• <
nauta_2024

Latarnia Gospodarki Morskiej dla stoczni Crist! Polskie firmy będą ważnym graczem przy budowie wiatraków na Bałtyku?

ew

16.12.2020 16:04 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Latarnia Gospodarki Morskiej dla stoczni Crist! Polskie firmy będą ważnym graczem przy budowie wiatraków na Bałtyku?

Partnerzy portalu

Latarnia Gospodarki Morskiej dla stoczni Crist! Polskie firmy będą ważnym graczem przy budowie wiatraków na Bałtyku? - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Nagroda specjalna Latarnia Gospodarki Morskiej w kategorii Lider Technologii Morskich dla CRIST S.A.! "Wyróżnienie to jest pewnym pomysłem, żeby pokazać, że przemysł technologii morskich w Polsce istnieje i jest silny a jednocześnie wskazać tych, którzy są liderami i potrafią przy okazji napędzać zlecenia dla innych" -mówił dziś Jerzy Czuczman, prezes Polskiego Forum Technologii Morskich.

Stocznia CRIST, jako jedyna w rejonie Morza Bałtyckiego zbudowała serię statków samopodnośnych typu jack‐up, do budowy farm wiatrowych na morzu. Jednostki THOR, INNOVATION i VIDAR są znane na całym świecie. To właśnie ten aspekt został szczególnie doceniony podczas przyznania nagrody Latarni Gospodarki Morskiej.

"To ważny moment dla portalu GospodarkaMorska.pl i Polskiego Forum Technologii Morskiej. Wspólna nagroda Latarnia Gospodarki Morskiej w kategorii Lider Technologii Morskich trafiła w ręce stoczni CRIST. Wręczenie tej nagrody jest też pewnym wyróżnieniem dla naszego portalu, bo mamy możliwość nagrodzenia jednej z największych firm na rynku, z olbrzymimi dokonaniami, która jest pracodawcą i zleceniodawcą dla kilku tysięcy osób. Ponadto, nagroda została wręczona w ważnym momencie. W tej chwili odbywa się drugie czytanie ustawy offshorowej i wszyscy bardzo liczą na to, że polskie firmy będą mogły w aktywny sposób uczestniczyć w realizacji projektów stoczniowych. Stocznia CRIST została wyróżniona za realizację projektów offshorowych i liczymy na to, że będzie budowała jednostki do obsługi farm wiatrowych na polskich wodach Bałtyku" - powiedział Mateusz Kowalewski, prezes zarządu w GospodarkaMorska.pl.

Wręczeniu nagrody towarzyszyła dyskusja członków Polskiego Forum Technologii Morskich. Jak tłumaczył Jerzy Czuczman: "Zgodnie z założeniami Unii Europejskiej,  do 2050 Stary Kontynent ma stać się całkowicie zeroemisyjna. Morska energetyka jest zeroemisyjnym źródłem, które może wypełnić lukę generacyjną w polskim systemie elektroenergetycznym. To oczywiście ogromne wyzwanie, ale jednocześnie - wielka szansa dla polskich firm. Warto przypomnieć, że stocznia Crist jest jedyną w Europie, która potrafi z powodzeniem budować jednostki do obsługi farm wiatrowych".

Stocznia CRIST jako jedyna w Europie zbudowała dotąd trzy statki do budowy i serwisowania morskich farm wiatrowych. We wrześniu ubiegłego roku przekazała częściowo wyposażoną jednostkę o numerze NB 315 typu Offshore Service Vessel, która powstała na zamówienie stoczni Ulstein Verft AS i będzie wykorzystywana do budowy morskiej farmy wiatrowej, montażu oraz prac konserwacyjnych. Natomiast w czerwcu bieżącego roku, ze stoczni Crist wypłynęła jednostka Nexans Aurora do układania kabli. To statek przygotowany do pracy w trudnych warunkach pogodowych na całym świecie. Jego pierwszym zadaniem będzie instalacja kabli na morskiej farmie wiatrowej Seagreen, której budowa rozpocznie się w 2021 roku. Więcej na temat tej jednostki TUTAJ.

Powstanie warunków dla rozwoju przemysłów typu offshore to oczywiście szansa dla polskiej branży stoczniowej, ale potrzebne są szybkie działania i zdecydowane decyzje rządu. 

Jak tłumaczy Jadwiga Sztelwander-Zięba, general manager w firmie projektowej Deltamarin w Gdańsku: "Wszyscy wiemy, że farmy wiatrowe na Bałtyku powstaną. Jest na to czas i firmy menadżerskie. Nie ma natomiast przepisów, które umożliwiłyby polskim firmom uzyskanie jakiejkolwiek pewności, że będą brane pod uwagę w procesach produkcji i dostaw. Brakuje też drugiego elementu. Musimy bowiem pamiętać, że firmy zarządzające samą budową farm wiatrowych nie są firmami armatorskimi. One bedą wynajmowały usługi dotyczące transportu i obsługi farm wiatrowych. Brakuje tu bardzo poważnej decyzji, żeby Polska została graczem. Jeśli nie znajdzie się polski armator, który zamówi polskie statki do obsługi i budowy tych farm to taki gracz się znajdzie, ale nie będzie pochodził z polskiego rynku. Znowu ktoś inny będzie zarabiał na tym, co u nas będzie budowane. I cena prądu nie będzie też zależała od nas, bo nasz udział w tym całym procesie będzie niewielki".

"Polski rząd od lat mówi o rozwoju przemysłu stoczniowego w kraju. Z mojej perspektywy to jedyny moment, w ktorym może to nastąpić" - podsumowuje Ireneusz Ćwirko, prezes zarządu stoczni CRIST.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.