Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni ze względu na epidemię COVID-19 nie odbyło się i zostało przełożone na rok przyszły.
Tradycyjnie od kilku już lat Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni było okazją do zaprezentowania informacji o przemyśle stoczniowym roku ubiegłego, dostępnej zarówno na podstawie informacji GUS jaki i prowadzonych oszacowań własnych. Ponadto, prezentowany był filmowy przegląd wydarzeń, które nastąpiły w ciągu ostatnich 12 miesięcy, czyli od zakończenia poprzedniego Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni.
Filmowy przegląd wydarzeń polskiego przemysłu stoczniowego w okresie od października 2019 do października 2020 został właśnie przygotowany przez portal GospodarkaMorska.pl we współpracy z Polskim Forum Technologii Morskiej i niedawno opublikowany. Jest dostępny pod tym linkiem.
Uzupełnieniem przeglądu filmowego jest niniejsza krótka prezentacja.
Struktura przychodów
Struktura przychodów sektora z całokształtu działalności opracowana na podstawie najnowszych dostępnych danych GUS (czyli za rok 2018), oraz pozyskanych na podstawie sprawozdań finansowych firm została przedstawiona na poniższym slajdzie. Wyróżnione są 3 grupy podmiotów: największy gracz na rynku czyli Holding Remontowa, firmy zależne od Skarbu Państwa oraz trzecia grupa to wszyscy pozostali. Struktura przychodów w 2018 roku nie odbiega zasadniczo od struktury lat ubiegłych, może z lekkim wzrostem przychodów grupy „Pozostali” oraz spadkiem w dwóch pozostałych grupach.
Statki na gotowo oraz kadłuby o różnym stopniu wyposażenia
Na podstawie informacji GUS oraz materiałów dostępnych w mediach, został opracowany kolejny wykres. Przedstawia liczbę gotowych statków dostarczonych klientowi końcowemu w 2019 roku. Prezentuje również informację o liczbie wyprodukowanych tzw. kadłubów. Ich stopień wyposażenia jest mocno zróżnicowany, niektóre są niemal gotowymi statkami, co można zauważyć w przeglądzie filmowym. Należy podkreślić, że liczba dostarczonych tzw. kadłubów jest prawdopodobnie zaniżona, ponieważ system pozyskiwania informacji może nie uwzględniać pełnej ich liczby.
Tonaż, wartość i efektywność
W 2019 dostarczono 3 gotowe statki, o łącznym tonażu 6.954 GT i tonażu skompensowanym 15.959 cGT, o łącznej szacowanej wartości rynkowej wynoszącej około 71,5 miliona Euro.
Z informacji medialnych wynika, że 2 jednostki wykonała stocznia CRIST, a jedną stocznia ALKOR. Niestety ani jednego statku nie dostarczyły firmy związane ze Skarbem Państwa ani z Holdingiem Remontowa.
Na podstawie podanych powyżej wartości łatwo można przeliczyć, że efektywność statków wyprodukowanych w Polsce liczona jako wartość jednego cGT wyrażona w Euro wyniosła 4.480 Euro/cGT. Średnia dla stoczni europejskich w 2019 roku jest szacowanej na poziomie nieco mniejszym niż w Polsce i wynosi 4.226 Euro/cGT.
W uzupełnieniu warto podkreślić, że dla stoczni Dalekiego Wschodu, czyli Chin i Korei Południowej, ale także Japonii szacowana średnia efektywność nie przekroczyła w 2019 roku poziomu 2.000 Euro/cGT i była zdecydowanie poniżej połowy efektywności osiąganej średnio przez stocznie europejskie. Oczywistym jest ogromna różnica skali produkcji pomiędzy Polską i Europą, a krajami Dalekiego Wschodu. Jednak średni współczynnik efektywności wyrażany jako Euro/cGT jest miernikiem uniwersalnym. Wyższa wartość Euro/cGT potwierdza fakt, że w Europie i w Polsce budowane statki są (średnio statystycznie) o znacznie wyższej wartości dodanej i znacznie większym stopniu skomplikowania niż te powstające w Chinach, Korei Południowej, a nawet w Japonii. Jest oczywistym, że indywidualne przypadki mogą odbiegać od średniej.
Opracował: Jerzy Czuczman – prezes Polskiego Forum Technologii Morskich
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów