Gdańska stocznia będzie kolejny raz miejscem chrztu i wodowania okrętu dla polskiej Marynarki Wojennej. 19 marca tego roku na wodę zostanie opuszczony niszczyciel min proj. 258, przyszły ORP Rybitwa (605). To ważny moment wskazujący na postęp prac przy budowie tego rodzaju okrętów dla morskiego rodzaju sił zbrojnych.
Powstający niszczyciel min należy do serii trzech, które zostały zamówione jeszcze w marcu 2023 roku, zwiększając liczbę planowanych okrętów typu Kormoran II do sześciu. W ten sposób staje się najliczniejszą polską serią okrętową od czasu trałowców proj. 207.
Przyszły ORP Rybitwa, tak jak planowane ORP Jaskółka (604) i ORP Czajka (606) mają wejść w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Będą stacjonowały w Porcie Wojennym Świnoujście. Wszystkie mają wejść do służby w latach 2026-2027.
Czytaj więcej: Rozpoczęcie budowy przyszłego ORP Rybitwa w Remontowa Shipbuilding S.A. Za nami już cięcie blach i Położenie stępki pod ORP Rybitwa. To kolejny niszczyciel min powstający w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.
Niszczyciele min projektu 258 to jednostki o długości 58,5 m, z pełną wypornością 900 ton. Załoga liczy 45 osób. Osiągają prędkość 15 węzłów a zasięg działania wynosi 2 500 mil morskich. Podstawowe uzbrojenie stanowi system uzbrojenia OSU-35K 35 mm, dostarczony przez konsorcjum PIT-RADWAR i przeznaczony zarówno do współpracy z okrętowym systemem zarządzania walką (CMS), jak i też do pracy autonomicznej. Istotnym wyposażeniem okrętu, świadczącym o jego możliwościach, są bezzałogowe pojazdy podwodne, w tym autonomiczne (AUV – autonomous underwater vehicle) Gavia i Hugin oraz zdalnie sterowane (ROV – remotely operated underwater vehicle), jak pojazd głębinowy Saab Double Eagle Mk III i sonar obserwacji bocznej Kraken KATFISH 180. O technologicznym zaawansowaniu okrętów świadczy też stacja podkilowa o dużo większych możliwościach niż dotychczas używane w marynarce wojennej. Do zwalczania zagrożeń podwodnych będą wykorzystywane także systemy zdalnie i bezprzewodowo odpalanych ładunków wybuchowych do niszczenia min morskich Toczek i samobieżne ładunki wybuchowe do niszczenia niebezpiecznych obiektów Głuptak.
Okręty tej serii wyróżnia konstrukcja kadłuba, wykonana z amagnetycznej stali austenitycznej i skonstruowana z uwzględnieniem jak najmniejszej, skutecznej powierzchni odbicia: radiolokacyjnego, akustycznego i termicznego (SPO). Cechuje się też wytrzymałością, bezpieczeństwem przeciwpożarowym, rekompensując większą masę. W dodatku nie jest to zwyczajna stal, gdyż służy do ochrony przed zapalnikami magnetycznymi min morskich. Aby pozostać w miejscu, jednostka nie musi już opuszczać kotwicy. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom okręt jest zdolny do natychmiastowego zatrzymania się. Ponadto może obracać się i utrzymywać na morzu stałą pozycję dzięki systemowi dynamicznego pozycjonowania. Napęd stanowią dwa pędniki cykloidalne Voith-Schneider, napędzane przez dwa silniki wysokoprężne MTU 8V369TE74L o mocy 1000 kW.
Budowa kolejnego niszczyciela min trwa od stycznia 2024 roku, gdy odbyło się cięcie blach. Położenie stępki miało miejsce dwa miesiące później, w marcu. Wodowanie odbędzie się 9 miesięcy po tym, jak ochrzczono i zwodowano poprzedni okręt tej samej serii, przyszły ORP Jaskółka.
Okręty tej serii są budowane przez konsorcjum w składzie Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A., pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polskiego Rejestru Statków.
Czytaj więcej: Wyjątkowy lot Jaskółki. Czwarty niszczyciel min proj. 258 został zwodowany w Gdańsku
W gdańskiej stoczni są już planowane etapy budowy kolejnych okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej. W grudniu ub. r. odbyło się położenie stępki pod przyszły ORP Czajka. Obok tego trwa budowa dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego programu „Delfin”, przyszłych Jerzy Różycki (261) i ORP Henryk Zygalski (264). Mają wejść do służby do 2027 roku i wejdą w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów, a miejscem ich stacjonowania będzie Port Wojenny Gdynia.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów