Firma Matson, będąca jednym z największych amerykańskich przewoźników na Pacyfiku, złożyła w stoczni Philly Shipyard zamówienie o wartości blisko miliarda dolarów na budowę trzech nowych kontenerowców klasy Aloha. Planowo pierwszy statek ma zostać dostarczony kontrahentowi w czwartym kwartale 2026 roku, a kolejne rok później. Przewoźnik planuje, by otrzymane nabytki zastąpiły obecnie wykorzystywane na Pacyfiku, które z kolei zostaną wdrożone do pracy na Alasce.
Statki klasy Aloha mają długości 260 metrów i są obecnie największymi jednostkami kontenerowymi, jakie kiedykolwiek zbudowano w USA. Przewożą kontenerowce o łącznej objętości do 3600 TEU. Zaprojektowano je do pokonywania odległości z prędkością przekraczającą 23 węzły. Planowane jednostki będą wyposażone w silniki dwupaliwowe, zaprojektowane do pracy z użyciem paliw konwencjonalnych lub z użyciem skroplonego gazu ziemnego. Wcześniejsze statki tej klasy wymagały modyfikacji, aby korzystać z LNG, stąd nowe będą od początku zdolne do wykorzystywania gazu jako paliwa.
PRESS RELEASE | Philly Shipyard Wins USD 1 Billion Contract to Build Three Aloha Class LNG-Fueled Containerships for Matson. Read More: https://t.co/yWXpHZBU3s
— Philly Shipyard, Inc. (@PhillyShipyard) November 2, 2022
Tegoroczna wartość zamówień realizowanych przez stocznię jest obecnie największa w jej 25-letniej historii, wynosząca ponad 2 miliardy dolarów. Oprócz kontraktu z Matsonem, Philly Shipyard buduje aktualnie pięć wielozadaniowych statków bezpieczeństwa narodowego (National Security Multi-Mission Vessel, NSMV) na zlecenie Tote Services LLC i jednego przeznaczonego do podmorskich instalacji skalnych (Subsea rock installation vessel, SRIV) dla Great Lakes Dredge & Dock Company LLC.
To już kolejny raz, gdy stocznia Philly Shipyard w USA realizuje zamówienie dla firmy Matson. W latach 2018-2019 do służby weszły dwa kontenerowce klasy Aloha, napędzane w konwencjonalny sposób, a także cztery inne w latach 2003-2006. Wszystkie są wykorzystywane też zgodnie z tzw. „ustawą Jonesa” o flocie handlowej z 1920 roku, która zaznacza, że przewóz towarów między portami USA może się odbywać wyłącznie na statkach bandery narodowej, będących własnością obywateli państwa i mających załogę złożoną z Amerykanów.
Mitsubishi Shipbuilding oczekuje na komercjalizację swojego statku do bunkrowania amoniaku
Silniki elektryczne są łatwiejsze konstrukcyjnie i bardziej niezawodne. To nasza przyszłość
Deltamarin uczestniczy w projekcie konwersji żaglowej dla jednostek firmy Socatra
Firmy stoczniowe ruszają na łowy pracowników
Amer Shipping zamawia dwa statki do przewozu ładunków suchych od Concordia Damen
Damen zbuduje stery dla niemieckich fregat