• <
nauta_2024

Dobry rok dla Liebherr. Nowe dźwigi w portach na całym świecie

jm

26.01.2022 20:18
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Dobry rok dla Liebherr. Nowe dźwigi w portach na całym świecie

Partnerzy portalu

Dobry rok dla Liebherr. Nowe dźwigi w portach na całym świecie - GospodarkaMorska.pl
Fot. Liebherr

Liebherr, wiodący producent dźwigów portowych, poinformował, że 2021 rok był w tym segmencie rekordowy. Do portów na całym świecie popłynęło ponad 80 nowych dźwigów. Dobrze funkcjonowała także sprzedaż używanych urządzeń.

Mobilne dźwigi portowe Liebherr znalazły klientów w 31 krajach na wszystkich kontynentach. Firma podaje, że mocno rozwinęły się rynki na Bliskim Wschodzie i w Zachodniej Afryce, stabilnie funkcjonowały także Europa i obie Ameryki. Najpopularniejszym produktem był dźwig LHM 550, po piętach deptał mu model LHM 420. Z kolei sprzedaż LHM 800 podniosła się w stosunku do zeszłego roku trzykrotnie.

Świetnie sprzedawały się też suwnice portalowe. W komunikacie opublikowanym przez Liebherr czytamy, że firma jeszcze nigdy nie sprzedała w ciągu jednego roku tak wielu urządzeń tego typu. 20 z nich to modele Liebherr Portal Slewing Cranes (LPS). Jedno z bardziej interesujących zamówień zostało zrealizowane pod koniec roku – cztery suwnice LPS 800 zamówił włoski producent stali Acciaierie d'Italia. Wszystkie są elektryczne i bezemisyjne. Zostały także wyposażone w system hybrydowy Pactronic, dający im dodatkowe źródło zasilania.

Liebherr podaje, że prawie połowa z wszystkich mobilnych żurawi sprzedanych w 2021 posiadała elektryczne silniki główne, co oznacza, że mogły pracować bezemisyjnie. W porównaniu z 2019 rokiem, popyt na elektrycznie zasilane maszyny podwoił się. – Widzimy, że nasze wyrafinowane elektryczne silniki rewolucjonizują prace portowe. Wspólnie z naszymi klientami będziemy dalej podążać ścieżką w kierunku zrównoważonych portów – stwierdził Andreas Ritschel, zastępca dyrektora sprzedaży w Liebherr MHC.

Spośród elektrycznych maszyn Liebherr powodzeniem cieszyły się żurawie portalowe LPS 420 E, w pełni elektryczne. W 2021 roku sprzedało się ich sześć, z czego jeden do Niemiec. Producent podaje, że od momentu wprowadzenia tego modelu na rynek, cieszy się on stabilnym popytem.

Jak podaje Liebherr, jednym z rosnących rynków jest Afryka. Wraz z rozwojem ekonomicznym na kontynencie rozwijają się projekty infrastrukturalne, co widać było w 2021 roku w afrykańskich portach. Liebherr dostarczył wa nowe dźwigi kontenerowe LHM 800 do Sogester Container Terminal w Angoli, dwa kolejne powędrowały do Togo, do TIL Terminals w Lomé.

Dynamiczny rozwój sprzedaży urządzeń elektrycznych nie oznacza, że z obiegu całkowicie wypadły żurawie zasilane tradycyjnymi silnikami Diesla. Liebherr chwali się jednak, że i dla tego typu maszyn opracował rozwiązania, które są przyjaźniejsze środowisku. W ten sposób do szwedzkiego portu Sodertajle trafił dźwig LHM 420 zasilany paliwem HVO diesel. Jest to niekopalny olej napędowy wykonany w 100 procentach z surowców odnawialnych. Nie emituje dodatkowego dwutlenku węgla do atmosfery.

Co ciekawe, nie obyło się bez polskich akcentów. Przed dwoma laty w fabryce Liebherr w Rostocku doszło do wypadku, w wyniku którego uszkodzony został ciężki żuraw na statku Orion I – jednostce instalacyjnej morskich turbin wiatrowych. Statek został wyremontowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Natomiast szczecińska spółka Teleyard, należąca do holdingu Telmond, otrzymała zlecenie na wyprodukowanie części urządzenia, które ma zapobiec podobnym problemom na statku w przyszłości. Armator Orion I – DEME Offshore – zaprojektował specjalną instalację, która ma uchronić jednostkę przed uszkodzeniami powstałymi w wyniku nagłej utraty obciążenia dźwigu (np. zerwania haka, jak to miało miejsce w Rostocku).

Komponent powstał w zakładzie Teleyard w Szczecinie, całość została zmontowana w zakładzie ST3 Offshore. Z tamtejszego nabrzeża, przy użyciu suwnicy bramowej, urządzenie zostało załadowane na statek Rix Pacific i popłynęło do Rostocku, gdzie zostanie zainstalowane na Orion I.

W styczniu 2022 nowy żuraw Liebherr pojawił się także w Porcie Gdańskim Eksploatacja. Model LHM 550 to jeden z największych w swojej klasie. Jest to trzysetny egzemplarz tego modelu. Pracuje na Nabrzeżu Dworzec Drzewny. – Ta jednostka to mercedes wśród żurawi. Pozyskanie tego sprzętu było wyzwaniem dla całej organizacji zarówno finansowym, ale i administracyjnym. Można powiedzieć, że zostaliśmy dokładnie zbadani – mówił Radosław Stojek, prezes zarządu Portu Gdańskiego Eksploatacja S.A.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.