W Ministerstwie Obrony Narodowej odbyło się 18 marca br. spotkanie sekretarza stanu Pawła Bejdy z Dyrektorem Generalnym Francuskiej Agencji Uzbrojenia (DGA), Emmanuelem Chiva. Rozmowy dotyczyły możliwości zacieśnienia współpracy przemysłowej i wojskowej pomiędzy Polską i Francją, ze szczególnym uwzględnieniem projektów o strategicznym znaczeniu dla Sił Zbrojnych RP. Jednym z poruszanych tematów była oferta dostarczenia okrętów podwodnych w ramach programu „Orka”.
Resort obrony wskazał, że spotkanie stanowiło ważny element polsko-francuskiego dialogu w dziedzinie obronności, podkreślając rosnącą rolę współpracy przemysłów zbrojeniowych obu państw. Także wiceminister Paweł Bejda przekazał, że Polska jest zainteresowana rozwiązaniami, które nie tylko wzmocnią zdolności operacyjne sił zbrojnych, ale również pozwolą na rozwój krajowego przemysłu obronnego poprzez transfer technologii oraz współpracę produkcyjną.
Jednym z kluczowych tematów omawianych podczas spotkania był program "Orka”, czyli planowane pozyskanie nowych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP. Strona francuska zaprezentowała swoją ofertę, przygotowaną przez koncern Naval Group, obejmującą jednostki oparte na typie Scorpène. Mają one być zdolne do realizacji szerokiego zakresu zadań operacyjnych, w tym działań odstraszających i operacji specjalnych.
18 marca 2025 r. w Ministerstwie Obrony Narodowej odbyło się spotkanie Sekretarza Stanu @pawelbejda z Dyrektorem Generalnym Francuskiej Agencji Uzbrojenia (DGA), panem Emmanuelem Chiva. Rozmowy dotyczyły możliwości zacieśnienia współpracy przemysłowej i wojskowej pomiędzy 🇵🇱 i… pic.twitter.com/Z0FeMBKYpd
— Ministerstwo Obrony Narodowej 🇵🇱 (@MON_GOV_PL) March 19, 2025
Okręty produkcji francuskiej znajdują się w siłach morskich Brazylii,
Chile, Indii, Malezji. Kolejne mają trafić do Indonezji, a oferty
trafiły do m.in. Argentyny i Filipin. W ramach współpracy Naval Group
oferuje nie tylko dostarczenie jednostek, ale też współpracę na niwie
przemysłowej. Szczególnie to dotyczy wsparcia branży stoczniowej w
zakresie konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul,
MRO), a przede wszystkim dostarczenia zdolności do budowy tych
jednostek, na czym szczególnie skorzystały Indie i Brazylia, a obecnie
podobne przedsięwzięcie jest planowane w Indonezji.
Czytaj więcej: Takie okręty podwodne oferuje Polsce Naval Group. Pierwszy rejs Tonelero
Istotnym
punktem rozmów były także kwestie związane z potrzebami Sił
Powietrznych RP w zakresie transportu strategicznego oraz zdolności do
tankowania w powietrzu. Towarzyszący delegacji rządowej zespół koncernu
Airbus złożył w tej sprawie swoją ofertę.
Proponowany okręt ma
posiadać optymalną liczbę członków załogi (do 31 osób) i tym samym
zmniejszyć koszty operacyjne, zwiększając zarazem autonomiczność, która
ma wynosić do 80 dni, bądź 12 dni w zanurzeniu bez przerwy. Długość
okrętu wynosi 72 metry, a wyporność między 1600-2000 ton. W zanurzeniu
ma osiągać prędkość do 20 węzłów, a na powierzchni do 12, a jego
kontrolne zanurzenie wynosi 300 metrów. Napęd prawdopodobnie będzie
stanowić elektryczny diesel, akumulatory oraz napęd niezależny od
powietrza (Air-independent propulsion, AIP) MESMA AIP lub DRDO PAFC Fuel
Cell AIP. Obok tego system energetyczny ma być oparty na pełnej
konfiguracji litowo-jonowej, spełniającej najwyższe standardy
bezpieczeństwa i zapewniającej większy zakres użytecznej energii,
cichość pracy i krótszy czas ładowania, sprzyjając przy tym wydajności i
długości pracy silnika.
Uzbrojenie okrętu to sześć wyrzutni
torped 533 mm dla 18 ciężkich torped Whitehead Alenia Sistemi
Subacquei Black Shark, pocisków przeciwokrętowych SM-39 Exocet i
pocisków przeciwlotniczych A3SM (MICA). Zamiast torped może zostać
wyposażony w 30 min. W wyposażeniu ma znaleźć się również system walki
Subtics, który ma pozwolić sprostać rosnącym wyzwaniom stojącym przed
misjami nowoczesnych okrętów podwodnych zarówno na głębokich, jak i
płytkich wodach, zapewniając zdolność do wykonywania zadań w całym
obszarze planowanych działań.
Więcej informacji na temat oferty Naval Group przedstawiliśmy w wywiadzie z przedstawicielem firmy, Markiem Ferretem, pt. Francuska oferta dla Polski. Naval Group prezentuje swoją propozycję okrętu podwodnego w ramach programu „Orka”.
Rozmowy ze stroną francuską są kolejnymi w związku planem wyboru oferenta, co ma nastąpić jeszcze w tym roku. Przedstawiciele polskiego resortu obrony dotąd odbyli w związku z tym wizyty w Szwecji, Włoszech i Niemczech, przy czym obok zagadnienia okrętów podwodnych omawiano również szerszy zakres współpracy na niwie zbrojeniowej i politycznej.
Oprócz Naval Group, wśród oferentów w programie „Orka” są hiszpańska Navantia (S-80) koreańskie Hanwha Ocean (KSS-III Batch II) i HD Hyundai Heavy Industries (KSS-III Batch-I lub HDS-2300), niemiecki ThyssenKrupp Marine Systems (212CD), szwedzki Saab (A26) i włoski Fincantieri (212NFS).
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana