Rosyjskie "statki-widmo" przygotowują plany sabotażu farm wiatrowych i kabli telekomunikacyjnych poprowadzonych przez Bałtyk i Morze Północne - wynika ze śledztwa przeprowadzonego przez dziennikarzy mediów publicznych w Danii, Norwegii, Szwecji i Finlandii. Według reporterów plany te szykowane są na wypadek, gdyby doszło do wojny Rosji ze światem zachodnim.
Skandynawskie media donoszą, że Rosja posiada na Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym całą flotę statków szpiegowskich, które udają, że są rybackimi trawlerami. Na ich pokładzie umieszczono sprzęt szpiegowski. Zadaniem załóg jest tworzenie map miejsc, które mogłyby być celem potencjalnego sabotażu.
Według oficera duńskiego kontrwywiadu Rosjanie przygotowują plany na wypadek, gdyby doszło do pełnowymiarowego konfliktu z Zachodem. Z kolei przedstawiciel norweskiego wywiadu powiedział dziennikarzom, że
Rosjanie uznają ten program za bardzo ważny i jest on nadzorowany
bezpośrednio z Moskwy. Norweskiego wywiad przekazał, że dla Rosjan jest to projekt bardzo ważny, a nadzór nad nim odbywa się bezpośrednio z Moskwy.
Jednostki pływające po wodach Bałtyku i Morza Północnego udające statki rybackie mają wyłączone nadajniki, dlatego nie można określić ich pozycji.
Raport skandynawskich dziennikarzy koncentruje się na rosyjskim statku "Admirał Władimirski", który oficjalnie jest ekspedycyjnym statkiem oceanograficznym. Z ustaleń mediów wynika jednak, że w rzeczywistości to rosyjski statek szpiegowski. Prześledzono ruchy tego statku w pobliżu siedmiu farm wiatrowych na wybrzeżu Wielkiej Brytanii i Holandii. Okazuje się, że "Admirał Władimirski" zwalniał za każdym razem, gdy zbliżał się do takich farm. Co więcej, przez miesiąc jednostka pływała z wyłączonym nadajnikiem.
Po podpłynięciu do statku, jeden z dziennikarzy zauważył na pokładzie "Admirała" zamaskowanego mężczyznę, który miał przy sobie przedmiot przypominający wojskowy karabin szturmowy. Warto zauważyć, że sam statek w listopadzie ubiegłego roku został zauważony w pobliżu szkockiego wybrzeża, koło Moray Firth, gdzie znajduje się baza samolotów RAF-u.
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów