Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk był z wizytą w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. im. J. Piłsudskiego, gdzie miał okazję zobaczyć, jak przebiega tam budowa pierwszego promu typu Ro-Pax.
Podczas wizyty, która odbyła się 21 lipca br., wiceminister zapoznał się ze stanem prac nad jednostką o numerze budowy 101. Powstaje ona dla spółki Polskie Promy, a w zamierzeniu będzie eksploatowana przez spółkę Unity Line, należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej. Ceremonia cięcia blach pod jego budowę odbyła się 24 października ubr. W wydarzeniu wzięli też udział prezes Remontowa Holding S.A. Adam Ruszkowski, prezes Gdańskiej Stoczni "Remontowa" S.A. Michał Habina, a także przedstawiciele spółki Polskie Promy i budowniczowie promu.
- Chcę abyście Państwo zobaczyli i wiedzieli, że budowa promów ma się bardzo dobrze i idzie pełną parą! - podkreślił wiceminister. Dodał też, że jego zdaniem taka wizyta była potrzebna, aby wskazać jak bardzo zawansowana jest budowa pierwszej jednostki Ro-Pax, co ma zapewnić, że cały proces budowy promów przebiega bez opóźnień i innych komplikacji.
Za projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą odpowiadało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding we współpracy z zamawiającym. Zanim przystąpiono do budowy, w basenie Centrum Techniki Okrętowej S.A. przeprowadzono obliczenia teoretyczne oraz badania modelowe planowanego, pierwszego z promów. Służyło to sprawdzeniu i potwierdzeniu podstawowych parametrów, czyli planowanego kształtu kadłuba, długości linii ładunkowej, stateczności, nośności, osiąganej prędkości i zanurzenia.
A dziś zapragnąłem zadać kłam wszystkim fake newsom i pomówieniom! Chcę abyście Państwo zobaczyli i wiedzieli, że budowa promów ma się bardzo dobrze i idzie pełną parą! Ich powstanie to sól w oku opozycji ale … chyba się z tym jakoś pogodzą 😉 pic.twitter.com/BhasrrzkjP
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) July 21, 2023
Polska stocznia, polski prom, polska przyszłość ❗️
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) July 22, 2023
Wczoraj miałem okazję zobaczyć w #Gdańsk postępy w pracach nad budową promu dla polskiego armatora❗️ I musze przyznać, że serce się raduje bo naprawdę jest już na co patrzeć. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten projekt 🇵🇱👏 pic.twitter.com/nPRkpXbJks
Każdy z budowanych i zaplanowanych promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości, a długość linii ładunkowej ma wynosić 4 100 metrów. Jednostki mają osiągać do 19 węzłów prędkości. Promem będzie mogło podróżować do 450 osób, przy czym 50 z nich to będzie załoga. Wedle planów mają to być jedne z najnowocześniejszych tego typu jednostek na Bałtyku, których napędem będą cztery silniki (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Ponadto w miejsce zwykle stosowanych śrub napędowych, każdy prom zostanie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie, a także dwa stery strumieniowe na dziobie. Ma to usprawnić manewrowanie w porcie, czyniąc także prom bezpieczniejszym, szybszym i zwrotniejszym.
Wizyta była okazją do zapoznania się z procesem budowy statku, w tym konstrukcją jego elementów i tworzonych pomieszczeń, a także wyposażeniem, które jest już zamontowane w kadłubie, jak i znajdujące się w magazynie armatorskim. Wszystkie trzy zaplanowane promy są budowane w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 roku. Dwie z nich będą będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej Polską Żeglugę Morską natomiast trzecia ma zostać użytkowana przez użytkowana przez Polferries. Do umowy w ramach tego przedsięwzięcia dołączono list intencyjny, który zawiera opcję na budowę czwartego promu.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem