jk
Ropa na giełdzie paliw w Nowym Jorku drożeje o 2 centy po zniżce w poniedziałek o 1,5 proc., najmocniejszej w ciągu ostatnich 3 tygodni. Na rynkach oczekiwanie na dane o zapasach paliw w USA, a te - zdaniem analityków - spadły w ubiegłym tygodniu o 2,5 mln baryłek - podają maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na I na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 57,49 USD.
Brent w dostawach na luty na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie traci 3 centy do 62,42 USD za baryłkę.
We wtorek niezależny Amerykański Instytut Paliw (API) poda swoje wyliczenia dotyczące zapasów paliw w USA. W środę, jak co tydzień, zrobi to Departament Energii (DoE).
Tymczasem mniej ropy na globalne rynki dociera z OPEC - w listopadzie produkcja surowca przez kartel spadła o 80.000 baryłek dziennie i wynosiła 32,47 mln baryłek dziennie - najmniej od maja - wynika z wyliczeń agencji Bloomberg.
Analitycy Goldman Sachs podwyższyli swoje prognozy ceny ropy WTI i Brent na 2018 r. - WTI do 57,50 USD/b z 55,0 USD/b, a Brent - do 62,0 USD/b z 58,0 USD/b. Uzasadniają to spodziewanymi niższymi globalnymi zapasami ropy w przyszłym roku ze względu na mniejsze dostawy z OPEC i z innych krajów produkujących ropę.
OPEC, Rosja oraz pozostali producenci ropy - w sumie 21 państw, których obowiązuje umowa o ograniczeniu podaży surowca, zgodzili się w ubiegłym tygodniu na wydłużenie cięć o 9 miesięcy, czyli do końca 2018 r.
Od początku 2017 r. strony umowy zgodziły się obniżyć podaż ropy na światowe rynki o 1,8 mln baryłek dziennie, z czego OPEC w sumie o 1,2 mln/b, a Rosja 300 tys. b/d. Ta umowa obowiązywała do końca marca 2018 r.
W poniedziałek ropa NYMEX w Nowym Jorku zniżkowała o 89 centów, czyli 1,5 proc., do 57,47 USD za baryłkę.
Syryjski armator z brytyjskim nakazem aresztowania
Trzy szczecińskie firmy zjednoczyły siły. Chcą budować dostępne cenowo ekologiczne łodzie motorowe dla Europy
Vestas dokona chrztu nowego kontenerowca napędzanego metanolem we flocie Maersk
Bilfinger dołącza do Niderlandzkiej Izby Gospodarczej
Nowy holownik Damen dołącza do floty Multraship
Norwegia stawia na autonomiczne promy. Kongsberg Maritime wytycza kurs. Polskie stocznie mają szansą by nim popłynąć