• <
nauta_2024

Wiceminister Gróbarczyk w Stoczni Remontowej: "Budowa promów ma się bardzo dobrze i idzie pełną parą"

rk

24.07.2023 21:02 Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Wiceminister Gróbarczyk w Stoczni Remontowej: "Budowa promów ma się bardzo dobrze i idzie pełną parą"

Partnerzy portalu

Ministerstwo Infrastruktury

Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk był z wizytą w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. im. J. Piłsudskiego, gdzie miał okazję zobaczyć, jak przebiega tam budowa pierwszego promu typu Ro-Pax.

Podczas wizyty, która odbyła się 21 lipca br., wiceminister zapoznał się ze stanem prac nad jednostką o numerze budowy 101. Powstaje ona  dla spółki Polskie Promy, a w zamierzeniu będzie eksploatowana przez spółkę Unity Line, należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej. Ceremonia cięcia blach pod jego budowę odbyła się 24 października ubr. W wydarzeniu wzięli też udział prezes Remontowa Holding S.A. Adam Ruszkowski, prezes Gdańskiej Stoczni "Remontowa" S.A. Michał Habina, a także przedstawiciele spółki Polskie Promy i budowniczowie promu. 

- Chcę abyście Państwo zobaczyli i wiedzieli, że budowa promów ma się bardzo dobrze i idzie pełną parą! - podkreślił wiceminister. Dodał też, że jego zdaniem taka wizyta była potrzebna, aby wskazać jak bardzo zawansowana jest budowa pierwszej jednostki Ro-Pax, co ma zapewnić, że cały proces budowy promów przebiega bez opóźnień i innych komplikacji. 

Za projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą odpowiadało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding we współpracy z zamawiającym. Zanim przystąpiono do budowy, w basenie Centrum Techniki Okrętowej S.A. przeprowadzono obliczenia teoretyczne oraz badania modelowe planowanego, pierwszego z promów. Służyło to sprawdzeniu i potwierdzeniu podstawowych parametrów, czyli planowanego kształtu kadłuba, długości linii ładunkowej, stateczności, nośności, osiąganej prędkości i zanurzenia.

Każdy z budowanych i zaplanowanych promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości, a długość linii ładunkowej ma wynosić 4 100 metrów. Jednostki mają osiągać do 19 węzłów prędkości. Promem będzie mogło podróżować do 450 osób, przy czym 50 z nich to będzie załoga. Wedle planów mają to być jedne z najnowocześniejszych tego typu jednostek na Bałtyku, których napędem będą cztery silniki (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Ponadto w miejsce zwykle stosowanych śrub napędowych, każdy prom zostanie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie, a także dwa stery strumieniowe na dziobie. Ma to usprawnić manewrowanie w porcie, czyniąc także prom bezpieczniejszym, szybszym i zwrotniejszym. 

Wizyta była okazją do zapoznania się z procesem budowy statku, w tym konstrukcją jego elementów i tworzonych pomieszczeń, a także wyposażeniem, które jest już zamontowane w kadłubie, jak i znajdujące się w magazynie armatorskim. Wszystkie trzy zaplanowane promy są budowane w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 roku. Dwie z nich będą będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej Polską Żeglugę Morską natomiast trzecia ma zostać użytkowana przez  użytkowana przez Polferries. Do umowy w ramach tego przedsięwzięcia dołączono list intencyjny, który zawiera opcję na budowę czwartego promu. 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.