• <
nauta_2024

Stocznia Safe promuje pływającą platformę dokującą. Transport gabarytów nie będzie już udręką [WIDEO]

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stocznia Safe promuje pływającą platformę dokującą. Transport gabarytów nie będzie już udręką [WIDEO]

Partnerzy portalu

Stocznia Safe promuje pływającą platformę dokującą. Transport gabarytów nie będzie już udręką [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Pływająca platforma dokująca to wielofunkcyjna jednostka pływająca, nad którą pracuje gdańska stocznia Safe. O zaletach i możliwościach tego projektu dyskutowało szerokie grono podczas konferencji „Nowe możliwości dla morskiego budownictwa hydrotechnicznego, offshore i przemysłu stoczniowego”.

W jednym miejscu udało się zgromadzić wszystkich, którzy biorą udział w procesie inwestycyjnym. Wśród gości konferencji byli więc i potencjalni inwestorzy, czyli przedstawicieli Urzędu Morskiego, portów, a także potencjalni generalni wykonawcy.

Stocznia Safe oraz portal GospodarkaMorska, organizatorzy konferencji, do dyskusji zaprosili także przedstawicieli firm żeglugowych, spedycyjnych i mniejszego przemysłu stoczniowego, jak i reprezentantów instytucji  finansowych.

– Pontono-dok, czyli Pływająca Platforma Dokująca (PPD), to zunifikowana technologia obchodzenia się z wielkogabarytowymi konstrukcjami. Mowa o statkach oraz ich elementach, ale i konstrukcji offshore, elementy platform wiertniczych czy skończone moduły wyposażone w pełni dla budowy przemysłu, energetyki – mówi Marek Siemaszko, prezes stoczni Safe.

Pływająca Platforma Dokująca posiada funkcje dokujące i transportowe w relacji woda-ląd i ląd-woda. Technologia dokowania obiektów pływających opracowana przez Safe umożliwia oprócz podjęcia obiektu z wody, jego transport na modułowych wózkach transportowych (SPMT), na nabrzeże, a nawet do hali.

Na wyposażeniu PPD jest również specjalistyczna rampa wyładunkowa dostosowana do nabrzeży o niskiej nośności do 2 ton na mkw. Wysokość boczna pontonu (5 m) pozwala na podjęcie ładunku praktycznie z każdego nabrzeża w kraju, bez względu na kierunek pływów i stan wody.

Co przesądziło o realizacji takiego pomysłu?

– Zaczęliśmy myśleć przede wszystkim o potrzebach własnych. Przebudowa naszego doku kosztowałaby kilkanaście milionów złotych, a wciąż nie spełniłaby celu. Postanowiliśmy więc wybudować coś nowego. I tak powstał pomysł na PPD – opowiada prezes Siemaszko.

O analizę możliwości wykorzystania pontono-doku przy realizacjach konstrukcji hydrotechnicznych planowanych w najbliższym czasie w Polsce, Safe zgłosił się do Wuprohyd.

– Widzimy duży potencjał, PPD można wykorzystać na wiele sposobów. To potencjalna korzyść dla polskich lub zagranicznych wykonawców by wykorzystać produkt polskiej stoczni, jednocześnie realizując ideę local content, zmniejszyć koszty i skrócić czas pracy – analizował Piotr Pawłowski, członek zarządu Wuprohyd.

Nowe technologie usprawnią inwestycje hydrotechniczne

Przedstawiciel Wuprohyd przeanalizował plany budowy lub rozbudowy infrastruktury hydrotechnicznej w największych polskich portach, które zaplanowano na najbliższe kilka lat. Mowa m.in. o budowie Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i Świnoujściu oraz zewnętrznego terminalu masowego w Świnoujściu. Do tego należy dodać budowę infrastruktury na potrzeby budowy i obsługi inwestycji związanych z morską energetyką wiatrową: port instalacyjny w Gdyni, port instalacyjny i serwisowy w Ustce czy port serwisowy we Władysławowie.

– Należy szukać rozwiązań przyspieszających realizację przedsięwzięć na etapie przygotowawczym oraz na etapie wykonawczym, w którym warto stosować właśnie m.in. technologie przyspieszające budowę – podsumował Piotr Pawłowski.

Natomiast Zenon Górecki, prezes zarządu Idek Sp. z o.o. przybliżył uczestnikom konferencji założenia projektowe i rozwiązania techniczne odpowiadające na potrzeby rynku.

W kontekście projektu stoczni Safe zaznaczył, że PPD różni się tym od istniejących obiektów, że pozwala obiekt pobrać z lądu, wyprowadzić na wodę, wydokować, a jeśli obiekt nie potrafi pływać, to może go przetransportować.

Pontono-dok przeciera szlak. „Tego nie robił jeszcze nikt” 

– Pontono-dok ma również zaletę, którą nikt do tej pory nie mógł się pochwalić, bowiem nikt nie potrafi tego robić – stwierdził prezes Górecki. 

– PPD może pobrać obiekt pływający, który wpłynie na tę platformę, zostanie podniesiony do góry i przetransportowany na ląd. Stamtąd trafi np. do hali, gdzie można zająć się malowaniem, remontem, przeglądem.

Podkreślił, że projekt niesie ze sobą dodatkowy efekt ekologiczny. Platforma będzie sterylnie czysta, bowiem służy tylko do wydokowania, dokowania i transportu. A zwykle na dokach robi się malowanie czy czyszczenie.

Głos zabrał również przedstawiciel Polskiego Rejestru Statków S.A., dyrektor Pionu Okrętowego, Grzegorz Pettke, który ocenił projekt PPD.

– Z punktu widzenia uniwersalności koncepcji PPD, należy szczególnie podkreślić elastyczność przejawiającą się nie tylko w bogactwie wariantów zastosowań transportowych (dowolne konfigurowanie przestrzeni ładunkowej), ale również stworzenie szerokiego pola do wdrożenia technik automatycznej kontroli parametrów urządzenia – powiedział Grzegorz Pettke.

Ten fakt powoduje, że koncepcja ma przede wszystkim szanse wielokierunkowego rozwoju – może doczekać się wielu wersji dla zastosowań specjalistycznych m.in. dla morskiej energetyki wiatrowej, Marynarki Wojennej, jak i w budownictwie hydrotechnicznym bądź offshore. 

– Ponadto, rozwój tej koncepcji może dawać możliwość współpracy wielu specjalizacji – od czysto okrętowych, aż po wyrafinowane techniki komputerowe – dodał dyrektor.

PRS uczestniczy w projekcie Pływającej Platformy Dokującej, w pierwszym etapie  rozpatrując i zatwierdzając dokumentację klasyfikacyjną dla nadania symbolu klasy. Rolą towarzystwa klasyfikacyjnego będzie także nadzór nad budową konstrukcji stalowej doko-pontonu, produkcją materiałów i urządzeń, nadzór nad montażem urządzeń oraz udział w próbach. 

– Wynikiem tych działań będzie wystawienie odpowiednich dokumentów i certyfikatów dla dopuszczenia platformy do bezpiecznego użytkowania – zapowiedział Pettke.

Ważnymi gośćmi konferencji były przedstawicielki instytucji finansowych Iwona Kasperowicz dyrektor Regionu Pomorskiego Banku Gospodarstwa Krajowego podkreśliła, że aspiracją banku, jak i regionu pomorskiego, jest rozwój przemysłu istotnego dla Pomorskiego.

– A takim jest z pewnością przemysł stoczniowy, rozwój portów i infrastruktury – powiedziała dyrektor Kasperowicz.

Natomiast Joanna Kwitowska-Zawadzka z Agencji Rozwoju Przemysłu zaznaczyła, że instytucja, już od 30 lat wspiera przedsięwzięcia, w tym te z branży stoczniowej.

– Na lokalnym rynku w Gdyni możemy zaoferować przedsiębiorcom instrumenty inwestycyjne i obrotowe. Jeśli chodzi o wspieranie tego typu przedsięwzięć, wyróżnia nas duża elastyczność oferty i dostosowanie do potrzeb danego przedsiębiorcy. W bardzo dużym zakresie mamy doświadczenie w strukturyzowaniu samego sposobu finansowania i zabezpieczeń – podsumowała dyrektor Centrum Obsługi Przedsiębiorcy w Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Konferencja odbyła się w Centrum Hotelu w Gdańsku.

Dodajmy, że na realizację projektu pływającej platformy dokującej stocznia Safe uzyskała dofinansowanie z Narodowego Centrum Badania i Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 Podziałanie 1.1.1. Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa w wysokość 40 proc. kosztów kwalifikowanych.

Tytuł projektu: „Opracowanie i demonstracja zunifikowanej technologii przemieszczania szczególnie ciężkich, wielkogabarytowych konstrukcji pływających i hydrotechnicznych (offshore) pomiędzy lądem a pływającymi urządzeniami dokującymi lub transportowymi, z wykorzystaniem zautomatyzowanych algorytmów obliczeniowych”.

PŁYWAJĄCA PLATFORMA DOKUJĄCA (PPD)

Podstawowe dane techniczne:

Wymiary główne:

Długość całkowita (z odbojnicami) Lc=69,25 m,

Długość między pionami LPP=69,00 m,

Szerokość konstrukcyjna BK=30,00 m,

Szerokość całkowita (z odbojnicami) BC=30,25 m,

Wysokość boczna przy wieżach H=13,00 m,

Wysokość do pokładu roboczego H1=5,00 m,

Zanurzenie maksymalne PPD dla funkcji doku Tdmax=11,00 m,

Zanurzenie maksymalne pontonu PPD dla funkcji doku Tpmax=4,70 m,

Zanurzenie maksymalne PPD dla funkcji transportowej Ttmax=3,80 m,

Długość wież LW=18,00 m,

Szerokość wież BW=4,00 m,

Wysokość wież liczona od pokładu roboczego HW=8,00 m,

Szerokość pontonu między wieżami BR=22,00 m,

Odstęp wręgowy 500 mm.

Dane pozostałe:

Maksymalny udźwig PPD dla funkcji transportowej Ptmax=5000 t.

Maksymalny udźwig PPD dla funkcji doku Pdmax=3000 t.

Wyporność PPD dla zanurzenia 4,70 m DtmaxP=9568,00 t.

Wyporność PPD dla zanurzenia 11,00 m DtmaxD=11310,00 t.

Dopuszczalne obciążenie pokładu (w pasach ruchu platform SPMT) q1max=20t/m2.

Dopuszczalne obciążenie pokładu q2max=10t/m2


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.