijających się potrzebach rynkowych. Chcemy sprostać konkurencyjnym stawkom załadunkowym, ale także w sposób przyjazny dla środowiska i operatora. Nasza współpraca z firmą Liebherr i wynikające z niej stworzenie CBG 500 E na naszym pontonie Ahoy 50 pomagają nam to osiągnąć”.

Żuraw dostosowany do przyszłych, wschodzących trendów rynkowych


Całkowicie elektryczne napędy wewnątrz żurawia w połączeniu z super kondensatorami sprawiają, że wysięgnik linowy CBG 500 E jest wyjątkowym rozwiązaniem manipulacyjnym na rynku. Super kondensatory stosowane standardowo we własnym systemie odzyskiwania energii LiCaTronic firmy Liebherr spełniają rosnące wymagania dotyczące efektywności energetycznej. Równomiernie rozmieszczone koła zębate zapewniają optymalną wydajność i stabilne przenoszenie mocy podczas dynamicznych ruchów żurawia. Pomaga to operatorowi zmaksymalizować obrót podczas cykli z płynniejszymi ruchami.

Rygorystyczne przepisy dotyczące ochrony środowiska mają wpływ na coraz większą liczbę portów i operatorów morskich. ZHD przyjęła wczesną preferencję dla opcji elektrycznych. W porównaniu z alternatywnymi rozwiązaniami nieelektrycznymi żuraw nie wymaga oleju hydraulicznego w układzie napędowym. Zużycie energii jest również zmniejszone, ponieważ nie ma obwodu hydraulicznego, który wymagałby ciągłego zasilania głównych napędów. Konstelacja zaawansowanej technologii inwerterowej, magazynowania energii i zarządzania energią w zależności od zastosowania prowadzi do wydajnego układu napędowego przy jednoczesnej redukcji wymaganej energii. CBG 500 E jest zatem ciężkim żurawiem przeładunkowym, który działa bezemisyjnie i jest przyjazny dla środowiska.

Dzięki przyszłościowemu podejściu ZHD, pływający dźwig „Ahoy 50” będzie mógł działać zarówno z zasilaniem lądowym, jak i pokładowym, gdy połączenie z terminalem nie jest dostępne. Energia elektryczna na pokładzie będzie generowana przez nowo zainstalowane agregaty prądotwórcze Stage V, zgodne z najnowszymi normami emisji obowiązującymi w branży.

Cyfryzacja staje się coraz bardziej powszechna również w nowych technologiach rynkowych. Dzięki nowej architekturze oprogramowania żurawia można sprostać przyszłym wymaganiom. Operatora żurawia wspiera operacyjnie nowy, zintegrowany system sterowania żurawiem „Master V”. Komponenty te stanowią podstawę do długoterminowej integracji przyszłych systemów wspomagających i automatyzacyjnych z żurawiem, takich jak własna zdalna konserwacja LiMain firmy Liebherr.

Zakończenie budowy żurawia planowane jest na październik 2023 r., a obecnie przewiduje się rozpoczęcie eksploatacji w Holandii około grudnia 2023 r. lub stycznia 2024 r.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.