Patrycja Cybulska
Przemysł okrętowy zaczyna się w Polsce liczyć – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Zdzisław Rakoczy, prezes firmy Famor, zajmującej się produkcją sprzętu elektrotechnicznego dla okrętownictwa, budownictwa i innych branż. Jego zdaniem świadczy o tym obecność na BALTEXPO przedstawicieli ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Największe w Polsce targi poświęcone gospodarce morskiej zakończyły się w środę. Odwiedziło je ponad 4 000 osób.
– Obecność na targach ministra gospodarki po raz pierwszy od dłuższego czasu, to wielkie uznanie dla branży – mówi Zdzisław Rakoczy, prezes Famor.
Jak poinformował Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, aby promować polską gospodarkę morską, obecnie prowadzona jest bardzo intensywna polityka związana z kontaktami międzynarodowymi.
– Chcemy przede wszystkim pokazać walory i potencjał, które drzemią w naszych stoczniach oraz w zakładach produkcyjnych – mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Zdaniem Mateusza Kowalewskiego, wydawcy portalu GospodarkaMorska.pl, prezentującego swoją ofertę na BALTEXPO, targi od lat cieszą się nieprzerwanym zainteresowaniem.
– BALTEXPO ma kilkadziesiąt lat tradycji i dobrą markę wśród polskich stoczni oraz armatorów – mówi Mateusz Kowalewski, wydawca portalu GospodarkaMorska.pl.
Jak zgodnie podkreślali wszyscy wystawcy, BALTEXPO to arena bardzo ważnych biznesowych kontaktów oraz okazja, by całą branżę zgromadzić w jednym miejscu.
– Jesteśmy tu po to, by spotykać się z naszymi klientami i podziękować im za dotychczasową współpracę – mówi Piotr Karczewski prezes Portu Gdańskiego Eksploatacja.
Jak zapewnił Karczewski, już niedługo „o PGE będzie głośno”. A to z powodu planowanych inwestycji. Powstaną m.in. nowe magazyny i zasobnie, wyremontowane będą nabrzeża oraz zakupiony sprzęt.
Innowacyjne rozwiązania doceniane na świecie
Targo BALTEXPO odbywają się w cyklu dwuletnim, nieprzerwanie od 1982 r. Oprócz części targowej, gdzie prezentowane są cenione na świecie pomysły i produkty firm związanych z gospodarką morską, organizowane są także seminaria i debaty. W tym roku tematyka wydarzenia objęła główne obszary gospodarki morskiej: przemysł okrętowy, offshore, infrastrukturę portów i przemysłu morskiego, logistykę w transporcie morskim, żeglugę morską i przybrzeżną, żeglugę śródlądową i gospodarkę wodną oraz bezpieczeństwo i ochronę portów, jak również ochronę środowiska.
Podczas tegorocznej edycji targów wręczono nagrody „Złota Kotwica” BALTEXPO 2017. Kapituła konkursu, w skład której wchodzą eksperci gospodarki morskiej i przemysłu okrętowego, przyznała nagrodę w kategorii „Produkt” stoczni Remontowa Shipbuilding za serię promów dual fuel: Salish Orca, Salish Eagle i Salish Raven. „Złota Kotwica” za „Usługę” powędrowała natomiast do towarzystwa klasyfikującego DVN GL za inspekcję dronową. Kapituła postanowiła też przyznać wyróżnienie dla Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej za stworzenie specjalistycznego pojazdu do celów patrolowych. Osobowością roku gospodarki morskiej został kpt. ż.w. inż. Zbigniew Sulatycki.
Podczas targów zostały także podpisane ważne umowy. Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podpisali memorandum o współpracy między Portem Gdańsk a położonym w Katarze Portem Hamad. Zarząd Morskiego Portu w Gdyni oraz spółka PORR natomiast zawarli umowę na budowę obrotnicy nr 2, zaś konsorcjum firm zainteresowanych stworzeniem Polskiego Łańcucha Dostaw dla projektu „W Pełni Wyposażonej Podstacji Transformatorowej na Morskie Farmy Wiatrowe” podpisało list intencyjny, którego głównym założeniem jest stworzenie wspólnego produktu o gotowości rynkowej.
Na potrzeby tegorocznej edycji powstała specjalna targowa strefa informacyjna, Strefa Edukacji i Pracy, przeznaczona zwłaszcza dla młodzieży i młodych ludzi poszukujących zatrudnienia w przedsiębiorstwach związanych z gospodarką morską. Nowością była także Strefa Innowacji i Zaawansowanych Technologii, gdzie zaprezentowane zostały unikalne oraz prototypowe rozwiązania techniczne, m.in. pojazd głębinowy Albatros przeznaczony do działań związanych z rozpoznaniem i kartografią środowiska morskiego.
W XIX Międzynarodowych Targach Morskich i Konferencjach BALTEXPO 2017 udział wzięło ponad 280 firm i instytucji z 19 krajów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii