• <
nauta_2024

Naval Group zawiązuje współpracę z norweskim centrum badawczym. Firma stara się o pozyskanie kolejnego zamówienia na fregaty

25.04.2025 18:16 Źródło: Naval Group
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Naval Group zawiązuje współpracę z norweskim centrum badawczym. Firma stara się o pozyskanie kolejnego zamówienia na fregaty
Fot. Naval Group

Naval Group i norweskie centrum badawcze SINTEF podpisały umowę o współpracy partnerskiej w formie protokołu ustaleń (MoU). Celem jest zbadanie możliwości wspólnego działania w dziedzinie badań naukowych oraz prac rozwojowych (R&D), zarówno do użytku cywilnego, jak i wojskowego. Firma jest zainteresowana również sprzedażą fregat najnowszej serii FDI do Norwegii.

W podpisaniu umowy uczestniczyli m.in. Emmanuel Brochard, przedstawiciel Europejskiego Partnerstwa Badawczo-Rozwojowego w Naval Group oraz Vegar Johansen, prezes SINTEF Ocean. Wydarzenie jak i francusko-norweskie rozmowy poświęcone współpracy odbyły się w Trondheim. Miejsce było wyjątkowe, gdyż wszystko przeprowadzono na pokładzie francuskiej fregaty FS Aquitaine (D650), należącej do serii ośmiu jednostek FREMM (fr. Frégate Européenne Multi-Mission; Italian, wł. Fregata Europea Multi-Missione, ang. European multi-purpose frigate). Okręt ten w marcu ub. r. spędził kilka dni w Porcie Wojennym Gdynia.

Czytaj więcej: W Gdyni swój postój miała francuska fregata FS Aquitaine

Jak informuje Naval Group, podpisany protokół ustaleń zapewnia formalne ramy do zbadania potencjalnych inicjatyw badawczo-rozwojowych, będących przedmiotem wspólnego zainteresowania obu podmiotów. Dotyczy to projektowania statków i okrętów, co ma się też wiązać z pracami odnośnie optymalizacji ich osiągów, morskich systemów zasilania i napędu, a także logistyki, autonomiczności, rozwoju platform bezzałogowych i „cyfrowych bliźniaków”.

Co należy zauważyć, francuska firma jest zainteresowana sprzedażą do Norwegii fregat opartych na serii FDI (Frégate de Défense et d'Intervention), powstającej na potrzeby sił morskich Francji i Grecji. W tej sprawie rozmowy na poziomie przedstawicieli władz państw prowadzono w listopadzie ub. r. Rząd w Oslo jest gotowy wydać równowartość miliardów dolarów na prawie 30 nowych okrętów, w tym fregaty, które zastąpią obecnie eksploatowane jednostki typu Fridtjof Nansen.

Fregata serii FDI, Amiral Ronarc'h (D660)


O pozyskanie zamówienia na budowę fregat dla Norwegii starają się także inne podmioty, wśród których nie brakuje silnych konkurentów. W szranki stają m.in. niemiecki ThyssenKrupp Marine Systems (typ F127), włoski Fincantieri (typ Constellation oparty na projekcie FREMM). Także Brytyjczycy są zainteresowani sprzedażą swoich okrętów, opartych na typie 26. Co należy podkreślić, norweskie władze mocno zaznaczają zaangażowanie rodzimych podmiotów w budowę jednostek dla siebie, stąd wszystkie firmy poszukują partnerstwa wśród firm z branży stoczniowej, zbrojeniowej i technologicznej w kraju, aby zbudować grunt pod transfer wiedzy oraz zaangażowanie local content. W działania związane z promocją ofert angażują się nie tylko same firmy, ale też przedstawiciele państw, z których pochodzą, a nawet reprezentanci kadr morskiego rodzaju sił zbrojnych.

Czytaj więcej: Naval Group kolejnym chętnym do wzięcia udziału w przetargu na norweskiego „Miecznika”

Fregaty serii FDI są obecnie mocno promowane przez Naval Group, a podczas międzynarodowych targów morskiej branży zbrojeniowej Euronaval 2024 były przedstawione jako towar eksportowy. Aktualnie trwa budowa odpowiednio pięciu dla sił morskich Francji i czterech dla Grecji. W tym roku do służby ma wejść pierwszy okręt tej serii, francuski Amiral Ronarc'h (D660).

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.