• <
nauta_2024

Wspólna Kaczka 2023 za nami [wideo]

jj

16.10.2023 23:06

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Ponad 2 tys. gości zgromadziła Wspólna Kaczka 2023. Za nami XXIII spotkanie biznesu morskiego wybrzeża gdańskiego, które odbyło się tradycyjnie w drugi piątek października w hali Polsat Plus Arena w Gdyni. 

Przedstawiciele szeroko rozumianej polskiej gospodarki morskiej spotkali się podczas corocznego wydarzenia branży – Wspólnej Kaczki. W gdyńskiej hali Polsat Plus Areny bawili się reprezentanci portów, stoczni, przedsiębiorstw żeglugowych, spedycyjnych i logistycznych. 

Gala pełna atrakcji, muzyki i oczywiście dania głównego wieczoru, czyli kaczki, nie mogłaby się odbyć bez wręczenia honorowych nagród przyznawanych przez Krajową Izbę Gospodarki Morskiej za najbardziej spektakularne wydarzenia w sektorze za ubiegły rok.

Nagrodę honorową „Bursztynową Kaczkę" otrzymał Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, za realizację i oddanie do eksploatacji nowego publicznego terminalu promowego, największej inwestycji w gdyńskim porcie od prawie pół wieku. Wartość projektu to ponad 290 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło 116,8 mln zł. Nowy terminal może obsługiwać 4 promy na dobę i mogą do niego zawijać największe tego typu jednostki na Bałtyku, o długości do 240 m. Terminal to także nowoczesny budynek o powierzchni 30 tys. m3 oraz budynek magazynowy o powierzchni 7 tys. m3. Nowa lokalizacja, bliżej wejścia do portu wewnętrznego, ułatwia manewrowanie promami oraz skraca czas związany z ich zawinięciem do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia z portu.

Wyróżnienia Honorowe „Bursztynowe Jajko" otrzymali: 

  • Stena Line Polska sp. z o.o. – za wprowadzenie na polski rynek promowy, do obsługi trasy między Portem Gdynia a Karlskroną, największych na Bałtyku promów klasy E-Flexer, długości 240 m i línii ładunkowej 3600 m. To kolejny krok armatora w kierunku dynamicznego rozwoju połączenia między Polską a Szwecją. Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija linię promową Gdynia-Karlskrona. W tym czasie armator przewiózł 11 mln osób, blisko 2 mln samochodów osobowych i ponad 2 mln jednostek frachtowych.
  • Stocznia Crist SA – za działania na rzecz ekologicznej transformacji w żegludze i realizację prośrodowiskowych projektów w postaci budowy zeroemisyjnych jednostek z napędem elektrycznym. Ostatnim statkiem tego typu, który opuścił stocznie Crist, był prom Altera, zbudowany dla fińskiego armatora FinFerries. Tym, co wyróżnia jednostkę, jest fakt, że od czasu promu Elektra z 2018 r. żadna inna stocznia w Polsce nie zdołała wygrać z konkurencją europejską w pozyskaniu kontraktu na zaprojektowanie i zbudowaniu promu z napędem elektrycznym. To dowodzi, że stocznia Crist dostarcza promy z napędem elektrycznym cieszące się uznaniem zagranicznych armatorów i jest w stanie konkurować z innymi stoczniami europejskimi w tym segmencie rynku.

,,Bursztynowy Ster" to wyróżnienie dla osoby fizycznej, zasłużonej dla gospodarki morskiej, które w tym roku przypadło w udziale Krzysztofowi Urbasiowi, za wieloletnią pracę na rzecz polskiej gospodarki morskiej, w szczególności za niekwestionowany wkład w rozwój polskiej branży portowej w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu. Ponad 20-letnie zaangażowanie w budowanie i działalność samorządu gospodarczego gospodarki morskiej, w tym m.in. udział w pracach Rady Krajowej Izby Gospodarki Morskiej oraz Komisji Zwyczajów Portowych, gdzie przyczynił się do opracowania „Zbioru praktyk i zasad współpracy uczestników obrotu portowego."

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.