• <
nauta_2024

Smarowanie kadłuba powietrzem - Odfjell wybiera Alfa Laval OceanGlide, aby zwiększyć efektywność energetyczną

kw

14.06.2023 15:08
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Smarowanie kadłuba powietrzem - Odfjell wybiera Alfa Laval OceanGlide, aby zwiększyć efektywność energetyczną

Partnerzy portalu

Fot. Alfa Laval Polska

Przełom w transporcie morskim. Odfjell Ship Management nawiązał współpracę z Alfa Laval, wybierając system smarowania powietrzem Alfa Laval OceanGlide do zainstalowania na jednym ze swoich tankowców. Alfa Laval OceanGlide to nazwa nowo nabytego systemu smarowania powietrzem. Nowe rozwiązanie stanowi kolejny element oferty w portfolio zrównoważonych produktów Alfa Laval.


Wiodąca firma Odfjell zajmująca się przewozem chemikaliów, podpisała umowę z Alfa Laval na wdrożęnie instalacji OceanGlide na jednym z ich tankowców. Implementacja rozwiązania nastąpi jeszcze w tym roku. Odfjell jest znany z wdrażania nowych technologii, które mają poprawić efektywność energetyczną i zrównoważony rozwoj swojej globalnej floty dalekomorskiej. Instalując OceanGlide, Odfjell ma na celu dalsze usprawnienie efektywności pracy tankowców poprzez uzyskanie korzyści z tej innowacyjnej technologii.

Odfjell zdecydował się na wdrożenie smarowania powietrzem w celu optymalizacji oszczędności energii. Ten opatentowany i zatwierdzony system wykorzystuje oscylatory do generowania równomiernej warstwy mikropęcherzyków powietrza na całym płaskim dnie statku, zmniejszając opór pomiędzy kadłubem a wodą, tym samym zmniejszając tarcie i opór.  Smarowanie kadłuba powietrzem oferuje armatorom elastyczność finansową i operacyjną, przy znacznie zmniejszonym zużyciu energii, poziomach emisji i hałasu. Technologia ta działa we wszystkich warunkach morskich, nie jest zależna od pogody.


Zmniejszając opór statku, system OceanGlide wpływa znaczącą na redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 o kilkanaście procent.

"Cieszymy się, że Odfjell wybrał OceanGlide" - mówi Anders Lindmark, Prezes Pionu Heat & Gas Systems, Alfa Laval. "Staramy się rozwijać i dostarczać naszym klientom innowacyjne i przyjazne dla środowiska technologie, takie jak OceanGlide, które wspierają ich w osiąganiu celów dekarbonizacji i umożliwiają im efektywną żeglugę".

"Od 2014 r. Odfjell zainstalował na swoich statkach ponad 130 energooszczędnych urządzeń. W pierwszym kwartale 2023 r. odnotowaliśmy historycznie niską intensywność emisji dwutlenku węgla - ponad 50% poniżej poziomu bazowego IMO dla naszej floty. Nasze wysiłki na rzecz dekarbonizacji nie kończą się na tym osiągnięciu - teraz nadszedł czas, aby rozpocząć wdrażanie bardziej zaawansowanych technologii. Uważamy, że system smarowania kadłuba powietrzem jest dla nas naturalnym kolejnym krokiem i z niecierpliwością czekamy na wdrożenie Alfa Laval OceanGlide w celu dalszej pracy na rzecz dekarponizacji"- mówi Erik Hjortland, wiceprezes ds. technologii w Odfjell.


Wykorzystanie mocy smarowania powietrzem


Jedną z kluczowych zalet Alfa Laval OceanGlide jest możliwość regulacji zużycia energii za pomocą pasm oscylacyjnych. Technologia OceanGlide polega na tworzeniu opływowych sekcji na płaskim dnie statku, z których każda ma własną opaskę generującą pęcherzyki powietrza. Niezależne sterowanie każdym pasmem pozwala na bardziej kontrolowany i opływowy przepływ pęcherzyków powietrza w celu zapewnienia optymalnej wydajności, maksymalnego pokrycia i zmniejszenia mocy sprężarki.

"Unikalna konfiguracja pasm w sekcje dla regulowanego przepływu pęcherzyków powietrza jest cechą wyróżniającą system OceanGlide. Taka konfiguracja pozwala na precyzyjną kontrolę i optymalizację zużycia energii, a my z niecierpliwością czekamy na udokumentowanie jej energooszczędnego działania na naszych chemikaliowcach" - mówi Erik.

Wysoka wydajność systemu smarowania powietrzem OceanGlide w wytwarzaniu pęcherzyków nie tylko zapewnia skuteczną warstwę powietrza przy mniejszej liczbie sprężarek, ale także zapewnia dodatkową korzyść w postaci wygodnego umieszczenia ich w dowolnym miejscu na pokładzie. System nie wymaga modyfikacji strukturalnych ani ponownej certyfikacji statku, dzięki czemu idealnie nadaje się do modernizacji, a także do nowych konstrukcji. Opaski, zaprojektowane z niskim profilem i bez ruchomych części, można z łatwością skonfigurować pod statkiem w dowolnej stoczni.


Przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony środowiska


Technologia smarowania powietrzem jest uznawana przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) za "Innowacyjną Technologię Efektywności Energetycznej" w celu obniżenia emisji dwutlenku węgla. Technologia ta wspiera zgodność z Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI), Energy Efficiency Design Index (EEDI) oraz redukcję intensywności emisji dwutlenku węgla w celu spełnienia wymagań IMO w zakresie wskaźnika intensywności emisji dwutlenku węgla (CII). Poza tym innowacyjna technologia smarowania powietrzem fluidalnym minimalizuje emisję CO2, pomagając w ten sposób w ograniczeniu podatku od emisji CO2.

Więcej informacji na temat technologii smarowania powietrzem Alfa Laval OceanGlide można znaleźć na stronie: www.alfalaval.com/OceanGlide.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.