Do stoczni we francuskim Saint Nazaire, należącej do Chantiers de l'Atlantique, powrócił przyszły okręt zaopatrzeniowy Marynarki Wojennej Francji (Marine Nationale), Jacques Stosskopf (A726). Znajdująca się w fazie doposażania i prób morskich jednostka pomocnicza jest coraz bliżej do przekazania zamawiającemu.
Do stoczni okręt powrócił 9 kwietnia, jak poinformowała francusko-włoska Organizacja Współpracy w zakresie Wspólnego Uzbrojenia (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement/Organisation for Joint Armament Co-operation, OCCAR). W budowę są zaangażowane dwie stocznie, francuska Chantiers de l'Atlantique oraz włoska Fincantieri.
Zwodowany w sierpniu okręt czekają potem kolejne wyjścia. Zaplanowano kolejne, intensywne próby morskie na Oceanie Atlantyckim i Morzu Śródziemnym, przed ostateczną dostawą do Tulonu we Francji. Co też istotne, wykonawcy przemysłowi przeprowadzą testy odbiorcze w obecności członków personelu OCCAR LSS Programme Division, ekspertów z francuskiej Dyrekcji Generalnej Uzbrojenia (DGA) i kadry francuskich sił morskich, aby zweryfikować zgodność systemów i wyposażenia platformy pokładowej z ich wymaganiami operacyjnymi.
Okręt powstaje w ramach francusko-włoskiego programu budowy jednostek wsparcia logistycznego (LSS). Jest zarządzany przez OCCAR w imieniu francuskiej DGA i jej włoskiego odpowiednika, NAVARM. Celem było zaprojektowanie, budowa i dostarczenie łącznie sześciu okrętów, odpowiednio dwóch dla Włoch i czterech dla Francji. Zamówienie zawiera w sobie także wsparcie techniczne jednostek (ISS), ponadto strona włoska ma wciąż opcję na jeszcze jeden okręt.
Powstający okręt należy do serii określanej jako Bâtiment ravitailleur de forces lub w skrócie BRF. Są to jednostki przeznaczone do działań pomocniczych, takich jak transport paliwa i innych zapasów na okręty, w tym działającym w ramach lotniskowcowej grupy bojowej lub morskich grup zadaniowych. Mają być zdolne do przeprowadzania operacji tankowania na pełnym morzu, wydłużając zdolność jednostek morskich do działania bez zawijania do portu. Zostały zaprojektowane w celu zapewnienia długoterminowego wsparcia i posiadają większą pojemność ładunkową i paliwową niż ich poprzednicy, okręty typu Durance. Są w stanie dostarczyć na otwarte morze blisko 13 000 m3 paliwa, amunicji, części zamiennych i żywności.
Dzięki swoim zdolnościom do zaopatrywania na morzu, okręty tej serii mają stanowić kluczowy element logistyki morskiej tak sił morskich Francji, jak i w ramach NATO. Są przeznaczone do zadań zaopatrzeniowych, które wymagają przedłużenia autonomiczności sił morskich, jak choćby podczas długotrwałych patroli czy też dalekich rejsów.
Okręt 194 metry długości i pełną wyporność dochodzącą do 31
000 ton, co czyni go jednym z największych w siłach morskich Francji. Załoga
okrętu wynosi 130 oficerów i marynarzy, ale w zależności od zadań jest możliwe
zaokrętowanie 60 dodatkowych załogantów lub pasażerów. Przestrzeń ładunkowa
wynosi 13 000 m3. Osiąga prędkość do 20 węzłów, a zasięg działania przy 18
sięga 7 000 mil morskich. Napęd spalinowo-elektryczny składa się z czterech
silników MAN Diesel SE 3. Są to dwa silniki MAN 12V32/44CR (2 × 7 200 kW) oraz
dwa silniki MAN 8L32/44CR (2 × 4 800 kW). Hangar może pomieścić śmigłowiec
NH90, a także dron. Ponadto na pokładzie może też wylądować wielozadaniowy
samolot zdolny do pionowego startu Boeing-Bell V-22 Osprey.
Pomimo swojego przeznaczenia jako okręt zaopatrzeniowy, w swoim wyposażeniu posiada także uzbrojenie przeznaczone do obrony, w tym system Simbad-RC wystrzeliwujący pociski przeciwlotnicze Mistral Mk3 oraz dwa działa Thales/Nexter 40 mm RapidFire w wariancie morskim.
Jacques Stosskopf ma zostać przekazany w 2025 roku. Aktualnie w służbie jest bliźniaczy FS Jacques Chevallier (A725), na którym trójkolorowa bandera załopotała w lipcu 2023 roku. W sierpniu ub. r. we włoskiej stoczni Fincantieri położono stępkę pod trzecią jednostkę, przyszły Emil Bertin (A727). Niedawno pierwsze próby morskie zakończył włoski okręt z tej samej serii, przyszły ITS Atlante (A 5336). Od 2021 roku w służbie w Marynarce Wojennej Włoch (Marina Militare) jest ITS Vulcano (A 5335).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów