• <
nauta_2024

Jeden z największych francuskich okrętów przechodzi próby morskie. W niedługim czasie ma wejść do służby

11.04.2025 15:57 Źródło: OCCAR
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Jeden z największych francuskich okrętów przechodzi próby morskie. W niedługim czasie ma wejść do służby
Fot. OCCAR

Do stoczni we francuskim Saint Nazaire, należącej do Chantiers de l'Atlantique, powrócił przyszły okręt zaopatrzeniowy Marynarki Wojennej Francji (Marine Nationale), Jacques Stosskopf (A726). Znajdująca się w fazie doposażania i prób morskich jednostka pomocnicza jest coraz bliżej do przekazania zamawiającemu.

Do stoczni okręt powrócił 9 kwietnia, jak poinformowała francusko-włoska Organizacja Współpracy w zakresie Wspólnego Uzbrojenia (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement/Organisation for Joint Armament Co-operation, OCCAR). W budowę są zaangażowane dwie stocznie, francuska Chantiers de l'Atlantique oraz włoska Fincantieri.

Zwodowany w sierpniu okręt czekają potem kolejne wyjścia. Zaplanowano kolejne, intensywne próby morskie na Oceanie Atlantyckim i Morzu Śródziemnym, przed ostateczną dostawą do Tulonu we Francji. Co też istotne, wykonawcy przemysłowi przeprowadzą testy odbiorcze w obecności członków personelu OCCAR LSS Programme Division, ekspertów z francuskiej Dyrekcji Generalnej Uzbrojenia (DGA) i kadry francuskich sił morskich, aby zweryfikować zgodność systemów i wyposażenia platformy pokładowej z ich wymaganiami operacyjnymi.

Okręt powstaje w ramach francusko-włoskiego programu budowy jednostek wsparcia logistycznego (LSS). Jest zarządzany przez OCCAR w imieniu francuskiej DGA i jej włoskiego odpowiednika, NAVARM. Celem było zaprojektowanie, budowa i dostarczenie łącznie sześciu okrętów, odpowiednio dwóch dla Włoch i czterech dla Francji. Zamówienie zawiera w sobie także wsparcie techniczne jednostek (ISS), ponadto strona włoska ma wciąż opcję na jeszcze jeden okręt.

Powstający okręt należy do serii określanej jako Bâtiment ravitailleur de forces lub w skrócie BRF. Są to jednostki przeznaczone do działań pomocniczych, takich jak transport paliwa i innych zapasów na okręty, w tym działającym w ramach lotniskowcowej grupy bojowej lub morskich grup zadaniowych. Mają być zdolne do przeprowadzania operacji tankowania na pełnym morzu, wydłużając zdolność jednostek morskich do działania bez zawijania do portu. Zostały zaprojektowane w celu zapewnienia długoterminowego wsparcia i posiadają większą pojemność ładunkową i paliwową niż ich poprzednicy, okręty typu Durance. Są w stanie dostarczyć na otwarte morze blisko 13 000 m3 paliwa, amunicji, części zamiennych i żywności. 

Dzięki swoim zdolnościom do zaopatrywania na morzu, okręty tej serii mają stanowić kluczowy element logistyki morskiej tak sił morskich Francji, jak i w ramach NATO. Są przeznaczone do zadań zaopatrzeniowych, które wymagają przedłużenia autonomiczności sił morskich, jak choćby podczas długotrwałych patroli czy też dalekich rejsów.

Francuski okręt zaopatrzeniowy typu Jaques Chevalier, fot. Chantiers de l'Atlantique


Okręt 194 metry długości i pełną wyporność dochodzącą do 31 000 ton, co czyni go jednym z największych w siłach morskich Francji. Załoga okrętu wynosi 130 oficerów i marynarzy, ale w zależności od zadań jest możliwe zaokrętowanie 60 dodatkowych załogantów lub pasażerów. Przestrzeń ładunkowa wynosi 13 000 m3. Osiąga prędkość do 20 węzłów, a zasięg działania przy 18 sięga 7 000 mil morskich. Napęd spalinowo-elektryczny składa się z czterech silników MAN Diesel SE 3. Są to dwa silniki MAN 12V32/44CR (2 × 7 200 kW) oraz dwa silniki MAN 8L32/44CR (2 × 4 800 kW). Hangar może pomieścić śmigłowiec NH90, a także dron. Ponadto na pokładzie może też wylądować wielozadaniowy samolot zdolny do pionowego startu Boeing-Bell V-22 Osprey.

Pomimo swojego przeznaczenia jako okręt zaopatrzeniowy, w swoim wyposażeniu posiada także uzbrojenie przeznaczone do obrony, w tym system Simbad-RC wystrzeliwujący pociski przeciwlotnicze Mistral Mk3 oraz dwa działa Thales/Nexter 40 mm RapidFire w wariancie morskim.

Jacques Stosskopf ma zostać przekazany w 2025 roku. Aktualnie w służbie jest bliźniaczy FS Jacques Chevallier (A725), na którym trójkolorowa bandera załopotała w lipcu 2023 roku. W sierpniu ub. r. we włoskiej stoczni Fincantieri położono stępkę pod trzecią jednostkę, przyszły Emil Bertin (A727). Niedawno pierwsze próby morskie zakończył włoski okręt z tej samej serii, przyszły ITS Atlante (A 5336). Od 2021 roku w służbie w Marynarce Wojennej Włoch (Marina Militare) jest ITS Vulcano (A 5335).

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.