Firma Matson, będąca jednym z największych amerykańskich przewoźników na Pacyfiku, złożyła w stoczni Philly Shipyard zamówienie o wartości blisko miliarda dolarów na budowę trzech nowych kontenerowców klasy Aloha. Planowo pierwszy statek ma zostać dostarczony kontrahentowi w czwartym kwartale 2026 roku, a kolejne rok później. Przewoźnik planuje, by otrzymane nabytki zastąpiły obecnie wykorzystywane na Pacyfiku, które z kolei zostaną wdrożone do pracy na Alasce.
Statki klasy Aloha mają długości 260 metrów i są obecnie największymi jednostkami kontenerowymi, jakie kiedykolwiek zbudowano w USA. Przewożą kontenerowce o łącznej objętości do 3600 TEU. Zaprojektowano je do pokonywania odległości z prędkością przekraczającą 23 węzły. Planowane jednostki będą wyposażone w silniki dwupaliwowe, zaprojektowane do pracy z użyciem paliw konwencjonalnych lub z użyciem skroplonego gazu ziemnego. Wcześniejsze statki tej klasy wymagały modyfikacji, aby korzystać z LNG, stąd nowe będą od początku zdolne do wykorzystywania gazu jako paliwa.
PRESS RELEASE | Philly Shipyard Wins USD 1 Billion Contract to Build Three Aloha Class LNG-Fueled Containerships for Matson. Read More: https://t.co/yWXpHZBU3s
— Philly Shipyard, Inc. (@PhillyShipyard) November 2, 2022
Tegoroczna wartość zamówień realizowanych przez stocznię jest obecnie największa w jej 25-letniej historii, wynosząca ponad 2 miliardy dolarów. Oprócz kontraktu z Matsonem, Philly Shipyard buduje aktualnie pięć wielozadaniowych statków bezpieczeństwa narodowego (National Security Multi-Mission Vessel, NSMV) na zlecenie Tote Services LLC i jednego przeznaczonego do podmorskich instalacji skalnych (Subsea rock installation vessel, SRIV) dla Great Lakes Dredge & Dock Company LLC.
To już kolejny raz, gdy stocznia Philly Shipyard w USA realizuje zamówienie dla firmy Matson. W latach 2018-2019 do służby weszły dwa kontenerowce klasy Aloha, napędzane w konwencjonalny sposób, a także cztery inne w latach 2003-2006. Wszystkie są wykorzystywane też zgodnie z tzw. „ustawą Jonesa” o flocie handlowej z 1920 roku, która zaznacza, że przewóz towarów między portami USA może się odbywać wyłącznie na statkach bandery narodowej, będących własnością obywateli państwa i mających załogę złożoną z Amerykanów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii