W piątek 26 lutego 2021 r. W Damen Shipyards Den Helder (DSDH) odbyła się ceremonia nadania nazwy i przekazania łodzi ekspedycyjnej (ESB) Hydrograaf należącej do Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (RNLN).
Ceremonia odbyła się zgodnie z obowiązującymi obostrzeniami związanymi z koronawirusem, przy czym większość zaproszonych była obecna za pośrednictwem transmisji na żywo. Również nadanie nazwy odbyło się zdalnie, ustępująca sekretarz stanu Barbara Visser naciśnięciem jednego przycisku roztrzaskała butelkę szampana o statek w Den Helder. W ceremonii fizycznie uczestniczyli: zastępca dowódcy sił morskich kontradmirał Nacht Hulsker, kapitan porucznika ESB na morzu 2 (OC) van Amerongen, dyrektor projektów dowódca DMO Kreiter, zastępca dyrektora DSDH Peter van den Berg oraz kierownik projektu.
Projekt i budowa Hydrograaf zostały zrealizowane w ścisłej współpracy między DMO i DSDH.
- Kierownik projektu, wraz z zespołem Ministerstwa Obrony, zastosował zaawansowane technologie podczas projektowania i budowy tego nowego typu statku - powiedział Peter van den Berg z DSDH
Po zakończeniu budowy Hydrograaf może przyjąć maksymalny ciężar 24 ton, w związku z maksymalną dopuszczalną masą ładunku instalacji dźwigowej Davits na statkach takich jak HNLMS Johan de Witt. Jednocześnie statek musi osiągać prędkość co najmniej 20 węzłów, przy bardzo niskich wymaganiach dotyczących hałasu i ograniczonej przestrzeni do rejestracji wszystkich urządzeń hydrograficznych.
Po ceremonii nadania nazwy ESB została symbolicznie przekazana przez DSDH dyrektorowi projektów Defensie Materieel Organistatie (DMO), dowódcy Kreiterowi, wzniesiono także toast za statek i jego załogę.
W nadchodzących tygodniach ESB będzie przygotowana do przekazania RNLN, która po kilkutygodniowych przeróbkach rozpocznie eksploatację statku.
ESB zapewni aktualne informacje o warunkach glebowych i sytuacji poniżej linii wodnej w miejscach, w których taki wgląd jest wymagany. Dzięki tym informacjom Królewska Marynarka Wojenna Holandii będzie mogła wspierać ekspedycyjne operacje morskie i zapewniać środowisko, w którym statki mogą bezpiecznie nawigować.
Główne zadania ESB to:
ESB ma szesnaście metrów długości i może samodzielnie wykonywać pomiary hydrograficzne w warunkach taktycznych w dużej odległości od statku macierzystego. Jest pełnoprawną platformą, która jest porównywalna ze statkiem do badań hydrograficznych (HOV) i spełnia najwyższe standardy geodezyjne.
Nazwa Hydrograaf została wybrana na cześć Państwowego Statku Inspekcyjnego Hydrograaf z 1910 roku. Ponadto nazwa ma bezpośrednio kojarzyć się z najważniejszą funkcją jednostki.
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji