Duża norweska stocznia zatrudniająca Polaków upadła - Kleven Verft bankrutem. W ubiegły piątek, zarząd stoczni Kleven Verft AS i dwóch spółek zależnych - Kleven Maritime Contract AS i Kleven Maritime Technology AS zgłosił wniosek o upadłość. Z decyzją nie zgadza się dyrektor zarządzający Tomislav Debeljak.
Wszczęcie postępowania upadłościowego nastąpiło zaraz po tym, jak lokalne banki postanowiły wypowiedzieć umowy finansowania. Ponadto, już w ubiegłym tygodniu jej nowy właściciel, chorwacka Grupa DIV, wystosowała do klientów i wierzycieli pisemne ostrzeżenie, że jeśli do 1 lipca nie zostaną zawarte nowe umowy - stocznię czeka upadek.
Jak czytamy w oświadczeniu Grupy DIV: "Nieuzasadnione wypowiedzenie kredytu i późniejsze zamrożenie rachunków uniemożliwiły Kleven Verft i spółkom zależnym wykonywanie ich działalności, mimo że zarząd firmy włożył znaczne wysiłki w celu przywrócenia negocjacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami".
O bankructwie jako pierwsi dowiedzieli się pracownicy na spotkaniu trzeciego lipca. Według doniesień medialnych, w ostatnim czasie około 225 pracowników nie otrzymało od stoczni wynagrodzenia. Jeszcze pod koniec czerwca, rzecznik prasowy Kleven prosił pracowników, aby zachowali spokój. Jak mówił: "Przeszliśmy już kilka burz w przeszłości, więc myślę, że musimy po prostu zacząć od nowa."
W stoczni Kleven Verft było zatrudnionych wielu Polaków. Przedsiębiorstwo było również znaczącym zleceniodawcą polskich stoczni. Sprowadzało również z Polski części niezbędne do montażu statków oraz współpracowała z biurami projektowymi znad Wisły. Zarząd Kleven Verft kilkukrotnie wyrażał zainteresowanie zakupem Stoczni Gdańskiej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów