Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni ze względu na epidemię COVID-19 nie odbyło się i zostało przełożone na rok przyszły.
Tradycyjnie od kilku już lat Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni było okazją do zaprezentowania informacji o przemyśle stoczniowym roku ubiegłego, dostępnej zarówno na podstawie informacji GUS jaki i prowadzonych oszacowań własnych. Ponadto, prezentowany był filmowy przegląd wydarzeń, które nastąpiły w ciągu ostatnich 12 miesięcy, czyli od zakończenia poprzedniego Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni.
Filmowy przegląd wydarzeń polskiego przemysłu stoczniowego w okresie od października 2019 do października 2020 został właśnie przygotowany przez portal GospodarkaMorska.pl we współpracy z Polskim Forum Technologii Morskiej i niedawno opublikowany. Jest dostępny pod tym linkiem.
Uzupełnieniem przeglądu filmowego jest niniejsza krótka prezentacja.
Struktura przychodów
Struktura przychodów sektora z całokształtu działalności opracowana na podstawie najnowszych dostępnych danych GUS (czyli za rok 2018), oraz pozyskanych na podstawie sprawozdań finansowych firm została przedstawiona na poniższym slajdzie. Wyróżnione są 3 grupy podmiotów: największy gracz na rynku czyli Holding Remontowa, firmy zależne od Skarbu Państwa oraz trzecia grupa to wszyscy pozostali. Struktura przychodów w 2018 roku nie odbiega zasadniczo od struktury lat ubiegłych, może z lekkim wzrostem przychodów grupy „Pozostali” oraz spadkiem w dwóch pozostałych grupach.
Statki na gotowo oraz kadłuby o różnym stopniu wyposażenia
Na podstawie informacji GUS oraz materiałów dostępnych w mediach, został opracowany kolejny wykres. Przedstawia liczbę gotowych statków dostarczonych klientowi końcowemu w 2019 roku. Prezentuje również informację o liczbie wyprodukowanych tzw. kadłubów. Ich stopień wyposażenia jest mocno zróżnicowany, niektóre są niemal gotowymi statkami, co można zauważyć w przeglądzie filmowym. Należy podkreślić, że liczba dostarczonych tzw. kadłubów jest prawdopodobnie zaniżona, ponieważ system pozyskiwania informacji może nie uwzględniać pełnej ich liczby.
Tonaż, wartość i efektywność
W 2019 dostarczono 3 gotowe statki, o łącznym tonażu 6.954 GT i tonażu skompensowanym 15.959 cGT, o łącznej szacowanej wartości rynkowej wynoszącej około 71,5 miliona Euro.
Z informacji medialnych wynika, że 2 jednostki wykonała stocznia CRIST, a jedną stocznia ALKOR. Niestety ani jednego statku nie dostarczyły firmy związane ze Skarbem Państwa ani z Holdingiem Remontowa.
Na podstawie podanych powyżej wartości łatwo można przeliczyć, że efektywność statków wyprodukowanych w Polsce liczona jako wartość jednego cGT wyrażona w Euro wyniosła 4.480 Euro/cGT. Średnia dla stoczni europejskich w 2019 roku jest szacowanej na poziomie nieco mniejszym niż w Polsce i wynosi 4.226 Euro/cGT.
W uzupełnieniu warto podkreślić, że dla stoczni Dalekiego Wschodu, czyli Chin i Korei Południowej, ale także Japonii szacowana średnia efektywność nie przekroczyła w 2019 roku poziomu 2.000 Euro/cGT i była zdecydowanie poniżej połowy efektywności osiąganej średnio przez stocznie europejskie. Oczywistym jest ogromna różnica skali produkcji pomiędzy Polską i Europą, a krajami Dalekiego Wschodu. Jednak średni współczynnik efektywności wyrażany jako Euro/cGT jest miernikiem uniwersalnym. Wyższa wartość Euro/cGT potwierdza fakt, że w Europie i w Polsce budowane statki są (średnio statystycznie) o znacznie wyższej wartości dodanej i znacznie większym stopniu skomplikowania niż te powstające w Chinach, Korei Południowej, a nawet w Japonii. Jest oczywistym, że indywidualne przypadki mogą odbiegać od średniej.
Opracował: Jerzy Czuczman – prezes Polskiego Forum Technologii Morskich
MacGregor dostarczy sprzęt RoRo dla pierwszego statku typu PCTC zasilanego metanolem
Shell zakończył bunkrowanie pierwszego statku wycieczkowego LNG w Gibraltarze
59 statków floty offshore od Rawabi Vallianz Offshore Services otrzyma systemy dynamicznego pozycjonowania Praxis
CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem
Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)
XXII Forum Gospodarki Morskiej startuje 13 października w Gdyni