Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 10 czerwca 2020 r. wpisującą Stocznię nr 2, tzw. Stocznię Schichaua, do rejestru zabytków - podało w środę MKDNiS.
Na stronie Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu wskazano, że "dzięki wpisaniu Stoczni Gdańskiej do rejestru możliwe było złożenie wniosku o wpis tego cennego zabytku na Listę światowego dziedzictwa UNESCO".
Przekazano, że "teren wpisany do rejestru zabytków obejmuje północno-zachodnią część dawnej Stoczni Gdańskiej, na którym zachowało się wiele wyjątkowo cennych elementów infrastruktury stoczniowej - pochylnie, budowle z suwnicami, układ ulic transportowych z historycznymi nawierzchniami i torowiskami". "Nad całym obszarem dominują charakterystyczne dźwigi KONE zakupione w Finlandii w latach 70-80-tych XX w., które, obok fontanny Neptuna i średniowiecznego Żurawia, są dzisiaj jednym z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych symboli Gdańska" - podkreślono.
MKDNiS przypomina, że "początki produkcji stoczniowej na tym terenie sięgają końca XIX w., kiedy to inżynier i przemysłowiec z Elbląga, Ferdinand Schichau, założył stocznię, która na początku XX w. była najnowocześniejszym tego typu zakładem w Gdańsku". "Po II wojnie światowej zakład ten został połączony ze Stocznią Gdańską (wcześniej Stocznią Cesarską) w jedno wielkoskalowe przedsiębiorstwo" - dodano.
Zwrócono uwagę, że "występujące na tym terenie budowle posiadają cenne walory architektoniczne i są ilustracją rozwoju architektury przemysłowej od końca XIX do II połowy XX w.".
- Najbardziej okazałym budynkiem jest hala produkcyjna 3B z charakterystycznym napisem "Stocznia Gdańska", w której na piętrze dawniej mieściła się trasernia, a w przyziemiu odbywała się prefabrykacja elementów budowanych statków. W sąsiedniej hali 4B we wczesnych godzinach porannych 14 sierpnia 1980 r., podobnie jak na dwóch innych wydziałach stoczni, przerwano pracę, co zapoczątkowało historyczny strajk, który zakończył się podpisaniem Porozumień Gdańskich. Zachowane elementy historycznej infrastruktury wraz z budynkami były tłem dla wydarzeń, które doprowadziły do narodzin wielkiego ruchu "Solidarności" - podkreślono.
Dodano, że "miejsce to, wraz z pozostałym obszarem dawnej Stoczni Gdańskiej, już niebawem ma szansę znaleźć się na Liście światowego dziedzictwa UNESCO".
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów